בני שטיינמץ הישראלי העשיר בעולם - שווה 8.1 מיליארד דולר

בניגוד ל"בלומברג", מגזין "פורבס" טוען בעקביות כי עידן עופר הוא האיש העשיר בישראל, עם שווי של 6.2 מיליארד ד', ושטיינמץ שווה 5.9 מיליארד ד'

מי שווה יותר ממי? עידן עופר מבני שטיינמץ או ההיפך? האיש שבנה את הונו על בסיס ציי אוניות וכימיקלים למיניהם או האיש שלא מפסיק לכרות במדינות עולם שלישי, החל מיהלומים וכלה בנחושת וזהב? ובכן, תלוי את מי שואלים.

"פורבס", המגזין האמריקני שכבר מזמן הפך לאורים ולתומים של דירוגי הון, טוען זה שנים ארוכות כי הישראלי העשיר בעולם הוא עופר, בעל השליטה בחברה לישראל, החברה שמאגדת את כיל וצים, ושדרך עסקיו הפרטיים מחזיק, בין היתר, בחברה שבונה אוניות שקודחות עמוק בתוך המים כדי לאתר נפט או גז. במארס האחרון, החודש שבו מעדכן "פורבס" את דירוג המיליארדרים העולמי שלו, טען המגזין כי עופר הוא הישראלי העשיר בעולם והצמיד לו תג מחיר של 6.2 מיליארד דולר.

שני לו היה שטיינמץ, שלפי "פורבס", נכון לאותה העת היה שווה 5.9 מיליארד דולר, בין היתר הודות לאקזיט הענק שביצע במכרות ברזל בגינאה (אותו אקזיט שנתון כרגע תחת ועדת חקירה ממלכתית), ולהערכות כי הוא מתקרב להנפקת מכרה יהלומים בסיירה ליאונה שבבעלותו לפי שווי של מיליארדי דולרים.

שמונה חודשים עברו. אותו אקזיט של שטיינמץ - ש"על הנייר" היה שווה 2.5 מיליארד דולר אך רק חלק קטן ממנו הועבר לו במזומן - נתון כעת תחת חקירה, ואילו הנפקת המכרה עדיין לא יצאה לפועל. ובכל זאת, "בלומברג" טוען כי שטיינמץ שווה כעת 2.2 מיליארד דולר יותר ממה שהיה שווה במארס האחרון, ובמילים אחרות - שטיינמץ שווה 8.1 מיליארד דולר.

מקום 137

קשה להעריך שווי הוןאז מי צודק? "פורבס" או "בלומברג"? ובכן, די קשה לדעת. חלק ניכר מעסקיו של שטיינמץ אינו ציבורי, ולכן קשה לאמוד במדויק את שוויו. יותר מזה. שטיינמץ היה מאז מעולם איש חשאי, איש שמעדיף להתרחק מהתקשורת כמו מאש - על אחת כמה וכמה כשזו מודדת את הונו ורשויות המס בישראל מחטטות לו בכיס.

ואם "בלומברג" לא ממש טועים, זה אומר שמעתה והלאה - או ליתר דיוק עד הדירוג הבא ולא משנה של מי - בני שטיינמץ, בן 56, הוא הישראלי העשיר בעולם, והוא מדורג במקום מספר 137 בדירוג הכללי של "בלומברג", כשלפניו מדורג מייקל הרטונו (Michael Hartono), איל בנקאות מאינדונזיה ששווה 8.2 מיליארד דולר, ואילו אחריו מדורג פייר אומידר (Pierre Omidyar), מייסד ענקית הקמעונות המקוונת איביי, שלפי "בלומברג" שווה 8 מיליארד דולר.

הישראלי היחיד

לפי "בלומברג", שווי ההון של שטיינמץ גדל מתחילת השנה בשיעור שולי של 2.8% - רק 220 מיליון דולר - הרחק מהפער שנוצר מול הדירוג של "פורבס". שטיינמץ הוא הישראלי היחיד שמופיע ברשימה זו של "בלומברג" והסיבה לכך היא די פשוטה: הדירוג כולל רק 200 איש, ולא 400 כמו במקרה של "פורבס", וכך נוצר מצב שבו ההון ההתחלתי הנדרש כדי להיכנס אליו הוא 5.8 מיליארד דולר - הון שלא מצוי בידי ישראלים רבים (חוץ אולי מעידן עופר ואחיו איל עופר).

קרלוס סלים בראש, וורן באפט במקום 4

אז מי האיש הכי עשיר בעולם, לפחות לפי "בלומברג"? ובכן, לשם שינוי במקרה זה קיימת תמימות דעים בין "בלומברג" ל"פורבס". קרלוס סלים (72), איל התקשורת המקסיקני, הוא האיש העשיר בעולם עם הון בשווי של 77.5 מיליארד דולר, גידול של 25.3% (15.6 מיליארד דולר) מתחילת השנה.

שני לו הוא האיש והחלונות 8, ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט, שבגיל 57 צבר הון של 64.4 מיליארד דולר, תוספת של 8.7 מיליארד דולר מתחילת השנה. לא רע. שלישי ברשימה הוא אמנסיו אורטגה (Amancio Ortega) הספרדי, איל קמעונות (מייסד רשת האופנה "זארה"), בן 76 ששווה 53.6 מיליארד דולר, גידול של 52.1% מתחילת השנה. רביעי ברשימה הוא וורן באפט, גורו ההשקעות האמריקני, שבגיל 82 עדיין עובד ושווה 48.4 מיליארד דולר. את החמישייה הראשונה סוגר אינגוור קמפרד השוודי (Ingvar Kamprad), מייסד רשת "איקאה", שבגיל 86 צבר הון של 41.8 מיליארד דולר.

לטענת "בלומברג", השנה חשף המגזין 30 מיליארדרים חדשים שעד כה לא נודעו כמיליארדרים. בין אלו ניתן למצוא את היורשת הברזיאלית דירס נברו דה קמרג'ו, שירשה לאחר מות בעלה את קונגלומרט העסקים שבנה (Camargo Correa SA), ולכן היא שווה עכשיו 13.4 מיליארד דולר, וכן את איליין טטמר מרשל, בעלת 15% מהקונגלומרט האמריקני Koch Industries, שלפי "בלומברג" שווה 13.2 מיליארד דולר.

האישה הכי עשירה ברשימה (מקום 9) היא כריסטי וולטון, אלמנתו של ג'ון וולטון, אחד מבניו של סם וולטון, המייסד של ענקית הקמעונות האמריקנית וול מארט. וולטון שווה 30.5 מיליארד דולר, גידול של 21.4% מתחילת השנה.

קרלוס סלים
 קרלוס סלים