צפון קוריאה לזרים: "לא ערבים לביטחונכם מ-10 באפריל"

(עדכון) - קוריאה הצפונית קוראת היום לפינוי השגרירויות הזרות בשטחה, כך עולה מהודעות משרד החוץ הרוסי והבריטי ■ הבריטים ציינו כי נאמר להם ש"החל מיום רביעי הקרוב, פיונגיאנג לא תוכל לערוב לבטחון דיפלומטים"

הפינוי שלפני הסערה? דובר השגרירות הרוסית בפיונגיאנג סיפר היום כי מוסקבה התבקשה לשקול את פינוי הסגל הדיפלומטי שלה בשל המתח הגובר בין הקוריאות. הודעות דומות נמסרו למספר שגרירויות נוספות. בהודעת משרד החוץ הבריטי חידדו עוד יותר את הפנייה - "נאמר לנו שלא יוכלו לערוב לבטחון הדיפלומטים בשל המתיחות, החל מיום רביעי הקרוב".

אחרי האיומים שהשמיעה קוריאה הצפונית כלפי ארה"ב וקוריאה הדרומית בימים האחרונים, נראה שהיא מתפנה להזהיר גם את ידידיה ברוסיה, וכן מדינות נוספות.

הדובר הרוסי, דניס סמסונוב, צוטט בסוכנות הידיעות רויטרס על-פי שיחת טלפון מהבירה הצפון קוריאנית. על-פי סמסונוב רוסיה בוחנת את הבקשה אבל לא מתכוונת לפנות את אנשיה בשלב זה. הוא הוסיף עוד כי בפיונגיאנג לא נראו היום סימנים למתח יוצא דופן.

גם בשגרירות הבריטית מאשרים היום כי קיבלו פנייה דומה, בה נשאלו אם בכוונתם לפנות את אנשיהם לאור אירועי הימים האחרונים. עם זאת, ציינו כי התייחסו לפנייה כחלק מ"קמפיין אנטי-אמריקני".

"אנחנו מאמינים כי הם נקטו בצעד כחלק מההתקפות הרטוריות הנמשכות של הקוריאנים כלפי האמריקנים וטענתם כי ארה"ב מהווה איום. אנו שוקלים את המשך צעדינו, כולל פרסום אזהרת מסע", נמסר בהודעת משרד החוץ הבריטי.

תוך זמן קצר חידדו הבריטים עוד יותר את המסר וציינו "השגרירות הבריטית בפיונגיאנג קיבלה מסר מהממשלה הצפון קוריאנית לפיו לא יוכלו לערוב לבטחון השגרירויות והארגונים הבינלאומיים הפועלים במדינה לאור הקונפליקט הנמשך, החל ב-10 באפריל".

שני טילים צפון קוריאניים מכוונים לעבר הדרום ויפן

ועם זאת, בינתיים, המתיחות בחצי האי הקוריאני נמשכת, כשקוריאה הצפונית העבירה טיל בליסטי נוסף לטווח בינוני לחופיה המזרחיים - כך טוען גורם בכיר בקוריאה הדרומית בפני סוכנות הידיעות "יונהאפ".

מדובר בטיל השני שמוצב כעת במקום - מסוג "מוסודאן", שעל-פי ההערכות מגיע לטווח של קרוב ל-4,000 קילומטרים ומאיים על כל שטחה של השכנה מדרום, יפן וגם על האי גוואם שבו שוכן בסיס צבאי אמריקני.

על-פי הדיווח, שני הטילים הועברו לחוף המבודד על גבי רכבת, הורכבו על משגרים ניידים והם מוכנים כעת לפעולה - בין אם למטרות ניסוי ובין אם למהלך התקפי שעלול להצית את האזור כולו. סוכנות הידיעות הדרום קוריאנית, שציטטה גורם רשמי בכיר בסיאול, דיווחה כי הטיל הוצב על משגר נייד. "צפון קוריאה העבירה השבוע ברכבת לחוף המזרחי שני טילים לטווח בינוני מסוג מוסודאן", אמר הגורם הבכיר.

קוריאה הדרומית מגיבה: ספינות קרב נשלחו לחוף הצפוני

במקביל, גם השכנה מדרום לא נשארת אדישה למצב ושולחת הבוקר שתי ספינות מלחמה לחופיה הצפוניים והמזרחיים על מנת לנסות לבלום ניסיון התקפי, אם יגיע, מהמשטר בפיונגיאנג. הספינות, כך על-פי הדיווח, נושאות מערכות מתקדמות להגנה מפני טילים.

בעקבות המתיחות הגוברת הודיעו אתמול גורמים בארצות-הברית כי בכוונתם להציב מערכת להגנה מפני טילים באי גוואם - כדי להיערך למקרה של מתקפת פתע מצד משטרו של קים ג'ונג און. "הצעד הזה נועד להבטיח מחדש לאזרחים האמריקנים ולבני בריתנו שאנחנו מוכנים להגן עליהם", אמרה אמש דוברת מחלקת המדינה ויקטוריה נולאנד.

גם בבית הלבן החריפו בימים האחרונים את הטון נגד קוריאה הצפונית. שר ההגנה הייגל איים כי מדינתו "תעשה הכל כדי לנטרל את האיומים", בעוד מזכיר המדינה קרי כינה את ההכרזות של פיוניאנג: "פרובוקטיביות, פזיזות ומסוכנות". שר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל אמר אתמול בתגובה לאיום החדש מכיוון פיוניאנג, כי "קוריאה הצפונית מהווה סכנה ברורה ומיידית לביטחון קוריאה הדרומית, יפן וארצות-הברית. אנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי לנטרל את האיומים באזור המדובר, ומקווים כי קים ג'ונג און ימגר את הרטוריקה המסוכנת".