חברות הדלק שינו אסטרטגיה: מהתרחבות להישרדות

בסיכום 2012 ניתן לקבוע כי חברות הדלק הצליחו להתמודד עם הגזירה של הורדת מרווח השיווק, שהכריחה אותן להתייעל ■ הדבר בא לידי ביטוי בעלייה ברווחיות לעומת 2011, כאשר חלק מהחברות אף חזרו לחלק בשנה החולפת דיבידנד לבעלי המניות

הורדת מרווח השיווק של חברות הדלקים ברבעון השלישי של שנת 2011 על ידי משרד האנרגיה, גרמה לחברות הדלק "להחליף דיסקט", והן עברו בשנה החולפת מאסטרטגיה של התרחבות לאסטרטגיה של הישרדות.

מחירי הדלק הגבוהים ששררו במהלך 2012, וסימני המשבר שהופיעו באירופה, לא ממש השפיעו על הצרכן הישראלי, והיקף צריכת הדלקים בישראל גדל בכ-2% לעומת 2011. אלא, שבעקבות הורדת מרווח השיווק הפכה הרווחיות משיווק דלקים להיות מזערית, וחברות הדלק נאלצו לבצע פעולות אשר יחזירו אותן לרמת רווחיות סבירה.

כך עברו חלק גדול מהתחנות לשירות עצמי, חוזי שכירות לתחנות שהגיעו לסופם חודשו במחירים נמוכים יותר, ההנחות לציי רכב התכווצו, ונמשכה ההתמקדות במגזר חנויות הנוחות - עם העשרת מגוון המוצרים והשירותים הניתנים בהן.

ב-2012 חצו המכירות המצטברות בחנויות הנוחות את רף 2 מיליארד השקל, אולם התחום מגיע לרוויה וקצב צמיחת ההכנסות בו קטן. כך, בשנה החולפת התמתן קצב הצמיחה של התחום ועמד על 10.6% בלבד.

בסיכום שנתי, ניתן לומר שחברות הדלק הצליחו להתמודד עם הגזירה שהכריחה אותן להתייעל, כפי שבא לידי ביטוי בעלייה ברווחיות לעומת 2011, כאשר חלקן אף חזרו לחלק דיבידנד לבעלי המניות. אחרי תשואות שליליות דו-ספרתיות בשנה שקדמה, בחברות יכולים לסכם שנה חיובית יחסית, לאחר שמניות הדלק טיפסו ב-2012 והחזירו חלק מהירידה של 2011.

לפניכם כמה מספרים שיסכמו את המגמה בענף:

245% זהו שיעור הגידול ברווח הנקי השנתי של חברת פז, שבשליטת צדיק בינו, המנוהלת בידי יונה פוגל. הרווח החשבונאי הגבוה, בהיקף של 183 מיליון שקל, מקפל בתוכו את התוצאות המנוגדות של החטיבות השונות בקבוצה. בעוד שהרווח התפעולי של חטיבת הקמעונאות והמסחר, המרכזת את פעילות תחנות הדלק וחנויות הנוחות, גדל ב-1.9% לעומת 2011 והגיע לכ-427 מיליון שקל, חטיבת הזיקוק עברה להפסד תפעולי של 172 מיליון שקל, לעומת רווח של 130 מיליון שקל בשנה קודמת.

הסיבות להפסד היו מגוונות, החל משיפוץ תקופתי שהשבית את בית הזיקוק באשדוד ברבעון הרביעי, ועד למחסור בגז טבעי שהגדיל את עלויות ההפעלה. עם זאת, רווח הון ממכירת פז סולר, קיטון משמעותי בהוצאות המימון והכנסות מסים בהיקף של כ-50 מיליון שקל, סייעו לכך שלמרות ההפסד בחטיבת הזיקוק סיימה פז את שנת 2012 עם רווח נקי חשבונאי גבוה.

פז, שחגגה 90 שנים להיווסדה אשתקד, הינה חברת שיווק הדלקים הגדולה בענף, עם נתח שוק של כ-25% מתחנות הדלק. למרות הגידול בהיקף צריכת הדלק בארץ, כמות הליטרים שמכרה פז בתחנות הדלק שלה קטנה בכ-4% בהשוואה ל-2011, כך שנראה כי החברה מאבדת מעט מהדומיננטיות שלה. בתחום חנויות הנוחות נרשמה צמיחה חד ספרתית של 5.6% בהכנסות, ופז הייתה היחידה מבין חברות הדלק שצמצמה את מספר חנויות הנוחות שלה ב-2012.

