מלחמת הכסף הרע בכסף הטוב

המשבר הפיננסי החמור של שנת 2008 יצר מצב חדש בעולם הכלכלי, שבו הבנקים המרכזיים נדרשים לספק מקורות אשראי זמינים ונאלצים להדפיס כספים בכמויות גדולות כדי להאיץ את הצמיחה. הדפסות הכספים הפכו לשגרה, וגררו עימן ביקורות על החששות מגל אינפלציוני. עם זאת, נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, אמר בראיון לתקשורת, כי הוא אינו מודאג מהאינפלציה, כי הבנקים המרכזיים יכולים במקרה של עלייה חדה במחירים, לנקוט פעולות ריסון הפוכות לאלה שנקטו. ואכן, הבנקים המרכזיים יכולים לעצור את הדפסות הכספים, אך לא את ההידרדרות בשליטתם על שוקי הכסף בעולם.

באוקטובר אשתקד התפרסם דוח של הבנק המרכזי באירופה, שלפיו הביקוש הגובר למטבעות וירטואליים פוגע במוניטין של הבנקים המרכזיים. אולם אף נגיד של בנק מרכזי בעולם לא הזהיר והתריע נגד הסכנה האורבת במטבעות הווירטואליים. אחת המגבלות של זירת האינטרנט היא שרק מעטים נחשפים בשלב הראשוני לחידושים טכנולוגיים. במציאות, חלק מהבנקאים המרכזיים עדיין מתנהלים כבעולם הכלכלי הישן, ומשמרים נורמות פעולה מיושנות. ייתכן, שנדרש אירוע חריג, מעין משבר מסוג חדש, שייאלץ חשיבה חדשנית יותר.

דאגות הבנקים המרכזיים מתגברות מאחר שהשימוש במטבעות וירטואליים, שנסחרים רק באינטרנט, הולך וצובר תאוצה. ענקית המסחר באינטרנט, אמזון, הודיעה שבחודש מאי היא תשיק מטבע וירטואלי שלה, לשימוש בשוק רכישת האפליקציות והמשחקים עבור הטאבלט שלה, קינדל.

מדובר באירוע חריג, כי אשתקד שימשה אמזון כגורם מתווך מרכזי בין קונים למוכרים לסחורות ב-61 מיליארד! דולר. הסחר באינטרנט הולך ומתעצם במרוצת השנים, בייחוד זה דרך אמזון ומתחרתה אי-ביי. בהמשך, צפויה אמזון לאפשר שימוש במטבע החדש גם בתחומים נוספים.

המטבע הווירטואלי הפופולרי היום הוא ה"ביטקוין", שהשימוש בו צובר תאוצה מ-2011, ונמצא במגמת התחזקות מול הדולר האמריקאי. כיום מטבע ביטקוין אחד שווה 15 דולר.

השאלה היא: מדוע הבנקים המרכזיים צריכים לחשוש מהמטבעות הווירטואליים, האם זה החשש מאובדן כוחם? על-פי העיקרון המוניטרי של גרשמן, "הכסף הטוב דוחק את הכסף הרע מהשוק". בנוגע לערך המטבעות, טען גרשמן כי אם מטבע חדש מושק בערך זהה לערך המטבע הישן המכיל כמות גדולה יותר של מתכת יקרה, אז המטבע החדש ידחק את הישן - שייעלם מהמחזור.

לפני מאות שנים, מטבעות הכילו זהב, כסף ומתכות יקרות, שהעניקו למטבעות את ערכם. במרוצת השנים, כמות המתכות היקרות במטבעות פחתה, כי ערך המתכות עלה והן היו שוות יותר מערך הכסף (המטבע) עצמו. אם ערך מתכת המטבע גדול יותר מהנקוב במטבע, סביר שהוא ייפלט מהשוק. החשש הוא, שאם ימשיכו הבנקים המרכזיים להדפיס כספים, יגרום השוק בטווח הארוך למצב שבו "הכסף הרע" של המדפיסות הגדולות יידחק החוצה, ויפנה מקום "לכסף הטוב", בדמות המטבעות הווירטואליים.

הכותב הוא מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות