מחזיקי האג"ח של רמי שביט מאיימים "לשרוף את המועדון"

בעלי האג"ח של מועדון 365 חוששים שהתוכנית לחלק דיבידנד למשביר לצרכן נועדה לסייע לחברה-האם לעמוד בהחזר חובותיה במועד ■ החברה: "פעילות מיותרת - לא נשתתף במימונה"

מחזיקי האג"ח של מועדון 365 מחריפים את פעילותם נגד חלוקת דיבידנד מתוכננת לחברה-האם, המשביר לצרכן שבשליטת רמי שביט, והם העמידו להצבעה בחירת נציגות שתשמור על זכויותיהם. מנגד, החברה מעריכה שיש לה ההון הנדרש לעמוד בהחזר מלוא חובותיה במועד, ולכן אינה מסכימה להשתתף במימון נציגות, וגם לא להיענות לבקשת מחזיקי האג"ח להקדים תשלומי חוב.

מחזיקי האג"ח מבקשים למנות את היועצים עופר גזית ומעיין פז לנציגות, אך החברה הבהירה כי "לאור מצבה הפיננסי האיתן, היא איננה רואה מקום למינוי נציגות, יועצים ועו"ד לשם הגנה על זכויות מחזיקי האג"ח, ואין בכוונתה להשתתף במימון פעילות בלתי נחוצה זו. על מחזיקי האג"ח לקחת בחשבון, כי המימון לכך יבוא מכספם ועל חשבונם".

בתחילת השבוע התכנסו מחזיקי האג"ח במשרדי עו"ד ליפא מאיר, המייצג את החברה. המחזיקים, המיוצגים על-ידי עו"ד גיא גיסין, הציגו את דרישותיהם: הגבלת חלוקת דיבידנד, בדיקת רכישת אג"ח של החברה-האם המשביר בהיקף של 13 מיליון שקל ערך נקוב ובדיקת ה"פקטורינג" (הקדמת תשלומים דחויים מלקוחות) שביצעה מועדון 365 לספקים של המשביר.

האג"ח של מועדון 365, חוב בהיקף של כ-70 מיליון שקל, נסחרות בתשואת זבל של 33%, והן אמורות להיפרע עד שנת 2017. את החודשים ינואר-ספטמבר 2012 סיימה החברה עם הכנסות של 391 מיליון שקל ורווח נקי של 10 מיליון שקל.

הנכס המרכזי של המועדון הוא מאגר של 600 אלף בתי אב בעלי כרטיס מועדון, המשלמים דמי חבר שנתיים. האסטרטגיה של רמי שביט היא לייצר מאגר של לקוחות שירכשו מגוון של מוצרים בחברות שונות בקבוצה שבשליטתו.

בחודש נובמבר חתמה מועדון 365 על עסקה למכירת חברת הארוחות העסקיות "סיבוס" שבשליטתה לקבוצת סודקסו (Sodexo) הצרפתית, תמורת 90 מיליון שקל. חלקה (81%) של מועדון 365 בעסקה עומד על כ-71 מיליון שקל, והיא צפויה להניב לה רווח של 55 מיליון שקל לפני מס והוצאות.

השקעות כושלות

המשביר לצרכן מפעילה רשת בתי כלבו ברחבי הארץ, ושולטת ברשתות ניו-פארם ואופיס דיפו שקרסה. החברה-הבת בבעלות מלאה, מועדון 365, בהנהלת אורי שוקר, ושולטת ב"קשרי תעופה" וב"סיבוס ארוחות עסקיות".

מחזיקי האג"ח של מועדון 365 חוששים שתכלית חלוקת הדיבידנד היא לסייע לחברה-האם לעמוד בהחזר החובות במועד.

למשביר לצרכן, הנסחרת בשווי של 120 מיליון שקל בלבד, חוב בהיקף של 116 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, והללו נסחרות בתשואות זבל של עד 42%. בחודש שעבר דיווחה המשביר כי היא נמצאת בהפרה של אמות המידה הפיננסיות מול מחזיקי האג"ח.

הפסדי המשביר בשנתיים האחרונות (כ-65 מיליון שקל) מיוחסים בעיקר להשקעה כושלת במיוחד ברשת הציוד המשרדי אופיס דיפו, הנמצאת כיום בהקפאת הליכים (אם לא יימצא לה משקיע הרשת תיסגר). זו מצטרפת להשקעה נוספת שירדה לטמיון בשנים האחרונות - רשת האופנה ג'אמפ.

מסע הרכישות וההתרחבות של המשביר תחת שרביטו של שביט הביא ליצירת מאזן ענק עם התחייבויות (במאוחד) של 1.2 מיליארד שקל והון עצמי (המיוחס לבעלי המניות של החברה) של 28 מיליון שקל בלבד.

בתחילת החודש אשררה S&P מעלות לחברה דירוג נמוך של BB עם אופק שלילי, וציינה אמנם כי יש לה יתרון לגודל ורווחיות תפעולית טובה, אך גם "נזילות חלשה, מדיניות עסקית אגרסיבית, ענפי פעילות שמאופיינים ברווחיות נמוכה ופרופיל פיננסי המאופיין ברמת מינוף גבוהה".

עוד ציינו כלכלני חברת הדירוג: "אנו רואים סיכון בהידרדרות מערכת היחסים בין הקבוצה לבנקים במקרה שהחברה לא תצליח לממש את סיבוס ואת אופיס דיפו. כמו כן אנו מצפים שלחברה יהיו השקעות נוספות לצורך מימון התוכנית האסטרטגית שלה".

מחזיקי האג"ח חוששים גם מהתוכנית הגרנדיוזית של שביט לפתוח רשת מזון של 30 סניפים תחת המותג "קוסט 365". עד כה נפתחו שני סניפים בלבד.

היקף האג
 היקף האג