חששות בפורום דאבוס ממדיניות הבנקים המרכזיים בעולם

שר האוצר הצרפתי: "הבנקים המרכזיים אינם יכולים לעשות את כל העובדה" ■ סמנכ''ל בדויטשה בנק: "אין ספק שיש הישענות יתרה על בנקים מרכזיים ויש לזה סיכונים. אנו לא בזמנים רגילים"

"ה-ECB עשה את עבודתו. אבל הבנקים המרכזיים לא יכולים לעשות את כל העובדה. יש סוג של עייפות מצדם. ערכו של האירו קצת גבוה והסיבה לכך היא שהאמון בגוש האירו חוזר. זה מחייב שיפור בתחרותיות ובהגברת הפריון כי אכן אי אפשר להסתמך על הגדלת החוב כמנוע לצמיחה" - כך אמר פייר מוסקובישי, שר האוצר הצרפתי, בפאנל ששמו "צמיחה נמוכה- כסף קל: הנורמאלי החדש?" במפגש השני של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס.

איגנסיו ויסקו, נגיד הבנק המרכזי האיטלקי, הסביר כי הזרקת הנזילות של הבנקים המרכזיים לא הגיע לעולם כדי ליצור צמיחה כלכלית בצד הריאלי: "זו לא תפקידה של המדיניות המוניטארית אלא כדי לספק יציבות. הריביות אפסיות וכמובן שיש סיכונים כגון שהממשלות יראו כי קל למדי לגייס הון. אנו חייבים לעמוד על המשמר, יש לנו את הכלים להתערב. צריכים להתחיל להסתכל על מדיניות יציאה אבל הכי חשוב היא לבדוק שכל הסיכונים הקשים נעלמים ואני לא בטוח שזה קרה".

לגבי ערכו של האירו הוא אמר כי "אני נוטה לחשוב כי ערכם של המטבעות כבר משקפים את התחרויות של המשקים ולכן יש חשיבות להתרכז בשער החליפין הריאלי בטווח הארוך ולא בתנועות קצרות-טווח".

אנשו ג'אין, סמנכ''ל בדויטשה בנק, הוסיף כי "עד לפני 6 חודשים האפשרות של חדלות פירעון של איטליה עמדה על השולחן. המשקיעים רוצים לראות ודאות. זה ברור שאחרי המשבר הרבה שינויים היו דרושים אבל עכשיו אנו חייבים לראות יציבות, בעיקר יציבות רגולטורית. אין ספק שיש הישענות יתרה על בנקים מרכזיים ויש לזה סיכונים. אנו לא בזמנים רגילים".

לגבי ערכו של האירו הוא סבר כי "האירו אכן התחזק בגלל הגדלת האמון אבל ברור כי גם חידוש ההקלה הכמותית בארה"ב תמכה במגמה הזו".

ג'ין לי-קון, יו"ר הקרן הריבונית של סין (CIC), המנהלת את יתרות המט"ח של המדינה, סבר כי "ההקלה הכמותית אכן עבדה. יש הרבה כסף שהוכנס למערכת וזה עבד. כעת יש סכנה שזה יתורגם באינפלציה. מצד שני, לא כל הכסף הזה הולך לכלכלה הריאלית". כאשר נשאל לגבי ערכו של הדולר הוא אמר כי "אני מאמין באיתנות של הכלכלה האמריקאית, אבל ברור כי מכונת הדפסת הכסף חייבת להוריד הילוך על מנת לחזק את האמון בדולר".