מקלטי המס ברחבי העולם: תעשייה של 20 טריליון דולר

הפתרון של "האקונומיסט" לצמצום ההתחמקות ממס של חברות ויחידים: הרבה יותר שקיפות של מקלטי המס, פחות מס חברות ומיסוי ישיר של בעלי ההון

ציביליזציה עובדת רק אם אלה שנהנים מיתרונותיה מוכנים גם לשאת בחלק מהעלויות שלה - כך כותב השבועון "האקונומיסט", שמקדיש כתבה לתופעת העלמת המס העולמית. לכן, טוען השבועון, אין פלא שכשממשלות ויחידים מתקשים לסגור את החודש, המתקפות על מקלטי המס והמשתמשים בהם צוברות תאוצה.

לפי "האקונומיסט", באירופה מופנה הכעס כלפי החברות הגדולות. בארה"ב, תשומת-הלב מופנית להעלמת מס על-ידי יחידים והבנקים המסייעים להם. הקונגרס העביר את חוק FATCA (תשלום מס מחשבון זר), שמאלץ חברות פיננסיות לא-אמריקאיות לחשוף את זהות לקוחותיהן האמריקאים.

מיט רומני, המועמד הרפובליקני שהוכה בבחירות, הותקף על אחזקותיו באיי קיימן בים הקריבי, מקלט מס ידוע. כעת הגיע תור ג'ק לו, המועמד לשר האוצר בממשל אובמה השני, שגם לו יש אינטרס בקרן מאותם איים.

לפי "האקונומיסט", אילוץ עשירים לשלם מסים הוא שאיפה ראויה להערצה, אך ההתקפה הזו גם צבועה וגם מוטעית. הפתרונות האמיתיים הם רפורמות במערכות המס הלאומיות וניקוי החצר האחורית של המדינות הניזוקות.

הסטריאוטיפ של מקלט מס הוא אי טרופי קטן, אך פיננסים אוף-שור אינם כסף קטן בכלל. בעולם יש 50-60 מקלטי מס. רשומים בהם יותר מ-2 מיליון חברות ואלפי בנקים, קרנות וחברות ביטוח. ההערכות הן כי מופקדים בהם יותר מ-20 טריליון דולר.

לפי "האקונומיסט", הרפורמות לבלימת התופעה צריכות להתמקד במרכזים הפיננסיים של העולם העשיר ובאיים הקריביים, ולהפריד בין פעילות לא-חוקית (התחמקות ישירה ממס) לפעילות חוקית (חשבונאות יצירתית למזעור מס).

הנשק נגד פעילות לא חוקית הוא שקיפות, ולכך תרם חוק FACTA. מנגד, ארה"ב מסרבת עדיין להעביר מידע למדינות לטינו-אמריקאיות על אזרחיהן שמפקידים כספים במיאמי.

שקיפות אינה הפתרון הכולל. ממשלות לא צריכות להצליף בחברות שממזערות תשלומי מס באופן חוקי, אלא לכפות רישום של פעילות היכן שהיא מתרחשת באמת, ולהקשות את העברת הרווחים למקלטי מס. ובעיקר, הן צריכות להוריד את מסי החברות ולמסות ישירות את בעלי ההון, העובדים והצרכנים.

ביטול מסי חברות ייצור בעיה - העשירים יהפכו עצמם לחברות, אבל מיסוי נמוך יותר יהיה יעיל ויגייס כנראה יותר הכנסות.

רפורמות כאלה לא יהיו קלות לביצוע. ממשלות שינסו להוריד את שיעורי מסי החברות יותקפו על כניעה לחזירות קפיטליסטית. מרכזים מהסיטי של לונדון עד דלאוור יפעילו השפעתם כדי למנוע הידוק של החוקים. אך אם הפוליטיקאים מעוניינים לשים יד על אותם 20 טריליון דולר, זו צריכה להיות ההתחלה שלהם.