רייטינג אינטרנט שנתי: אתרי הכלכלה גברו על אתרי הספורט

קטגוריית החדשות באינטרנט רשמה ירידה, אבל הבחירות עשויות לשנות את המגמה ■ למי יש מדור תרבות בצלילה? ■ סיכום שנה למדידת האתרים באינטרנט

סיכום שנה למדידת האתרים באינטרנט של הוועדה למדרוג. הנתונים מקורם במערכת של גמיוז, הזוכה במכרז לאספקת רייטינג לאינטרנט בישראל.

חדשות: עם הפנים לווידיאו

למרות המצב, ובאופן מפתיע, נראה כי הגולשים הישראלים גילו פחות עניין בחדשות בשנה האחרונה. בשנה מאז תחילת המדידה נרשמה ירידה של כ-11% במספר הגולשים בפועל לאתרי החדשות הישראליים, לצד ירידה גם במספר הדפים הנצפים ובזמן השהייה הממוצע שירד בכ-15%.

ב-ynet המשיכו להוביל את קטגוריית החדשות אך מספר הגולשים החודשי ירד בכ-11% - מ-1.43 מיליון ל-1.27 מיליון, וממוצע הגולשים היומי צנח בכ-15% ל-263 אלף. הטראפיק לעמודי החדשות בוואלה דווקא עלה בכ-9% בחודשי ובכ-12% בממוצע היומי, מה שאפשר לאתר לצמצם את הפער מ-ynet בכ-42%, אך הפער החודשי עדיין עמד על 243 אלף גולשים באוקטובר ופער של 83 אלף בממוצע היומי. גם ממוצע הדפים הנצפים (חשיפות) צנח ב-34%, אך בקטגוריית זמן שהייה ממוצע לגולש, בו שני האתרים צנחו, הפער גם גדל.

הירידה המשמעותית ביותר בקטגוריה נרשמה באתר nrg, שנתוני החדשות שלו התפרסמו רק מחודש דצמבר, כך שהצניחה של כ-30% במספר הגולשים החודשי וכ-22% בממוצע היומי, מתייחסת לתקופה של 11 חודשים. גם בנענע10 לא יכולים להביט בחיוב על המספרים, כששם נרשמה ירידה של כ-21% בחודשי וכ-22% ביומי. מנגד, רשם אתר "הארץ" עלייה של 19.6% בספירה החודשית.

תחזית לשנה הבאה:

השנה הקרובה צפויה להציג מגמה הפוכה. נתוני נובמבר, שנכללים בשנה השנייה למדידה, כבר מציגים שיפור ניכר שבא לידי ביטוי בשני אירועים מרכזיים - מבצע "עמוד ענן" והבחירות בארה"ב - ובהמשך צפוי לאתרים שיא רייטינג בדמות בחירות 2013. מלבד זאת, האתרים הגדולים - ובראשם וואלה ו-ynet - השיקו אולפנים והם צפויים לשים דגש רב על האקטואליה בווידיאו. לכן, זמן השהייה צפוי להתארך, לצד גידול במספר הגולשים.

ספורט: ירידה של 12% בהיקפי הגלישה

אירועי הספורט הבולטים בשנה החולפת, יורו 2012 ואולימפיאדת לונדון, לא סיפקו את הסחורה בשנה הראשונה למדידת אתרי ומדורי הספורט. מתחילת המדידה (נובמבר 2011) נרשמה מגמת ירידה של כ-12%. אתר one, שמוביל את תחום הספורט, רשם ירידה כמעט בכל הפרמטרים החשובים: מספר גולשים חודשי (עם צניחה של 17.7%), ממוצע גולשים יומי (ירידה של 21.9%), דפים נצפים (ירידה של 15%) וממוצע דפים נצפים לגולש (פחות 17.7%). העלייה היחידה נרשמה בזמן השהייה הממוצע לגולש שעלה בכ-20 דקות (כ-6%).

ועדיין, על אף הירידות, אתר one שולט בקטגוריית הספורט ואף נחשב לאחד האתרים בעלי זמן השהייה הממוצע לגולש הגבוהים ביותר (5 שעות ו-37 דקות באוקטובר). המתחרה הגדול, ספורט5, הצליח בשנה האחרונה לצמצם פערים ואף הצליח לעקוף את מדור הספורט של ynet, שבתחילת המדידה היה במקום השני בכמות גולשים חודשית עם עלייה מזערית. הזינוקים המשמעותיים של ספורט5 באו לידי ביטוי בכמות הדפים הנצפים (33.5%) וממוצע דפים נצפים לגולש (29%). עם זאת, זמן השהייה צנח בכ-31%.

ב-ynet, וואלה ובעיקר nrg נרשמו ירידות ברוב הפרמטרים, כשהאתר היחיד שרשם רק עליות בשנה החולפת היה מדור הספורט של מאקו עם זינוק של 24% במספר הגולשים החודשי.

