רשות המסים: 9,000 פניות ל"מלשינון"

נמשך המבצע לאיתור מעלימי מס; חשד: עובד מדינה בכיר העלים מס מהשכרה בסך 700 אלף ש'

יותר מ-9,000 אזרחים פנו ל"מלשינון" של רשות המסים והגישו תלונות על מעלימי מס. רשות המסים דיווחה היום (ה') כי בחלק מהמקרים נפתחו חקירות נגד חשודים בהעלמת מס, בעיקר על הכנסות מהשכרת דירות. "בימים אלה עמלים משרדי החקירות של מס הכנסה בעיבוד המידע המתקבל ב'קו הצדק' (המלשינון), נמסר מהרשות. "מיעוטם של המקרים בשלו, והחוקרים החלו במלאכת החקירה ואימות החשדות. חלקם של המקרים שנבדקו עוסקים בהכנסות משכר דירה".

בתחילת השבוע פשטו עשרות אנשי רשות המסים על היישוב היוקרתי רשפון במרכז הארץ, במטרה לאתר בעלי נכסים שאינם מדווחים על הכנסותיהם משכירות. זאת, במסגרת סדרת המבצעים המחוזיים המכונה "מעלימים - משלמים", שעורכת הרשות נגד העלמות מס ו"הכסף השחור". לפי דיווחי רשות המסים, המבצעים המשיכו במהלך השבוע ברחבי הארץ.

באזור המרכז נחקרו שבעה בעלי נכסים באזור תל אביב, הרצליה ורמת השרון, החשודים ברכישת דירות למגורים ופיצולן תוך הגשת הצהרות מס כוזבות, במטרה לזכות בפטור ממס שבח ולהגדיל את ההכנסות משכירות. כמו-כן, עלה כי החשודים הנמיכו לכאורה את מחיר העסקה בהצהרות שהגישו.

לפי רשות המסים, "אחד המשכירים חשוד כי לא דיווח על הכנסות מהשכרה בהיקף של כ-2 מיליון שקל. במקביל, מתושאלים השוכרים המתגוררים בנכסים הללו"; באזור חיפה והצפון נחקר עובד מדינה בכיר והודה כי בשנים 2005-2013 השמיט הכנסות משכר דירה בסכום כולל של כ-700 אלף שקל, שהפיק מדירות שהשכיר; כמו כן, תושבת חיפה נחקרה והודתה כי בשנים 2005-2013 השמיטה הכנסות משכר דירה בסכום כולל של כ-600 אלף שקל; באזור ירושלים נחקר מידע בעניין איש ציבור לשעבר, שלפי החשד העלים הכנסות מארבעה נכסים מושכרים בהיקף של מאות אלפי שקלים בחמש השנים האחרונות.

יצוין כי הפטור מתשלום מס למשכיר דירות - תולדה של הוראת שעה משנת 1990 - מוגבל ל-4,980 שקל בחודש. לפי נתוני הלמ"ס, כ-500 אלף משקי-בית בישראל גרים בשכירות. בתל אביב, למשל, 49% מהתושבים גרים בדירה שכורה.

פשיטה על בתי עסק בצפון

אתמול הודיעה רשות המסים על תפיסתם של עשרות בעלי עסקים באזור חיפה והצפון, שלכאורה מעלימים הכנסות. המבצע - בניהולם של איציק סוקמן, מנהל מע"מ ומס קנייה חיפה ויהושע חבר, פקיד שומה חיפה - כלל ביקורת בשטח של כ-110 עובדי הרשות במחוז הצפוני.

במספר מסעדות שבוקרו נמצא כי לא נרשמו תקבולים, הנובעים מהטיפים המשמשים לתשלום שכר עבודה למלצרים כי "כך הסביר לי מנהל החשבונות לנהוג בטיפים"; או "בסוף החודש אני מתחשבן איתם על הטיפים". בנוסף, לדברי הרשות, נמצאו ליקויים מהותיים בניהול ספרי חשבונות ב-80% מהעסקים בענף הזהב.