עצה ליאיר לפיד: 10 שעות לימוד ביום - ויש לך MA בכלכלה

ד"ר יעקב שיינין במכתב פתוח ליאיר לפיד ■ אל תכין את תקציב 2013 - השאר אותו לשטייניץ ■ במקביל, תתחיל להכין את תקציב 2014 ■ כאן תתחיל מההתחלה, תבדוק, תשנה, תתקן, תבוא עם סדרי עדיפויות אחרים

לכבוד ח"כ יאיר לפיד, שר האוצר המיועד שלום,

ראשית, איחולי הצלחה בתפקיד שר האוצר בתקופה אתגרית זו של האטת הפעילות במשק וגירעון גדל בתקציב המדינה. אין ספק שאתה מודע לנטל המשא וכובד האחריות. נקודת המוצא שלי היא, שאתה אדם מוכשר ברמה המאפשרת לך לכהן בהצלחה כשר האוצר של ישראל.

ואולם, כיוון שאין לך ניסיון קודם וידע ספציפי במאקרו-כלכלה, מספר העצות שכנראה תקבל בימים הקרובים יהיה אסטרונומי. החל בעצות הזויות, שאינן כתובות בתורת הכלכלה, ועד ציטוטים מכל הספרות הכלכלית של מדיניות פיסקלית, שנכתבה או נוסתה ב-100 השנים האחרונות.

האחד יגיד לך תעלה מסים, השני - תקצץ בהוצאות, השלישי לא זה ולא זה, הרביעי גם זה וגם זה. דעה אחת תגיד שזה יהיה אסון אם הגירעון יישאר ברמתו הנוכחית (4.2% תוצר), השני יגיד שזו דווקא מדיניות אנטי-מחזורית נכונה ולא יהיה אסון אם יהיה גירעון זמני אפילו קצת גדול יותר. ועוד לא דיברנו על צדק חברתי, אי שוויון, חלוקת הנטל, פטורים ממסים, ריכוזיות, ועדי עובדים, תשתיות, הזדמנות לעבודה, תקציב הביטחון, תקציב הבריאות וכו'. בסוף כל זה חייב להיות מתורגם "לסדרי עדיפות לאומיים" במגבלות הרבות שבהן מצוי המשק.

חלק גדול מהמייעצים נחשבים מומחים למאקרו רק מטעם עצמם. חלק בעלי תואר פרופ' או דוקטור, אבל לא באמת עסקו במאקרו-כלכלה וחלק אכן מומחים למאקרו-כלכלה, אבל גם בעלי אסכולות (אג'נדות) שונות. להערכתי, אתה יכול לאסוף בקלות 500 מייעצים. ומה כבר תוכל לעשות עם אוסף כזה גדול של עצות? כנראה כלום. תקבל כנראה את כל האפשרויות שבעולם ולא תוכל לסנן, לשפוט או לדרג אותן. עצתי לך, בשלב הזה, אל תנסה אפילו.

תואר מזורז בכלכלה

ועכשיו לפרדוקס הפנימי. גם אני כותב לך ומתכוון לתת עצה. אבל הרי אם אתה תקבל את דעתי ברישא, לא תשמע לי ולא תקרא את עצתי. תוכל לפתור את הפרדוקס לעצמך, רק אם אתה מוכן לקבל שעצתי חריגה היא, כך שהטענה שלי לא חלה עליי! זה קשה, אבל מקווה שעד סוף המכתב תתבהר התמונה.

אנו לא מכירים אישית, אבל אכתוב מספר משפטים עליי, שאינם ידועים כל כך. מעולם לא עבדתי בממשלה או במוסדות המדינה (להוציא עכשיו, שאני משמש בהתנדבות כיו"ר הרשות לבטיחות בדרכים). בכל פעם שנתבקשתי, שימשתי יועץ חיצוני בהתנדבות בנושאי מאקרו-כלכלה, ועשיתי זאת אצל 4 ראשי ממשלה: רבין, נתניהו, ברק ושרון.

לא רציתי דבר, באתי שקראו לי והלכתי לדרכי. שמשתי כסגן יו"ר הוועדה המייעצת לבנק ישראל (על פי חוק בנק ישראל שהיה עד 2010) במשך יותר מ-5 שנים. הייתי בצוות היועצים של מגוון שרי אוצר, החל מבייגה שוחט דרך נתניהו ושטייניץ.

כל שרי האוצר שהכרתי היו אנשים חכמים ומוכשרים. חלקם היו מוכנים לתפקיד, וחלקם נפלו לתפקיד נפילה חופשית וניצלו בעזרת מצנחים שנתפרו להם בעוד מועד. אבל אתה נופל מהגובה הרב ביותר - מהחלל. אם לא תלמד איך להיכנס לאטמוספירה ואיך לבנות לך כלים לכך, תישרף עוד לפני הנחיתה. האסון של המעבורת קולומביה מלווה אותנו כבר 10 שנים, ושם האסטרונאוטים ידעו טוב מאוד איך להיכנס, אבל גם זה לא הספיק, כי המעבורת שלהם נפגמה.

