ידלין: "איראן חצתה את הקו האדום של ראש הממשלה"

(עדכון) - ראש אמ"ן לשעבר אמר בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי כי "איש לא מצליח לעצור את תכנית הגרעין האיראנית ■ ראש חטיבת מחקר באגף המודיעין בצה"ל הזהיר מפני פעולותיו של משטר אסד

ראש אגף המודיעין לשעבר עמוס ידלין הכריז היום (ג') בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי, בראשו הוא עומד, כי האיראנים חצו את הקו האדום שישראל הציבה.

"היום אפשר לומר שהאירנים חצו את הקו האדום שנתניהו סימן להם בעצרת האו"ם", אמר ידלין. "למרות כל הפעולות שנעשות בניסיון לעצור את תוכנית הגרעין, איש לא מצליח לעצור את תוכנית הגרעין של הרפובליקה האסלאמית".

ידלין המשיך והזהיר כי "ללא שינוי דרסטי במערכת הלחצים על המשטר בטהרן, איראן תמשיך לקנות זמן ולהרחיב את התוכנית הגרעינית שלה. לא יהיה הסכם אם אין מחיר להגעה להסכם. שלושת המנהיגים - באיראן בישראל ובארה"ב - טוענים שהם לא מבלפים. אם הם אכן ידבקו במדיניות המוצהרת שלהם, ההתנגשות בין הצדדים היא בלתי נמנעת".

גם הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, התייחס אתמול באותו כנס לאיום ההולך וגובר מצד איראן. "יש לנצל את הדיאלוג המתקיים ולבצע 'פיליבסטר אסטרטגי' כדי לסכל את קידום ההתבססות האיראנית בכל הקשור ליכולות להתקדם לגרעין צבאי", אמר גנץ.

בצד התהליך הזה יש השפעות לא קטנות גם למאמץ הסנקציות, לבידוד הבינלאומי, יש ליצור זירת לחץ שתביא את האיראנים להחלטה, שהם צריכים להשתנות", המשיך גנץ. "אירן חותרת להגמוניה אזורית. מציאות של איראן גרעינית חמורה ביותר, שכן היא לא תהווה רק איום קיומי - אלא היכולת שלה להשפיע על המרחב הקרוב והרחוק שלנו תהיה דרמטית. יש לבלום את פרויקט הגרעין ואת פעילות הטרור שלה בעולם".

"בסוריה יש ארסנל עצום של נשק כימי"

במקביל, בצה"ל מאשרים היום (ג') את החשש שמטריד מאוד את ישראל - צבא אסד עושה שימוש בנשק כימי במלחמת האזרחים בסוריה.

"בסוריה יש ארסנל עצום של נשק כימי", אמר הבוקר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, תא"ל איתי ברון, בכנס השנתי של המכון למחקרי ביטחון לאומי. "להערכתנו, המשטר עשה ועושה שימוש בנשק כימי".

תא"ל ברון הסביר כי צעד זה מעלה חשש כבד בישראל. "עצם השימוש בנשק כימי בלי תגובה הולמת מצד העולם, יכולה לאותת שזה לגיטימי", אמר. "כיצד זה יתפתח? זו שאלה טובה. צריך להיות מאוד מאוד מוטרדים מהאפשרות שנשק כימי יגיע לגורמים פחות אחראיים שלא מנהלים חשבונות של רווח והפסד".

לפני כשבוע, ולא בפעם הראשונה, הציגו אנשי האופוזיציה הסורית תמונות שלטענתם מתעדות פציעות משימוש בנשק כימי. בסרטון שעלה לרשת נראים אזרחים סורים שסובלים מצריבות בעיניים ומפצעים קשים בחלקים שונים של גופם.

גורמי אופוזיציה באזור עפרין הסמוך לחאלב טענו כי מסוקים של צבא אסד הטילו פגזים שהכילו חומר כימי כלשהו, וכתוצאה מכך נהרגו אם ושני ילדיה, ו-16 בני אדם נוספים נפצעו.