אנליסטית על עסקת פרטנר: סבן יממש ברווח נאה בטווח קצר

ביום שבת נחתמה העסקה להעברת השליטה בחברת פרטנר ■ סבינה פודבל מלידר שוקי הון מעניקה לפרטנר מחיר יעד של 25 שקל ■ רמי רוזן: "לדעתנו העסקה מצוינת עבור בעלי המניות של פרטנר"

לאחר שביום שבת נחתמה העסקה להעברת השליטה בחברת פרטנר לאיש העסקים חיים סבן, כעת יוצאים מספר אנליסטים בסקירה לגבי מניית החברה כאשר מרביתם אופטימיים לגבי ביצועיה בטווח הקצר.

סבינה פודבל מבית ההשקעות לידר שוקי הון גורסת כי העברת השליטה לחיים סבן עשויה לגרום להתפתחויות חיוביות עבור פרטנר בטווח הקצר. "חיים סבן עשוי להביא עימו ערך ניהול רב יותר", כותבת פודבל בסקירה שפרסמה. "לסבן היכרות וניסיון עבר עם שוק התקשורת הישראלי ואנו מעריכים כי הניסיון שצבר עשוי לסייע לפרטנר בהיערכות לקראת ההתרחבות הצפויה בתחום הקווי ולהפיכתה לקבוצת תקשורת מלאה".

אחת השאלות שפודבל מעלה בסקירתה היא האם סבן יהיה משקיע פיננסי או שמא משקיע אסטרטגי? כלומר, האם הוא מגיע לעשות סיבוב נוסך בשוק התקשורת הישראלי, כפי שעשה בבזק, או שהוא רואה בפרטנר השקעה אסטרטגית ארוכת טווח? "להערכתנו מדובר ככל הנראה במשקיע שאין בכוונתו להחזיק בפרטנר תקופה ממושכת, אלא להציף ערך בחברה תוך פרק זמן קצר יחסית, ולממש את ההשקעה ברווח נאה", טוענת פודבל.

אומנם פודבל טוענת כי העברת השליטה לסבן היא התפתחות חיובית לפרטנר, אך באותה נשימה מוסיפה כי חשוב לזכור שהלחצים התחרותיים בשוק הסלולר מוסיפים להיות גבוהים והאתגרים מולם תצטרך להתמודד פרטנר רבים. לכן, פודבל מעניקה למניית פרטנר המלצת תשואת שוק ומחיר יעד של 25 שקל.

גם רמי רוזן, מנהל מחלקת מחקר SELL SIDE ואנליסט טכנולוגיה וטלקום בהראל פיננסים מספק תחזית אופטמית למניית פרטנר בעקבות העסקה שנחתמה. "לדעתנו העסקה מצוינת עבור בעלי המניות של פרטנר בזכות הערך המוסף שפרטנר יכולה ליהנות ממנו בזכות בעל בית חזק ומקושר כמו חיים סבן".

רוזן טוען כי "פרטנר עשויה ליהנות מיתרון יחסי אמיתי מול סלקום, ערב פתיחת השוק הסיטונאי לתחרות וכניסתה לעולם הטלוויזיה הרב ערוצית. כל הדברים האלה חשובים במיוחד בשוק תחרותי כמו תחום הסלולר שבו ה-ARPU הולך ויורד מידי רבעון ושיעור הרווחיות נמצא במגמת שחיקה. העסקה טובה מאוד עבור בעלי המניות והאג"ח של סקיילקס, אשר מצבם לאחר העסקה הוא משופר לעין ערוך ממצבם לפניה."

ערן יעקובי מדש ברוקראז', סבור כי חזרתו של חיים סבן לשוק התקשורת המקומי תשפר את מבנה הבעלות בתחום. "כעת, 2 מתוך 3 החברות הגדולות בענף נמצאות תחת בעלים אשר השאלה לגבי עתידם כבר לא רלוונטית (פרטנר ובזק) וחברה אחת שעדיין מהווה בסיס לפירמידה עסקית (סלקום), אולם מתנהלת טוב מאד תחת ההנהלה החדשה ובעליה מבינים כי יש להשקיע בהשבחתה על מנת שתמשיך להיות בסיס גם בשנים הבאות".

יעקובי הויף וכתב בסקירה שפרסם כי: "המשמעות לטעמנו, היא חזרה לשפיות של הענף. עם כל הכבוד לגולן תקשורת ומתוך הבנה ש- HOT אמורה לשרת חוב לא קטן, אנו מאמינים כי החברות המהוות את החלק העיקרי של הענף תמשכנה לפעול מתוך מחשבה על העתיד התפעולי שלהן בלבד הכולל השקעות והתאמות מהירות יחסית של מבנה העלויות למבנה ההכנסות בענף. כעת, לנו ברור שתהליך הפיכת הענף ל-4 קבוצות תקשורת המתחרות ביניהן בכל הגזרות הוא ממשי ואפילו קרוב. הרעיון הוא שתחרות הכל בכל בין 4 קבוצות אמורה להיות שפויה, מדודה וטובה לכולם כולל הצרכן גם בעתיד: מחירים סבירים עבור שירותים טובים יותר ורווחים בגדר הנורמה (במונחי תשואה להון) של החברות הפעילות עצמן".

אורי ליכט, מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות IBI מציין 3 יתרונות לכניסתו של סבן לפרטנר:

1. יכולת התמודדות משופרת עם הרגולציה - בעוד אילן בן דב נחשב כמעט כפרסונה נון גרטה במסדרונות הרגולטור והממשלה. לסבן יש דלת פתוחה לא רק במשרד התקשורת אלא אצל הדרגים הגבוהים ביותר", טוען ליכט.

2. שחקן משמעותי בתוכן - סבן ככל הנראה מעריך שהתחרות על לב הצרכן תעבור לתחום התוכן. התוכן להערכתנו יהפוך לגורם מכריע בבידול בין החברות והוא כטייקון מדיה יכול להביא הרבה קשרים הרבה ערוצים והרבה תוכן במחירים נמוכים יחסית. בנוסף כל המהלך הצפוי של הקמת שוק סיטונאי ותחילת המאמצים של חברות הסלולר להשיג דריסת רגל בבית הלקוח תהפוך את התוכן לחלק משמעותי ביותר בהצלחת כל האסטרטגיה.

3. שקט פיננסי - הצורך הדחוף שהיה עד כה לבעלת השליטה בפרטנר סקיילקס הובילו למינוף גבוה יחסית בפרטנר והיקשה עליה לבצע השקעות משמעותיות בפיתוח זרועות פעילות נוספות. כניסתו של סבן יכולה להוריד את הלחץ מפרטנר ולאפשר לחברה להתכונן למאבקים הבאים בתחום."