חלק מהבנקים לא העבירו כראוי את נתוני התפלגות השכר

הערכות: הנתונים שהעבירו לבנק ישראל לא כללו חלק משמעותי מהוצאות השכר ■ לטענת הבנקים, "יש חלקים בהוצאות שקשה לדעת באיזו קבוצה לסווג"

הבנקים מתעכבים בהכנת מסמכי התפלגות השכר לבנק ישראל בהתאם לדרישות. באוגוסט שעבר העביר בנק ישראל דרישה לבנקים, להעביר לפיקוח על הבנקים את התפלגות השכר של העובדים עד סוף ספטמבר. הנתונים נדרשים ברמת פירוט של שש רמות שכר, ובכל קבוצה יש לציין את מספר העובדים בה ואת סך הוצאות השכר.

ההנחה הייתה שהבנקים יעבירו את הנתונים לבנק ישראל בזמן ובהתאם לדרישות, ויפרסמו אותם לציבור בדוחות השנתיים שלהם, הצפויים בסוף מארס. אלא שהבנקים לא העבירו את הנתונים כראוי, ועל כן נראה שאלה לא יפורסמו בדוח השנתי. "הגשנו את המסמכים, אבל בבנק ישראל לא מרוצים מהיקף הנתונים ופירוטם", אומר מקור באחד הבנקים. לפי הערכות, הנתונים שהעבירו חלק מהבנקים לבנק ישראל לא כללו חלק משמעותי מהוצאות השכר, שכן לטענת הבנקים "יש חלקים בהוצאות שכר שקשה לדעת באיזו קבוצה לסווג".

בבנק ישראל רוצים שהרוב המוחלט של הוצאות השכר ייכלל במסמכים, משום שאחרת אין משמעות לנתונים. לאחר שהבנקים יעבירו את הנתונים לבנק ישראל בהתאם לסטנדרטים שדרש, צפוי הבנק המרכזי לשקלל אותם, ולפרסם נתון כללי על התפלגות השכר במערכת הבנקאית. לאחר פרסום הנתון המשוקלל, יפרסם כל בנק את הנתונים על התפלגות השכר אצלו בדוחות הכספיים.

חשש מתוצאה הפוכה

נזכיר כי הבנקים אמורים להעביר לבנק ישראל את ההתפלגות לפי הרמות הבאות: עלות שכר חודשית של 5,000 שקל לכל היותר; 5,000-10,000 שקל; 10,000-17,500 שקל; 17,500-30,000 שקל; 30,000-60,000 שקל; ויותר מ-60,000 שקל.

צעד זה נעשה כחלק מהמדיניות של בנק ישראל לעודד את הבנקים להוציא לפועל תהליכי התייעלות, בכדי לשפר את יחס היעילות הנמוך במערכת הבנקאית. יחס ההוצאות התפעוליות להכנסות עומד בממוצע על כ-70%. מהדוחות הכספיים של 2011 עולה כי ההוצאות לשכר במערכת הבנקאית עמדו על 17.1 מיליארד שקל - עלייה של 6% בהשוואה ל-2010. עלות השכר החודשי הממוצע של 50 אלף עובדי הבנקים הגיעה ב-2011 לשיא של 28,100 שקל לעובד. זו עלייה של 1.8% בהשוואה ל-2010.

בבנק ישראל היו רוצים לראות את רמת השכר בבנקים יורדת, אלא שפרסום התפלגות השכר עלול להביא דווקא לתוצאה ההפוכה. בבנקים יש פערי שכר גבוהים, ובמערכת הבנקאות חוששים כי פרסום התפלגות השכר ייצור לחץ להעלות את השכר של העובדים ברמות השכר הנמוכות, בה בעת ששכר העובדים הוותיקים והבכירים - שחתומים על חוזה אישי - לא יקוצץ.

יחס היעילות התפעולית
 יחס היעילות התפעולית