האוצר ובנק ישראל: דירקטור בבנק לא יכהן גם בגוף מוסדי

האוצר ובנק ישראל בהודעה משותפת: "כהונה מקבילה במספר דירקטוריונים או וועדות בתחומי עיסוק קרובים בשוק ההון, יוצרת פוטנציאל לניגודי עניינים"

המפקח על הבנקים דודו זקן והמפקח על שוק ההון במשרד האוצר פרופ' עודד שריג החליטו במשותף לאסור על כהונה מקבילה של דירקטורים בבנקים ובגופים מוסדיים.

"כהונה מקבילה במספר דירקטוריונים או וועדות בתחומי עיסוק קרובים בשוק ההון, יוצרת פוטנציאל לניגודי עניינים", מסרו היום שני הרגולטורים בהודעה משותפת. נזכיר כי בשנים האחרונות הפכו הבנקים והגופים המוסדיים לבעלי תחומי פעילות חופפים, במיוחד בכל הקשור לאשראי, מה שיוצר פוטנציאל לניגודי עניינים בכהונה מקבילה בשני הארגונים.

השניים גיבשו מדיניות לפיה תיאסר כהונה מקבילה בבנק ובגוף מוסדי אם הם מנהלים נכסים בהיקף של מעל 10 מיליארד שקל. לעומת זאת ניתן לכהן בו זמנית בשני הגופים אם לפחות אחד מהם הוא קטן, קרי מנהל נכסים בהיקף של פחות מ-2 מיליארד שקל.

בפועל אין כיום כמעט דירקטורים המכהנים במקביל בבנק ובגוף מוסדי. הסיבה לכך בין היתר היא שבשלוש השנים האחרונות, בנק ישראל ומשרד האוצר היתנו בפועל ברוב המקרים, אישור של כהונת דירקטור בגוף שכזה, בכך שהוא לא יכהן בתאגיד פיננסי אחר. אולם כעת מעגנים זאת שני הרגולטורים בשיתוף פעולה, בצורה פורמלית ולפי כללים ברורים.

זהו ככל הנראה לא יהיה הצעד האחרון לבידול כהונת הדירקטורים בבנקים. הצעד הבא שיטופל ככל הנראה היא איסור על כהונה של דירקטורים בבנקים ובתאגידים ריאליים, במקרה זה יש מספר לא מבוטל של דירקטורים שמכהנים בשני התפקידים.‏