"קשת ורשת משתמשות ביצירה המקורית ככלי ניגוח פוליטי"

על רקע המשבר בשוק הטלוויזיה, ארגוני היוצרים טוענים כי 12 חברות הפקה נמצאות בסכנת קריסה ■ השבוע נודע כי קשת ורשת ביטלו הפקות טלוויזיה רבות

חזית נוספת במשבר בשוק הטלוויזיה: ארגוני היוצרים יוצאים נגד ההחלטה של זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת לבטל הפקות מקור רבות, ונגד הכוונה, אם תאושר, להעניק להן הקלות רגלוטוריות.

אתמול (ד') העלה עמית ליאור, יו"ר איגוד התסריטאים, פוסט מיוחד לאתר האיגוד, ובו קריאה משותפת לחברי האיגוד להיות דרוכים ומוכנים למאבק נגד המהלכים של הזכייניות. על המכתב חתומים כל ראשי איגודי היוצרים בישראל, בהם יריב הורוביץ, יו"ר איגוד הבמאים; אוהד קנולר, יו"ר ארגון השחקנים; אסף אמיר, יו"ר איגוד המפיקים לקולנוע ולטלוויזיה; ועוד.

"בשבועות האחרונים אנו עדים לקמפיין שיטתי של זכייניות הערוצים המסחריים, שמטרתו לפגוע ביצירה המקורית הישראלית ובסוגה העלית בפרט", נכתב. "קשת ורשת משתמשות שוב ביצירה המקורית ובסוגה העלית ככלי ניגוח פוליטי. שימוש ציני זה, גם אם הוא רק שיטה להפעלת לחץ, פוגע מיידית בנו, היות שהוא גורם לאי-כיבוד חוזים שכבר נחתמו, רמיסת זכויות ואבטלה מיידית של יוצרי ועובדי הקולנוע והטלוויזיה, וזאת על-ידי הפעלת טקטיקה בריונית וכוחנית, באופן חד-צדדי על-ידי הזכיינות", נכתב במכתב, החתום על-ידי כל ראשי איגודי היוצרים.

בין ההפקות שצפויות להתבטל: עונות חדשות ל"פולישוק", "יצאת צדיק" ו"דייט בחשיכה", לצד הפקות מקור כמו "שחקן זר", "זמר מזרחי", "השר לענייני" ועוד.

ליאור אמר ל"גלובס" כי "יש 12 חברות הפקה נמצאות בסכנת קריסה. 20 תסריטאים יצאו מהיום למחר לאבטלה סמויה, 12 במאים, מאות שחקנים ועשרות עורכים. לצערנו זה חוזר על עצמו, וברירת המחדל היא ביטול הפקות".

לדבריו, "אנחנו מודעים לבעיות בשוק, אבל צריך למצוא פתרון אמיתי. צריך להקים את 'ועדת טרכטנברג' של שוק התקשורת, אחרי שתיבחר כנסת חדשה, ולהושיב סביב השולחן את כל השחקנים הרלוונטיים כדי למצוא פתרון".

מרשת נמסר בתגובה: "ההפך הוא הנכון. אנו נאבקים במטרה להמשיך ולשמר את שוק היצירה הישראלית. הדרישות שעליהן אנו נאבקים, מטרתן אחת: להמשיך לעשות טלוויזיה ישראלית מקורית".

מקשת לא נמסרה תגובה עד לפרסום הידיעה.