שיקולי רווחיות: לאומי צפוי לסגור את הסניף בפנמה

ההחלטה נובעת גם משיקולי עלויות הרגולציה הגבוהות ■ הסניף עוסק בעיקר בסחר בינ"ל ועובד עם לקוחות עסקיים

בנק לאומי צפוי לסגור את הסניף שלו בפנמה - כך נודע ל"גלובס". הנהלת הבנק, בראשות רקפת רוסק עמינח, החליטה באחרונה לבצע יציאה מדורגת מהמדינה שבמרכז אמריקה, עד לסגירת הסניף. ההחלטה לסגור את הסניף נובעת משיקולי רווחיות ועלויות הרגולציה הגבוהות.

כמו כן, נזכיר כי בימים אלה בוחן הבנק את פעילותו הבינלאומית הכוללת. בין היתר, בחינת הפעילות באה על רקע החקירה של הבנק על ידי רשויות המס האמריקניות, בחשד כי הבנק סייע לאזרחים אמריקנים להעלים מס. לאומי צפוי לשלם בעקבות החקירה קנס כבד, שעלול להגיע ליותר מ-150 מיליון דולר. בגין פרשה זו הפריש לאומי 340 מיליון שקל בדוחות הרבעון הרביעי, שיפורסמו בשבוע הבא.

הסניף של לאומי בפנמה עוסק בעיקר בשירותים בתחום הסחר הבינלאומי והמימון לטווח קצר.

במגמת צמצום

מרבית לקוחותיו של לאומי בפנמה הם לקוחות עסקיים, המייבאים סחורות מהמזרח הרחוק ומייצאים אותן, בעיקר למדינות מרכז ואמריקה ודרומה.

מבנק לאומי נמסר בתגובה: "דירקטוריון לאומי והנהלתו מנהלים מעת לעת דיונים על האסטרטגיה הבינלאומית והפרישה הבינלאומית של הקבוצה, בשים לב לדרישות הרגולציה בכל מקום ומקום, לניהול הסיכונים וההון של הקבוצה, לשינויים במיקומם ובחשיבותם של המרכזים הפיננסיים בעולם, ועוד. דיונים אודות הנוכחות וסוג הנוכחות בפנמה מתקיימים במסגרת זו, בדומה לשלוחות ונציגויות אחרות, ובמידה ומדיניותנו בהקשר זה תשתנה, היא תפורסם בצינורות המקובלים".

פנמה נחשבת מדינה המצויה בתנופה כלכלית, בעיקר מאז קיבלה את השליטה על תעלת פנמה מידי ארה"ב לפני 14 שנה, ומאז החלו לזרום למדינה כספים זרים רבים. הקהילה היהודית בפנמה אמנם קטנה יחסית (מונה כ-10,000 איש מתוך 3.5 מיליון תושבים במדינה), אך נחשבת קבוצה חזקה, בעיקר בקהילה העסקית.

ללאומי פעילות בינלאומית במדינות שונות בעולם, בהן ארה"ב, בריטניה, לוקסמבורג ורומניה. פעילות הבנק בחו"ל תרמה לרווחיו 40.3 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של 2012 - עלייה של כ-16% לעומת התקופה המקבילה.

בעבר, הבנקים הישראליים חיפשו הזדמנויות להתרחב בחו"ל, ואולם כיום המגמה היא בעיקר לצמצם פעילות זו. הסיבה לכך היא שבמקומות רבים מדובר בפעילות ברווחיות נמוכה, ולעתים אף הפסדית. סיבה נוספת המשפיעה לעתים על ההחלטה היא הרגולציה הנוקשה הקיימת במדינות שונות בעולם, ובראשן ארה"ב. הכללים השונים מאלו שבישראל, העונשים הכבדים והעובדה שהבנק מנוהל מרחוק, גרמו לא אחת לחלק מהבנקים להסתבך בחקירות שונות.

עם הבנקים שצמצמו פעילות בחו"ל בעת האחרונה נמנה הבינלאומי, שסגר לפני כשנה את הפעילות בלונדון. גם בנק הפועלים החליט באחרונה לסגור את הסניף בלונדון, כמה חודשים לאחר שהחליט לסגור את השלוחה בסינגפור, ולהעביר את הפעילות שלה להונג קונג ולסין.