הנשיא אובמה: יש עוד זמן לפתרון דיפלומטי מול איראן

בתום פגישה שארכה יותר משלוש שעות קיימו ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא האמריקני ברק אובמה מסיבת עיתונאים ■ אובמה: "כחלק מהתמיכה שלנו בביטחון ישראל החלטנו להתחיל לדבר על הרחבת הסיוע הביטחוני לישראל"

בתום פגישה שארכה יותר משלוש שעות קיימו הערב (ד') ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא האמריקני ברק אובמה מסיבת עיתונאים מיוחדת במעון ראש הממשלה בירושלים.

"הייתה לנו הזמנות להתחיל לדבר על נושאים מגוונים שהם קריטיים למדינות שלנו", פתח נתניהו והדגיש: "הדבר המרכזי הוא איראן ועתירתה להשגת נשק גרעיני. הנשיא, אמרת שתמנע מאיראן להשיג נשק גרעיני, אני מעריך את עמדתך בעניין הזה. אני מעריך שפעלת כדי לחתור תחת האיום הזה דרך דיפלומטיה וסנקציות גוברות.

"למרות המאמצים המשותפים וההצלחה שלך להביא את הקהילה הבינלאומית דרך איראן דיפלומטיה וסנקציות לא הצליחו לעצור את איראן מנשק גרעיני ודעתי היא שצריך להוסיף איום צבאי ממשי לזה.

"בהקשר הזה אני רוצה להודות לך שוב שישראל יכולה להגן על עצמה בעצמה. אני מעריך באופן עמוק את המילים האלה, כי הן קשורות לטרנספורמציה של העם היהודי. רק לפני שני דורות היינו עם בלי הגנה אל מול מי שרצה להשמיד אותנו, היום יש לנו גם את הזכות והיכולות להגן על עצמנו", אמר נתניהו, "אני יודע שאתה תעריך שאנחנו לעולם לא ניתן את הזכות הזו להגן על עצמנו גם לידיה הטובה שלנו - ואין לנו ידידה יותר טובה מארה"ב".

ראש הממשלה ציין שהשניים דנו בין היתר גם בהתפתחויות המדאיגות בסוריה. "יש לנו מטרה משותפת לראות סוריה יציבה שתיוולד מההרס והחורבן בשנתיים האחרונות. יש לנו את הנחישות למנוע מארסנל של נשק כימי ליפול לידי טרוריסטים. אני בטוח שהדרך הכי טובה לעשות זאת זה לעבוד עם ארה"ב ועם עוד מדינות באזור".

לאחר מכן התייחס נתניהו לנושא המדיני. "אני רוצה להיות ברור: ישראל מחויבת לפתרון של שתי מדינות לשני עמים", הדגיש, "אנו מושיטים את ידינו לשלום. אני מקווה שהביקור יעזור לנו לעבור לדף חדש עם הפלסטינים. בואו נשב לשולחן המשא ומתן, נניח את התנאים המוקדמים ונעשה פשרה היסטורית שתסיים את הסכסוך אחת ולתמיד".

הנשיא האמריקני הודה לראש הממשלה ולמשפחתו על קבלת הפנים ובירך אותו על הרכבת הממשלה. "קשה להתחרות באינטנסיביות של הכנסת אבל זה מעיד כמה בועטת וחיה הדמוקרטיה הישראלית", אמר אובמה וסיפר על יחסיו עם נתניהו: "נפגשנו בפעם העשירית ובילינו יותר זמן מכל מנהיג אחר, וזה מראה על הקרבה והעמוק וההיקף של הקשר בינינו".

אובמה הדגיש פעם נוספת את הקשר בין שתי המדינות. "המחויבות שלנו לביטחון ישראל היא הבטחה. גם נתניהו יסכים - התמיכה של אמריקה מעולם לא הייתה גדולה יותר. הקשר מעולם לא היה חזק יותר", הדגיש ופירט: "כחלק מהתמיכה שלנו בביטחון ישראל החלטנו להתחיל לדבר על הרחבת הסיוע הביטחוני לישראל, ההסכם הוא עד 2017, אנו מדברים על להרחיב את זה. אני שמח להצהיר שאין שום הפרעה לתקציב למימון של כיפת ברזל. ישראל תקבל 200 מיליון דולר בשנה הזאת ונעבוד עם הקונגרס על מימון נוסף".