תחזית לשנה הבאה:

אם האולימפיאדה והיורו לא הצליחו להרים את אתרי ומדורי הספורט ברמה השנתית, קשה לראות מה כן יצליח לחזק את מעמדם בשנה הקרובה.

בגזרת המובילות, אתר ספורט5 הצליח לצמצם בכ-40%-50% את הפערים מ-one (מלבד הכפלת הפער בזמן שהייה), אך כנראה שלא נצפה במהפך בשנה הבאה.

כלכלה: גברו על אתרי הספורט

תחום הכלכלה הצליח לשמור בשנה החולפת על מספר הגולשים החודשי, אך כמו שאר התחומים רשם ירידה בפרמטרים אחרים. למעשה, שלושת אתרי הכלכלה המובילים הצליחו למשוך יותר גולשים חודשיים (בנטרול חפיפות) מאשר אתרי ומדורי הספורט עם פער של 12% וסך של 1.1 מיליון גולשים חודשיים לצד ממוצע יומי של 200 אלף גולשים.

עוד עולה מהניתוח כי אתר "גלובס" ממשיך להוביל את תחום הכלכלה כמעט בכל הקטגוריות עם פער ניכר מהמתחרים. את השנה הראשונה למדידה סיים האתר עם פער של כ-15% בממוצע הגולשים היומי מוביל "גלובס" עם 92 אלף גולשים, לעומת כ-79 אלף גולשים ל"דה מרקר" ו"כלכליסט".

באשר לכמות דפים נצפים, "גלובס" מוביל בפער של כ-38.5% על "דה מרקר" (9 מיליון חשיפות יותר) ובפער של 140% על "כלכליסט", שהחל להימדד רק ביולי השנה. הפער גדל עוד יותר כשמשווים את זמן השהייה הממוצע לגולש - 278% לעומת "דה מרקר" (פער של שעתיים וחצי) ו-114.5% מול "כלכליסט" (פער של כשעתיים). הפרמטר היחיד בו "דה מרקר" מוביל הוא במספר הגולשים החודשי, בו הוא מוביל בפער של פער של 17.9% על אתר "כלכליסט" (כ-100 אלף גולשים) ופער של 18.3% על אתר "גלובס" (כ-100 אלף גולשים).

תחזית לשנה הבאה:

אישור תקציב 2013 לאחר הבחירות לכנסת ה-19 אמור להניב לא מעט טראפיק לאתרי הכלכלה בשנה הקרובה. זאת, מעבר לסיקור היומיומי של המשברים הכלכליים בארה"ב בתקופה שלאחר ניצחון אובמה ובאירופה. גם סוגיות מקומיות כמו מחירי הדיור והמזון ימשיכו להוות חלק מהשיח הכלכלי הציבורי וכך אתרי הכלכלה ימשיכו לשמור על מעמדם גם בשנה השנייה למדידה.

תרבות ובידור: נענע10 רשם ירידה חדה

תחום התרבות והבידור רשם ירידה בשנה החולפת (כ-15% במספר הגולשים החודשי והיומי), כשעיקרה מתייחס לאתר נענע10, על אף שהוא מסתמך על תכניה של אחת מתוכניות הבידור המובילות בטלוויזיה - גיא פינס.

בעוד שלפני שנה, נענע10 פעל תחת מדור בידור אחד, נכון לאוקטובר השנה המדור מפוצל לשניים - בידור וסלבס - אך גם שניהם יחד, בנטרול חפיפה, לא מצליחים לספק את הנתונים של נובמבר 2011.

כך, נרשמה ירידה של 46% בכמות הגולשים החודשית ו-52% בממוצע הגולשים היומי.

אתר הבידור של ynet ממשיך להוביל את הקטגוריה, כשהוא משלב גם תוכני תרבות לצד תכני רכילות, עם פער של כ-13.5% במספר הגולשים החודשי על וואלה (תרבות וסלבס, בנטרול חפיפות), 100% מול מאקו בידור ו-158% מול נענע10 (בידור וסלבס, בנטרול חפיפות).

יחס דומה של פערים נרשם גם בפרמטרים אחרים כמו דפים נצפים וממוצע גולשים יומי, אך הפער העיקרי נרשם בזמן השהייה הממוצע. ב-ynet מבלה גולש ממוצע כשעה בחודש לעומת פחות מחצי שעה בשאר האתרים - מה שיוצר פערים של 112% מול וואלה, 266% מול מאקו ו-360% מול נענע10.

תחזית לשנה הבאה:

תחום התרבות והבידור זוכה לקהל נאמן אך אינו מושפע לרוב מעונתיות ומאירועים חריגים. לפיכך, נתוני הגלישה צפויים לשמור על סטטוס קוו וכך גם מיקום האתרים המתחרים וייתכן כי גם הפער ביניהם. יתכן כי השינוי המתוכנן בנענע10 יוביל לחזרה שלהם כשחקן מרכזי בתחום.