לאומי: צפי לעלייה בשיעור האבטלה ואתגרים לחברות במשק

בסקירה השבועית שפירסמו כלכלני בנק לאומי הם סבורים כי תחול האטה במשק ולכן מערכים כי שיעור הצמיחה ב-2013 יעמוד על 2.8% ■ ומה לגבי שוק ההון? מעדיפים מניות מהשורה השניה על פני מניות מהשורה הראשונה

מהסקירה השבועית שפרסמו כלכלני בנק לאומי עולה כי הם פסימיים לגבי עתיד המשק הישראלי וגורסים כי מגמת ההחלשות בשוק העבודה תימשך. לגבי שוק ההון, טוענים בלאומי כי בטווח הקצר המסחר ימשיך להיות מושפע מהאירועים מעבר לים.

בלאומי מתייחסים בסקירה לנתוני האבטלה שפורסמו השבוע, וגורסים כי אינדיקטורים שונים משוק העבודה הישראלי מצביעים על חולשה מתמשכת. כלכלני הבנק מצביעים על כך שחלה התמתנות בקצב הגידול של משרות שכיר במשק כאשר בקביל מספר התביעות לתשלום דמי אבטלה החל לעלות, זאת לאחר תקופה ממושכת בה מספרן ירד.

"במבט קדימה, אנו מעריכים שעל רקע ההאטה בקצב הצמיחה של הפעילות הכלכלית, שיעור האבטלה יעלה באופן מתון, כאשר לכך צפויה השפעה שלילית על הביקוש לצריכה פרטית של משקי הבית", נכתב בסקירה.

"להערכתנו, שיעור הצמיחה בשנת 2013 יהיה 2.8%, זאת ללא השפעת השינויים המתודולוגיים בנושא מדידת התחלת השימוש בגז. כאשר כוללים שינויים אלו אשר השפעתם על התוצר הנה טכנית בלבד שיעור הצמיחה צפוי להסתכם בכ- 3.6%", טוענים כלכלני הבנק.

ומה לגבי שוק הדיור? בלאומי טוענים כי מגמת הירידה בהיצע הדירות לא צפויה להוביל לעלייה בלחצים לעליות מחירים בשוק הדיור בטווח של השנה הקרובה. בסקירה הם מציינים כי בחודש נובמבר נמכרו כ-1,300 דירות חדשות שנבנו ביזמה פרטית. זאת בהשוואה לממוצע מכירות חודשי של כ- 1,250 דירות מאז ראשית השנה. "יש לציין כי בשנה האחרונה חלה התייצבות של הביקוש לרכישת דירות חדשות שנבנו ביזמה פרטית, למעט ירידה בהיקף המכירות בתקופת החגים" (ספטמבר-אוקטובר).

ולאן פניו של שוק המניות? בלאומי סבורים כי בעתיד הקרוב החברות במשק יאלצו להתמודד עם מספר אתגרים, חרף האופטימיות ששררה בבורסה עם תחילת השנה. "ההאטה הצפויה בקצב הצמיחה עשויה להשפיע על ההכנסות מאשראי של המערכת הבנקאית, ולהביא לירידה בביקושים לנדל"ן מניב", הם מסבירים.

לפיכך, בלאומי מעריכים כי בטווח הקצר מגמת המסחר צפויה להיות מושפעת בעיקר מהמתרחש מעבר לים. עם זאת, הם מדגישים כי קיים סיכוי לא מבוטל לתיקון בשוק המניות המקומי. "נדגיש, כי בהתחשב ברמות המחירים אליהן טיפסו חלק ניכר ממניות המעו"ף, ובאתגרים הרבים הצפויים ללא מעט מהן,בעת הנוכחית אנו מעדיפים השקעה במניות השורה השנייה על פני מניות השורה הראשונה".