האוצר מודה: מרכיב שכר העובדים בהוצאות חב' החשמל זניח - והפרטה תביא דווקא להתייקרות

משרד האוצר שובר את המיתוסים שהוא בעצמו שיווק ■ מצגת של האוצר שפורסמה השבוע קובעת: ההשפעה של שכר עובדי חברת החשמל על התעריף שולית

כמה פעמים שמעתם בשנים האחרונות משפטים כמו: "החשמל בישראל יקר בגלל הטבות השכר של עובדי חברת החשמל" או "הרפורמה תוזיל את מחיר החשמל". ובכן, השבוע סופקה הוכחה נוספת לכך שמדובר במיתוס. בספין גדול ומתמשך שמאכילים בו את הציבור במשך שנים, והציבור, חייבים להודות, אוכל אותו בהנאה רבה.

נתחיל במספרים. כמה אחוזים לדעתכם מחשבון החשמל שאתם משלמים הולכים למימון שכרם של עובדי חברת החשמל. 50%?, 30%? או אולי רק 20%, כפי שטוען שר האנרגיה?

ובכן, תחזיקו חזק, הנה באה התשובה: 8.5%. זהו מרכיב השכר בהוצאות התפעוליות של חברת החשמל - ההוצאות שאנחנו הצרכנים משלמים עליהן במסגרת חשבון החשמל. את הנתון הזה גילינו במקרה בתוך מצגת שהציג השבוע רכז האנרגיה באגף התקציבים באוצר בכנס שנערך במכון לאנרגיה וסביבה.

אל תתבלבלו. 8.5% האלה הם לא מרכיב העלות העודפת של הבונוסים המנופחים, הפנסיה וחריגות השכר של עובדי חברת החשמל. זוהי עלות משכורותיהם של 12,500 עובדי החברה, מהשקל הראשון ועד לאחרון. במלים אחרות, גם אם יקחו מהעובדים את כל ההטבות, יוזל תעריף החשמל באחוזים בודדים.

באוצר מיהרו להתנער מהנתון במצגת, והסבירו שהיא מבוססת על נתונים חלקיים של הוצאות חברת החשמל. צריך דוקטורט כדי להבין מדוחות חברת החשמל מהן עלויות השכר של עובדי החברה, אבל לפי הגרסה הרשמית באוצר, מדובר ב-4 מיליארד שקל לשנה, שהם קצת פחות מ-20% מתקציב החברה. גם הסכומים האלה נמוכים בהרבה מהרושם שנוצר בציבור על משקלן היחסי של עלויות השכר. הרושם המטעה הזה נוצר במידה רבה בזכות האוצר ושותפיו, ובהם פרשנים כלכליים בכירים הסמוכים על שולחנו של האוצר, שזועקים חמס על המיליארדים שהולכים למימון השכר של עובדי חברת החשמל. כך גם רשות החשמל, הרגולטור של משק החשמל, שנחשבת לבת חסותו של האוצר. יו"ר רשות החשמל הקודם, אמנון שפירה, טען בכל הזדמנות שהשכר המופרז של עובדי חברת החשמל הוא הבעיה מספר אחת של משק החשמל. עד כמה הטיעון הזה רדוד ופופוליסטי אפשר ללמוד מהנתונים שסיפק לנו השבוע, למרבה האירוניה, האוצר.

מי רוצה ללמוד מאירלנד?

זה לא אומר שהשכר של עובדי החברה אינו גבוה מדי. חברת החשמל צריכה להתייעל, לצמצם את מספר עובדיה ולבטל הטבות שכר חריגות. חוסר היעילות שלה מתבטא לא רק בסעיף השכר, אלא גם בהחלטות תמוהות להוציא כספים על פרויקטים מיותרים וביחס אדיש להוצאות מופרזות שמכוסות אוטומטית על ידי צרכני החשמל.

אבל הציבור צריך לדעת ולהפנים שלביטול החשמל חינם ושאר תוספות השכר מנקרות העיניים של עובדי חברת החשמל תהיה השפעה שולית וזניחה על תעריף החשמל.

ומה לגבי הרפורמה? האם ההפרטה החלקית של משק החשמל תביא לנו את בשורת ההוזלה? ממש לא. כשנשאל השבוע בכנס שאלה ישירה - האם הרפורמה תביא להוזלת מחירי החשמל - השיב רכז האנרגיה, אורן משה, בהתחמקות אלגנטית. זו לא המטרה שלשמה נועדה הרפורמה, אמר והסביר שבעיית הבעיות של משק החשמל היא תהליך שחיקת ההון העצמי של חברת החשמל, תהליך שייאלץ את המדינה בסופו של דבר לסבסד את החברה.

זה לא רק חוסר היעילות

במלים אחרות, זה לא רק חוסר היעילות, אלא גם תעריף החשמל, שאחראיים לתחלואי משק החשמל. ואם כבר הזכרנו את התעריף, משה סבור שתעריף החשמל אינו מכסה את הוצאותיה של חברת החשמל, בשל חוסר יעילותה.

נתונים השוואתיים שמציבים את ישראל בשליש התחתון בין מדינות אירופה בגובה תעריף החשמל שלה. בצמרת הטבלה נמצאות מדינות כמו אירלנד ובריטניה - שתי מדינות שמשקי החשמל שלהן עברו תהליכי רפורמה והפרטה. לא מזמן שבה מאירלנד משלחת של רשות החשמל שיצאה ללמוד מהאירים כיצד לעשות רפורמה במשק החשמל. אז אל תגידו שלא הזהרנו אתכם.

חברת החשמל
 חברת החשמל

מחיר החשמל
 מחיר החשמל