מחיר המשבר: זינוק בהתאבדויות, דיכאון וחולי במדינות המערב

הפרופסורים דייוויד סטקלר וסנג'אי באסו אומרים ששיעורי ההתאבדות בארה"ב ובבריטניה עולים מאז סוף 2007, שהייתה שנת תחילת המיתון בארה"ב

מיתון כלכלי וצנע יכולים להיות קטלניים. בספר שיתפרסם בחודש הבא, הפרופסורים דייוויד סטקלר וסנג'אי באסו אומרים ששיעורי ההתאבדות בארה"ב ובבריטניה עולים מאז סוף 2007, שהייתה שנת תחילת המיתון בארה"ב. לפי חשבונם היו 4,750 מקרי התאבדות "נוספים" במהלך ההאטה הכלכלית בארה"ב בהשוואה לשיעור ההתאבדויות הממוצע לפני המיתון. בבריטניה הם מדדו עלייה של 1,000 מקרי התאבדות, על פי ספרם של השניים, שנקרא "כלכלת הגוף: למה הצנע הורג".

הם טוענים גם שהשימוש בתרופות נוגדות דיכאון בבריטניה עלה ב-22% בשנים 2007-2009. מספר הספרדים שלקו בתסמונות קליניות של דיכאון קל וטופלו על ידי רופאים עלה מ-29% ל-48% מסך החולים בשנים 2006-2010. שיעור ההידבקויות בנגיף האיידס עלה ביוון מוכת המשבר ביותר מ-200% מאז 2011, על רקע השימוש המוגבר בסמים באמצעות הזרקה, האבטלה בקרב הצעירים שמגיעה ל-50% והקיצוץ בתקציבים למניעת הידבקות. יוון עברה גם את ההתפרצות הראשונה של המלריה זה עשרות שנים בעקבות צמצום כמות הריסוסים נגד יתושים.

סטקלר מאוניברסיטת אוקספורד ובאסו, עוזר פרופסור לרפואה באוניברסיטת סטנפורד מקליפורניה, טוענים שיכולה הייתה להיות גישה אחרת. בשנות השפל הגדול, כל 100 דולר שהוצאו על רווחה במסגרת מדיניות ה"ניו דיל" הובילו לפחות מקרי מוות ופחות התאבדויות, לדבריהם. שבדיה סבלה ממשבר כלכלי בשנות ה-90 כמו גם אירלנד בשנים האחרונות, אך שתי המדינות הללו שמרו על תקציבי הרווחה שלהן, ולא הייתה בהן עלייה במספר מקרי המוות.

"מה שלמדנו הוא שהסכנה האמיתית לבריאות הציבור אינה המיתון כשלעצמו, אלא הצנע", כתבו המחברים.

צנע קטלני
 צנע קטלני