האוצר צפוי לצמצם את הטבת מס לחברות במרכז

מרבית ההטבות יימשכו עד שנת 2015 ■ שיעור מס החברות בפריפריה לא צפוי להשתנות

משרד האוצר צפוי לצמצם בכמה נקודות האחוז את הטבת המס שניתנת לחברות במרכז המדינה במסגרת החוק לעידוד השקעות הון - כך נודע ל"גלובס". בכירים במשרד אישרו את הידיעה. נזכיר כי אתמול (ב') חשף "גלובס" כי חברת טבע קיבלה ב-2011 הטבת מס ב-3 מיליארד שקל - הגדולה ביותר שחולקה בישראל לחברה יחידה.

ל"גלובס" נודע, כי במסגרת עבודת המטה של האוצר שבוחנת את כלל הפטורים ממס, הגיעו בכירי המשרד למסקנה כי אין מנוס מלצמצם את ההטבה. זאת, משום שבשנתיים הקרובות צפויים קיצוצים של כ-20 מיליארד שקל בתקציב, נוסף על העלאת מסים של 5 מיליארד שקל. נציין, כי מרבית הבכירים באוצר תומכים בחוק עידוד השקעות ההון הנוכחי ובהטבות המס שנכללות בו.

לפי החוק, חברות שזוכות להטבות מס משלמות כיום מס חברות בשיעור 7% בפריפריה ו-15% במרכז. שיעורים אלו אמורים לרדת החל ב-2015 ל-12% ול-6% בהתאמה. לפי המתווה המתגבש, שיעור מס החברות לחברות במרכז יעלה ויתקרב למס החברות הממוצע במדינות ה-OECD - כ-25% - שיעור דומה למס החברות הכללי בישראל. שיעור מס החברות לחברות בפריפריה לא צפוי להשתנות.

בכירים במשרד מדגישים כי גם אם יבוצעו שינויים נוספים בחוק הקשורים להטבות המס, אלו לא ישפיעו בטווח המיידי ולא יהוו פתרון לגירעון הצפוי בשנתיים הקרובות, אלא פתרון לגירעון הפרמננטי או המבני שפוקד את המשק הישראלי זה כמה שנים.

הסיבה העיקרית לכך היא שהמדינה התחייבה חוזית בפני החברות להעניק את ההטבות הללו במסגרת המסלולים השונים, ואין אפשרות לפתוח אותם הסכמים.

האוצר: זינוק בהכנסות

באוצר מדגישים כי חוק עידוד השקעות הון טוב וחשוב להמשיך בו, שכן הוא מושך השקעות למשק הישראלי שמתמודד עם תחרות קשה מצד מדינות אחרות בעלות הון אנושי איכותי מאוד וסביבה גאו-פוליטית נוחה יותר. כמו כן, באוצר תוקפים את הגישה שמסתכלת על היקף ההטבה, ומבקשים להתמקד בהיקף ההכנסות.

"כ-70% מהעלייה בהיקף ההטבות שניתנות במסגרת חוק עידוד נבעו מהזינוק החד בהכנסות של החברות, ולא מהפחתת שיעור המס", אמר בכיר באוצר. "אם החברות מרוויחות יותר, אז ככה טוב. אסור לשכוח כי כל חברה שמגיעה ארצה מגדילה את הכנסות ממסים כי היא משלמת מס יחידים. יתרה מזו, אסור לשכוח כי ההחלטה של חברה בינלאומית להשקיע כאן היא החלטה דיכוטומית: או שהיא מקימה מפעל, או שלא. אין הקמת חצי מפעל, ולכן החשיבות של הטבות המס".