שינויים בצמרת הביטחונית: נוה מונה ליו"ר תעש וגת ליו"ר רפאל

4 חודשים לאחר שסיים את תפקידו כסגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר נוה יעמוד בראש התעשייה הצבאית ■ מנכ"ל אלישרא לשעבר תא"ל (במיל') יצחק גת יחליף את האלוף (במיל') אילן בירן ברפאל

ארבעה חודשים לאחר שסיים את תפקידו כסגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר נוה פושט מדים ובתוך שבועות אחדים יעמוד בראש התעשייה הצבאית (תעש): על ההחלטה למנות את נוה לתפקיד יו"ר החברה הביטחונית-ממשלתית סיכמו בימים האחרונים שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון ושר האוצר, יאיר לפיד.

נוה עתיד להחליף את יו"ר תעש המכהנת בתפקיד בשנתיים האחרונות, עו"ד ניצה פוזנר. בהודעה שפרסמה אמש (ב') לשכת שר הביטחון, הודגש כי המינוי של נוה לא יחבל בסיכוייו להתמודד על תפקיד הרמטכ"ל.

לצד המינוי של נוה ליו"ר תעש, החליטו השרים למנות את מנכ"ל אלישרא לשעבר תא"ל (במיל') יצחק גת לתפקיד יו"ר רפאל. גת יחליף את האלוף (במיל') אילן בירן. בעברו שימש גת בתפקידים בכירים בחיל האוויר ובהם מפקד טייסת אף-16 וראש להק ציוד, ואת חברת רפאל שהוא עתיד לעמוד בראשה בקרוב, הוא מכיר היטב כמי ששימש בעבר כמנכ"ל שלה. מינויים של השניים טעון אישור של הוועדה לבדיקת מינויים בכירים של רשות החברות הממשלתיות.

נוה בתעש וגת ברפאל עתידים להתמודד במסגרת כהונתם עם סוגיית ההפרטה של החברות: בתעש, הליכי ההפרטה נמצאים בעיצומם ויש האומרים כי על רקע ההסכמות הנרחבות שהושגו בנושא - בזכות פעילות נמרצת מצד היו"ר היוצאת פוזנר והמנכ"ל אבי פלדר - הם כבר הגיעו לישורת האחרונה בצורה של הסכמים לפני חתימה.

ברפאל מתכוון האוצר להוביל תוכנית להפרטת חלק מהחברה, כמו גם בתעשייה האווירית שאף היא בבעלות הממשלה. גת, לצד מנכ"ל רפאל, האלוף (במיל') ידידיה יערי, יידרשו לגבש את המהלכים שיאפשרו את הוצאת התוכנית המורכבת לפועל. זאת, כשברקע רפאל נהנית מיוקרה רבה במערכת הביטחון בשל ההצלחה של מערכת יירוט הרקטות כיפת ברזל והצלחה בניסויים של מערכת היירוט החדשה, שרביט קסמים, שאמורה לתת מענה לרקטות כבדות ולטילים לטווח בינוני.

צבר ההזמנות של תעש עומד על כ-5 מיליארד שקל, והחברה מחזיקה בקו מוצרים עדכני שפותח בשנים האחרונות.

ההפרטה שוב מעבר לפינה

כגנרל ותיק יאיר נוה מכיר היטב את החשיבות של התעשייה הצבאית, חברה שבראשה יעמוד בקרוב. הוא לא יידרש להרבה זמן כדי להתעדכן בפעילות השוטפת של חטיבותיה. המנכ"ל שלצדו יפעל, אבי פלדר, יחשוף אותו לכל הנתונים והמספרים - אותם סכומי כסף שתעש מפסידה ולא בגלל שהיא לא חברה טובה, אלא בגלל שבעלי הבית שלה, ממשלת ישראל, לא עשו את העבודה במשך שנים וניהלו אותה רע.

הפתרון הוא הפרטה ואף אחד לא מגלה כאן את השמש. נוה יחליף את עו"ד ניצה פוזנר, שבשנתיים האחרונות שמה את כל זמנה ומרצה כדי לקדם את הפרויקט הזה, שהוא הפתרון ההגיוני והנכון ביותר להבראת החברה. ותאמינו או לא, תעש לא הייתה קרובה מעולם כפי שהיא קרובה בימים אלה להפרטה.

הושט היד וגע בה: ההסכמים כולם מנוסחים, מלוטשים וסגורים במעטפה אטומה: יש הסכמים עם העובדים שהושגו אחרי דיונים שנמשכו לתוך לילות רבים בין נציגי ההסתדרות, האוצר, ראשי החברה ונציגי העובדים; יש מתווה להקמת חברה אחות שתרכז את הפעילות העסקית כדי שבבוא העת, היא לא תסחוב על רגליה משקולות וחובות כספיים מהעבר; יש הסכמות והבנות עם האוצר על מחיקת חובות של מיליארדים; ויש בעיקר הבנה בסיסית של כל הנוגעים בדבר שאין אחרת, שבאמת אין מנוס. החלופה להפרטה היא כאוס, במושגים עסקיים החלופה היא קטסטרופה.

סוגיה אחת שלא נפתרה נוגעת לאחת היחידות המסווגות של תעש, שמשרד הביטחון לא רוצה שתוחזק בידיים פרטיות. מדובר באינטרס ביטחוני-לאומי, וההתעקשות של הגורמים הביטחוניים היא עניין של אחריות. ועדיין, גם סוגיה זאת פתירה. הנוסחאות נמצאות על הרצפה, צריך להתכופף ולהרים.

מוטב שהיו"ר הבא של תעש לא יתברבר בזוטות. פוזנר ופלדר כבר עשו את רוב העבודה. המשימה הראשונה של נוה, שמאוד רוצה להיות רמטכ"ל, היא לפתוח את הכספת, לשלוף את המעטפה החתומה, לרוץ איתה לקריה ולסגור עניינים. ישיבת הממשלה שבה יאשרו את ההפרטה והחתימה על המסמכים יהיו רק עניין טכני.