456 מיליון שקל הוא תזרים המזומנים מפעילות שוטפת של חברת דלק ישראל, מקבוצת דלק של יצחק תשובה, המנוהלת בידי אבי בן אסאייג. בשנת 2011 רשמה דלק ישראל תזרים שלילי מפעילות שוטפת בגובה של כ-72 מיליון שקל, ובשנה החולפת התמקדה בהקטנת המינוף והחוב הפיננסי שלה וביצעה מספר פעולות שהובילו לתזרים הגבוה.

הצעד החשוב שנקטה הוא הקטנת ימי האשראי שהיא נותנת ללקוחותיה בשליש. בנוסף למהלך זה, הקטינה החברה את ההשקעות ההוניות שלה, ולא חידשה את שכירתן של ארבע תחנות דלק בשנה החולפת שלא הרוויחו כסף, בין היתר בשל דמי שכירות גבוהים.

מהלך זה החזיר את האמון של שוק ההון בחברה, כפי שניכר בתשואות האג"ח שלה, שבמהלך 2012 נסחרו בתשואה דו ספרתית שהגיעה אף ל-15%, והיום נסחרות ארבע הסדרות בתשואה של 3%-6%. ב-2012 פרעה דלק ישראל כ-350 מיליון שקל תשלומי אג"ח, כאשר מרבית הסכום שולמה באמצעות תזרים המזומנים, ורק חלק קטן שולם על ידי מחזור חוב. בסך הכול ירד היקף החוב (נטו) של החברה אשתקד בכ-406 מיליון שקל, והסתכם בסוף השנה בכ-1.55 מיליארד שקל.

18 מיליון שקל - זהו הפער בין רווח המלאי שרשמה חברת דור אלון ב-2011 להפסד על מלאי הדלק ב-2012 שנרשם לחברה, המנוהלת בידי ישראל יניב. פער זה, בתוספת רווח הון חשבונאי שנזקף לה ב-2011 כתוצאה מעסקת דיינרס, גרמו לכך שהרווח הנקי בין השנים קטן בכ-45%, לרמה של כ-32 מיליון שקל בלבד. כאשר מנטרלים את שני הנתונים הללו, עולה כי הרווח התפעולי של החברה אשתקד, שהסתכם בכ-165 מיליון שקל, קטן ב-5.1% בלבד לעומת 2011.

כמו בדלק, גם בדור אלון התמקדו בהקטנת האשראי הפיננסי, ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת גדל ב-76% והסתכם בכ-206 מיליון שקל, בעיקר כתוצאה מהקטנת ימי אשראי ללקוחות. דור אלון לא עצרה את מגמת ההתרחבות שלה, בעקבות הורדת מרווח השיווק, וב-2012 פתחה שבע תחנות דלק חדשות (וכן 11 חנויות נוחות ומרכולים נוספים), קצב הדומה לממוצע השנתי של החברה.

אצל דור אלון, שבשליטת דודי ויסמן ושרגא בירן, השילוב בין תחום הקמעונאות לתחום הדלק הוא מאוזן יחסית, בשל העובדה שפעילותה של רשת המרכולים העירונית PM:AM משולבת בתוך החברה. בשנת 2012 הגיעו ההכנסות מהפעילות הקמעונאית לכ-800 מיליון שקל, ואם דור אלון תשכיל לשמור על קצב צמיחה זה, הרי שבשנה הבאה היא תחצה את רף מיליארד השקל בהכנסות מפעילות זו.

43.7% היה שיעור הגידול ברווח התפעולי של חברת סונול, המנוהלת על ידי ניר גלילי. עד אוקטובר 2012 הייתה בעלת השליטה בסונול, גרנית הכרמל, חברה ציבורית, מה שאפשר לבחון את תוצאותיה המלאות של החברה. מהנתונים החלקיים המפורסמים כיום בדוחות קבוצת עזריאלי, עולה כי הרווח התפעולי של סונול גדל משמעותית לעומת 2011, ל-115 מיליון שקל. מאחר שהנתונים חלקיים בלבד, קשה לייחס את השיפור ברווחיות לפעולות מסוימות, אך ניתן לומר שהחברה ממשיכה במגמת ההתרחבות שלה, הן במספר תחנות הדלק והן במספר חנויות הנוחות. כך, הכנסות רשת חנויות "so good" צמחו בכ-12.5% בשנה החולפת, לכ-270 מיליון שקל.

