מחקר מאשר: כלי רכב בלתי-מאוישים עוזרים ללוחמים בשטח

החוקרים מצאו כי בניגוד לדעה הרווחת לפיה מידע חזותי שמושג באמצעות כרב"מ לא משפר את יכולת ההתמצאות של החיילים במרחב, למידע כזה יש ערך מוסף בלתי מבוטל

שדה הקרב המודרני כבר מזמן כאן, וזירת הלחימה מתמלאת בכלים בלתי-מאוישים באוויר, ביבשה, בים ואפילו בזוחלים רובוטיים שחודרים לנקיקים ומשדרים בזמן אמת צילומים רלוונטיים לכוחות שלוחמים במרחב. המגמה הזאת רווחת בצבאות המערב, וסביר שהיא תתרחב במהלך בשנים הבאות, ככל שהטכנולוגיה תזמן הזדמנויות לפיתוח ולייצור של כלים בלתי-מאוישים נוספים שיוזילו את עלויות הלחימה, ובעיקר יחסכו בחיי אדם.

אלא, שההתפתחות הטכנולוגית בשדה המערכה מעלה גם שאלות חדשות שעוסקות ביכולת חלוקת הקשב של החייל בשדה הקרב העדכני, שנדרש לקלוט, לנתח ולנהל כמויות גדולות של מידע בזמן אמת. צוות של חוקרים מהתוכנית להנדסת אנוש באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע בראשות ד"ר טל אורון-גלעד, חוקר כבר 7 שנים את מידת התרומה וההשפעה על הכלים הבלתי-מאוישים על החיילים בשטח. המחקר המקיף נעשה עבור צבא ארה"ב שגם מממן אותו ועוקב אחר תוצאותיו. כחלק ממנו, בחן הצוות את מידת היעילות של מידע חזותי שמשודר לכוחות הקרקע מכלי רכב בלתי-מאוישים (כרב"מים) ומכלי טייס בלתי-מאוישים (כטב"מים) בזמן של לחימה בשטח בנוי.

30 סטודנטים ששירתו ביחידות שדה בצה"ל ועושים שירות מילואים פעיל, אך נעדרי רקע קודם בפעילות עם מערכות בלתי-מאוישות, נלקחו במסגרת המחקר למעבדה שעוקבת ומנתחת תנועות עיניים. הבדיקה נועדה לבחון את יכולת חלוקת הקשב שלהם בעת שהם נחשפים בו-זמנית לצילומי וידאו מן הקרקע שמעביר כלי רכב בלתי-מאויש, ומן האוויר באמצעות כלי טייס בלתי-מאויש במתאר של לחימה בשטח אורבני.

החוקרים מצאו כי בניגוד לדעה הרווחת לפיה מידע חזותי שמושג באמצעות כרב"מ לא משפר את יכולת ההתמצאות של החיילים במרחב, למידע כזה יש ערך מוסף בלתי מבוטל.

לא רק רובה טוב

לדברי אורון-גלעד, תוצאות אלה חופפות ממצאים של מחקר קודם שנעשה ב-2011: "לפעמים חושבים שלספק לחייל מידע מרבי זה כמו להעמיד לרשותו רובה טוב יותר למען ביצוע המשימה. אלא, שבמקרה כזה, עלול להיווצר מצב של עומס במידע, ולכן בחנו את השאלה האם מדובר במידע שמועיל להתמצאות החייל בסביבת הפעילות האמורה. תוצאות המחקר מצביעות כי במקרה הזה מדובר במידע שיש בו תועלת. עם זאת, אין להסיק מכך שמעתה בכל פעולה חייל צריך לקבל את שני סוגי המידע. זה תלוי מאוד בתרחיש ובמתאר לחימה, כמו פעילות בשטח בנוי שיש בו סמטאות צרות ומצב של מטרות נעות", אמרה ל"גלובס" ד"ר אורון-גלעד.

ממצאי המחקר פורסמו באחרונה בכתב העתJournal of Cognitive Engineering and Decision Making. בשני תרחישים שנבדקו, שולבו גיחות של כלי טייס בלתי-מאוישים מעל אזור עירוני צפוף ביחד עם פעילות של כלי רכב בלתי-מאוישים. ניתוח דפוס סריקות העיניים של הנבדקים אושש את הנחת העבודה של החוקרים, לפיה הם עשו שימוש בשני סוגי המידע החזותי כדי לבצע את משימתם. "התצוגה המשולבת של המידע הובילה ליתרון באחוזי הגילוי, להפחתת עומס העבודה ולהפחתה במספר התראות השווא וזאת מבלי להעמיס על הנבדקים. ניתן להסיק כי צילומים מכלי קרקעי מספקים לחיילי החי"ר תמיכה נוספת במשימה מעבר לצילום האווירי. עם זאת, התרומה של רכב הקרקע פוחתת באזור בנוי דחוס מאוד שבו זווית הראייה שלו מוגבלת", אומרת אורון-גלעד.

ממצאי המחקר החדש מתווספים למספר מחקרים נוספים בתחום הכלים הבלתי-מאוישים שמובילה אורון-גלעד עבור צבא ארה"ב, ושסביר שעם ניתוחם יהוו חלק בגיבוש תורות הלחימה העדכניות בשדה הקרב המודרני.