אומרים לך שמחר בבוקר אתה חייב לקבל החלטות בתחומים שמעולם לא נכנסת אליהם - תחומי המאקרו-כלכלה. אל תעז לקבל החלטות עכשיו, חכה! המהירות מהשטן. המקורבים לך כנראה מוכשרים וחכמים, אבל אם אין להם ניסיון במאקרו-כלכלה, וכנראה שכך המצב, בקש מהם שלא יתנו לך עצות עכשיו. לדעתי, הם לא בדיוק יכולים לעזור לך כרגע, ורק יכניסו עוד "רעש למערכת".

זכור, ליובל שטייניץ היה ניסיון פרלמנטרי של הרבה שנים לפני שקיבל את תפקיד שר האוצר. הוא גם כיהן כיו"ר ועדת החוץ והביטחון במשך קדנציה מלאה. הוא הקים את צוות 100 הימים למדיניות כלכלית לפני שקיבל את תפקיד שר האוצר. והעיקר, היה לו מזל, הוא קיבל כלכלה במצב חזק ויציב. אתה מקבל כלכלה חלשה ובעייתית.

לכן, מה שאתה חייב לעשות עכשיו הוא לבקש משטייניץ ומנתניהו שימשיכו לנהל את הכנת תקציב 2013. כבר חצי שנה מאחורינו ואין כל טעם שאתה תכנס לכך.

המועד להגשת התקציב 2013 הוא בעוד 100 ימים, בסוף יוני. זה יהיה תקציב חצי שנתי. את התקציב לשנת 2013 יכין שטייניץ, ואתה תגיש אותו. נסה ללמוד, אבל לא לקבוע דבר. בתנאים נורמליים התקציב של 2013 היה נקבע כבר בדצמבר 2012, ואתה היית מקבל עובדות בשטח. כך זה צריך להיות גם עכשיו. במקביל, תתחיל להכין את תקציב 2014. כאן תתחיל מההתחלה, תבדוק, תשנה, תתקן, תבוא עם סדרי עדיפויות אחרים. תתחיל בהכנת התקציב כבר בחודש מאי, ואני מקווה שתסיים עד סוף ספטמבר, ותצליח להעביר אותו בכנסת עד סוף דצמבר.

תודיע מראש שתקציב 2013 של שטייניץ הוא. אל תכפה דבר, כי אז יגידו שזה בגללך.

שמע, ההאטה תצא בכל "הדרה" כבר ב-2013. פקידי האוצר סוף סוף מפנימים זאת. 2014 צרכה להיות "שנת החזרה לצמיחה".

לדעתי, אתה צריך להתחיל לקבל החלטות עצמאיות רק בעוד 100 ימים. כך יהיו לך 100 ימים ללמוד מאקרו-כלכלה ולגבש לעצמך השקפת עולם כלכלית כוללת שתהיה מעוגנת במגבלות של המשק. אתה חייב להקדיש לכך 10 שעות ביום. יצטברו לך 1,000 שעות לימוד פרטיות. קורס שנתי זה 40 שעות, אבל יחד עם עוד 40 תלמידים, לכן אתה תוכל לקבל הכשרה מדהימה ב-100 ימים (אקוויוולנט ל-25 קורסים שונים פרטיים. ישנם מספיק מתנדבים שיעשו זאת). הערך של לימוד זה צפוי להיות הרבה יותר מ-B.A. בכלכלה, להערכתי, שווה ערך ל-M.A.

ואז בתחילת חודש יולי, תיקח את "השרביט", אבל עם ידע והשקפת עולם תואמת מגבלות, ובעיקר סדרי עדיפות לאומיים. רק אז תהיה מוכן לכל השאלות הרלוונטיות ותוכל לנהל את תקציב 2014 כפי שנדרש משר אוצר מנוסה.

לדעתי, הכל יראה לך אחרת. שום דבר לא בוער לך לקבל החלטות היום. שלא "יעבדו" עליך, בעיקר לא הפקידים. שטייניץ יעביר את תקציב 2013 (האחריות הרשמית תהיה כמובן שלך), והוא יעשה זאת באמונה ובמסירות. זה לא יפגע בך ולא בו. זה טוב לכולם ובעיקר למשק. אין לי ספק שנתניהו יתמוך בכך, כי זה הדבר הנכון לעשותו. אתה תנהל ותהיה אחראי על תקציבי המדינה לשנים 2014-2017 (יהיו לך 4 שנים מלאות).

אל תתפתה ואל תתפשר,

הצלחתך היא הצלחתנו,

ד"ר יעקב שיינין