BDI: נסיגה של 10% ביצוא של הטכנולוגיה המסורתית

ברבעון האחרון של שנת 2012 רשם היצוא התעשייתי נסיגה ריאלית של יותר מ-4% והסתכם בכ-3.7 מיליארד דולר בממוצע לחודש

היצוא התעשייתי רשם ברבעון האחרון של 2012 נסיגה ריאלית בשיעור של 4% - כך עולה מבדיקה שעשה אגף המחקר והכלכלה של התאחדות התעשיינים. מנתוני ההתאחדות עולה כי את עיקר הירידה מובילה קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-המסורתית, לאחר שברבעון האחרון של השנה רשמה נסיגה ריאלית בשיעור של 10%.

בהתאחדות התעשיינים הסבירו את הנתון בירידה התלולה ביצוא של ענף הכרייה והמינרלים, בשיעור של 33%, לצד נסיגה נוספת ביצוא של מתכות. הקיפאון ביצוא הגומי ועלייה בשיעור של כ-5% ביצוא של תכשיטים ברבעון האחרון - מיתנו לדעת התאחדות התעשיינים את הנסיגה בקבוצת ענפים אלה.

נסיגה מחודשת, בשיעור של 5%, נרשמה ברבעון האחרון גם ביצוא של קבוצת ענפי טכנולוגיית העילית. ענפי התרופות והרכיבים האלקטרוניים, שמושפעים מפעילות חברות ענק בעולם, רשמו ברבעון האחרון נסיגה בשיעור של כ-10%. הנסיגה בענף הציוד האלקטרוני לתקשורת הייתה בשלהי 2012 מתונה יותר והסתכמה בכ-2%.

באגף המחקר והכלכלה של ההתאחדות אמרו היום (ה') כי יש לקשור את הירידות ביצוא באותם ענפים לירידה בביקושים האמריקנים לתוצרת של ענפי האלקטרוניקה ובעיקר לתעשיות הציוד האלקטרוני לתקשורת, לבקרה ולצרכים רפואיים. עלייה בשיעור של 10% ביצוא כלי הטיס מיתנו את הנסיגה ביצוא של קבוצת ענפים אלה.

פגיעה בכושר התחרות

היצוא התעשייתי הסתכם ברבעון האחרון של השנה בכ-3.7 מיליארד דולר בממוצע לחודש, ולאורך כל השנה שעברה הסתכם ביותר מ-44.3 מיליארד דולר. הנסיגה הרוחבית שניכרת מנתוני התאחדות התעשיינים באה לאחר שברבעון השלישי היצוא התעשייתי דווקא רשם עלייה בשיעור של 6.7%. לאורך כל שנת 2012, כך לפי התאחדות התעשיינים, רשם היצוא התעשייתי נסיגה ריאלית מצטברת בשיעור של 8%.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, הביע היום (ה') דאגה מהנתונים ואמר כי הם מעידים על פגיעה בכושר התחרות של התעשייה בעולם: "במצב שאין למדינה תקציב, אפשר להעריך שהגירעון בהיקף היצוא יגדל. מדינה חפצת חיים חייבת לדאוג מהר לאישור תקציב שיכלול את עידוד המגזר העסקי והתעשייתי כדי שיוכלו לפעול, שכן היצוא הוא הקטר של המשק", אמר.

היצוא התעשייתי
 היצוא התעשייתי