23% זהו שיעור הצמיחה בהכנסות חברת הדלק טן בניהול דני בן נר - הגבוה בענף. החברה בשליטת אליעזר פישמן, שגם לאחר הורדת מרווח השיווק מציעה מחיר נמוך מהמחיר שבפיקוח ובשירות מלא, נהנתה מהמודעות הגוברת של הצרכן הישראלי למחיר שהוא משלם בתחנות, וכך הצליחה להגדיל את היקף הליטרים שנמכרו בתחנותיה.

למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות, הרווח התפעולי של החברה דווקא ירד בכ-11% לעומת שנת 2011, וזאת בעקבות השחיקה ברווחיות מכירות הדלקים, ובשל קיטון ברווחי המלאי ועלייה בהוצאות התפעול שנבעו מהגידול בהיקף המכירות. למרות השחיקה ברווחיות, בשורה התחתונה גדל הרווח הנקי של טן ב-15.8% והגיע ל-12.3 מיליון שקל, בשל ירידה משמעותית בהוצאות המימון של החברה.

התקנה שהפילה את מניות הזיקוק בארה"ב

תחום הזיקוק, בפרט בארה"ב, ידוע בתנודתיות הרבה שלו. בשנתיים האחרונות נהנו חברות הזיקוק האמריקאיות המפעילות בתי זיקוק בתוך המדינה מנפט גולמי זול, שהגדיל משמעותית את הרווחיות שלהן. בין הנהנות היו גם שתי חברות הזיקוק הישראליות הפועלות בענף - דלק US שבשליטת יצחק תשובה ואלון USA של דודי ויסמן.

לכל הפעילים בענף ברור שמרווחי הזיקוק הגבוהים לא יישארו לעד, והנה בתחילת השבוע ספגו החברות ומשקיעיהן מהלומה, בדמות תקנות רגולטוריות הקשורות לאיכות הסביבה.

בסוף השבוע הכריז ממשל אובמה על תקנות חדשות המחייבות את הקטנת שיעור הגופרית בדלקים המזוקקים. התקנה תיכנס לתוקף ב-2017, והמשמעות עבור בתי הזיקוק היא השקעות שיכולות להגיע למאות מיליוני דולרים בציוד מתאים שיוכל לזקק נפט גולמי, שהתוצר הסופי שלו יהיו דלקים בעלי שיעור גופרית נמוך.

באופן צפוי רשמו מניות חברות הזיקוק האמריקאיות ירידות שערים קולקטיביות, כשהמשקיעים אינם מבחינים בשלב זה למי מהחברות יש כבר היום את המתקנים המתאימים, ומי תידרש להשקעות גדולות.

חברת ואלרו הינה חברת הזיקוק העצמאית הגדולה ביותר, המפעילה 17 בתי זיקוק בארה"ב ונחשבת לבנצ'מרק של הענף. החברה הודיעה כי בעקבות התקנות החדשות היא תוציא מאות מיליוני דולרים על שדרוג המתקנים שברשותה כדי שתוכל ליישם את החוק, ועלויות התפעול שלה צפויות לגדול עקב כך. על רקע זה נפלה מניית ואלרו בכ-11% בשני ימי המסחר האחרונים.

למרות שחברות הזיקוק הישראליות טרם הודיעו מה השפעת התקנות החדשות עליהן, מניית אלון USA כבר איבדה ביומיים האחרונים כ-13% מערכה, ואילו דלק US נחלשה בכ-10%, למחיר של 35.5 דולר. נזכיר כי לפני שבועיים השלימה קבוצת דלק הצעת מכר, במסגרתה מכרה 10 מיליון מניות של חברת הזיקוק לפי 39.5 דולר למניה. כעת נראה כי הטיימינג של המכירה היה מוצלח למדיי, אולם החתמים שקיבלו אופציה לרכוש מניות נוספות במחיר זה למשך חודש, טרם מימשו אותה, כך שייתכן והתקנה מנעה מקבוצת דלק מכירת מניות נוספת במחיר גבוה.

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"

תוצאות חברות הדלק
 תוצאות חברות הדלק