"הפגיעה בבריאות תפגע בעיקר באוכלוסיה חלשה ובקשישים"

בכירים ומומחים במערכת הבריאות תוקפים בחריפות את הגזירות הצפויות במערכת ■ פרופ' בן נון: "חלק מהאנשים יוותרו על שירותי הבריאות"

בסוף השבוע האחרון שודרה ב"אולפן שישי" של ערוץ 2 כתבה שהסעירה את הארץ ועסקה בניצולי שואה שידם אינה משגת לרכוש תרופות בסיסיות. בעקבותיה, נפגש מאיר כהן, שר הרווחה ממפלגת יש עתיד, עם 6 ניצולי שואה ובהמשך הודיע כי משרדו ירכז את הטיפול ב-200 אלף ניצולי השואה שחיים כיום בארץ. אתמול הציג מנהיג המפלגה של כהן, שר האוצר יאיר לפיד, את התקציב וחוק ההסדרים ל-2013-2014.

למרבה האירוניה, התוכנית כוללת גזירות שעלולות להרע את מצבם של קשישים ניצולי שואה וקשישים בכלל. הגזירה המשמעותית מכולן בתחום הבריאות היא ככל הנראה הגדלת ההשתתפות העצמית של הציבור בקופות החולים. גזירות משמעותיות נוספות הן הדרישה מעקרות בית לשלם מס בריאות וביטוח לאומי בסך כ-160 שקל בחודש וכן הקפאת התוכנית להרחיב את טיפולי השיניים בחינם לילדים עד גיל 14.

פרופ' גבי בן נון, מומחה לכלכלת בריאות מאונ' בן גוריון ומי שלקח חלק פעיל בעיצוב חוק ביטוח בריאות ממלכתי, אומר שהמהלכים של האוצר הם בדיוק הפוכים ממה שצריך לעשות במערכת הבריאות. "המהלכים עומדים בניגוד לרוח חוק ביטוח בריאות ממלכתי שמבוסס על עקרונות של צדק שוויון ועזרה הדדית. אין כאן לא צדק, לא שוויון ולא עזרה הדדית", אומר בן נון. לדבריו, "האוצר נוקט את הכלים הכי רגרסיביים שיש כדי להגדיל את ההכנסות של מערכת הבריאות. במקום להרחיב את סל הבריאות הציבורי ולכלול בו שירותים וקבוצות אוכלוסייה רחבות, כפי שהבטיחו לעשות, הממשלה והאוצר מצמצמים את ההתחייבויות הללו".

בן נון מציין כי גם כך המימון בפרטי במערכת הבריאות הוא אחד הגבוהים בעולם המערבי והייקור הנוכחי יחמיר את המצב ויחזק עוד יותר את הקשר שבין קבלת שרותי בריאות לבין כסף.

את ההחלטה להטיל תשלום דמי בריאות על עקרות בית רואה בן נון בחומרה. "זה מס גולגולת. מחצית עקרות הבית מקבלות פחות שכר המינימום ואם הן נדרשות לשלם תשלום נוסף זה לא צודק. שילוב ההחלטה יחד עם הגדלת התשלומים על טיפולי שיניים והגדלת ההשתתפות העצמית בקופ"ח הרסני ועשוי לגרום לאנשים לוותר על שירותי הבריאות".

- יש עוד משמעות של הגדלת ההשתתפות העצמית בקופ"ח?

"התשלומים עשויים לגרום, כאמור, לכך שחלק מהאנשים יוותרו על השירותים, בשלב מסוים זה יגרום גם להסתבכות המצב הרפואי שלהם, לנזק רפואי יותר גדול, לפגיעה בבריאות.

- אתה מכיר דרכים יותר טובות לקצץ במע' הבריאות?

"בוודאי. אחת מהן היא להעלות את דמי ביטוח בריאות ב-0.2%. זו דרך יותר נכונה, פרוגרסיבית ולכן צודקת לאסוף כסף במערכת ציבורית כמו מערכת הבריאות. אני מקווה ומאמין שהדברים הללו יהיו 'העזים' שייצאו מהחוק ולא יישארו בו בפועל".

פרופ' גבי ברבש, מנכ"ל המרכז הרפואי ת"א-איכילוב, אומר כי "הגדלת ההשתתפות העצמית בקופ"ח היא אחד הכלים היותר הרסניים שפוגע בנגישות של האוכלוסייה לשירותי בריאות". ברבש מציין כי מי שנפגע הוא בעיקר האוכלוסייה הקשישה והענייה. "זו הגזירה שיש לה את האימפקט הכי גדול. הגדלת ההשתתפות העצמית תגדיל את הקבוצה של האנשים שלא יכולים לרכוש תרופות, כמו ניצולי השואה. זה מטריד אותי יותר מהכול". פרופ' ברבש מקווה שהגזירה הזו תבוטל. "מתוך היכרותי עם לפיד אני מאמין שהוא יבין את המשמעות האמיתית של הצעד וייסוג ממנו".

"שוללים שירותי בריאות מילדים"

לפרופ' דני גוטווין, היסטוריון חברתי-כלכלי מאונ' חיפה, יש ביקורת חריפה על מדיניות הקיצוצים שמנהיגים לפיד ונתניהו והיא חלה גם על הקיצוץ המתוכנן במערכת הבריאות. "מה שמשתף את נתניהו ולפיד ועומד ביסוד הברית שלהם באופן עמוק זה הרצון להבנות מחדש את המבנה המעמדי של ישראל", אומר גוטווין, "הם מצד אחד מנהלים מאבק בריכוזיות ורוצים במקום 10-20 טייקונים מעמד יותר רחב של בעלי הון, מעמד קפיטליסטי עליון. מתחת לזה הם מייצרים מעמד של פרילנסרים נעדרי ביטחון תעסוקתי. כשמבינים שזו התמונה הכוללת אפשר לראות את הפרטים".

והפרטים הם לדברי גוטווין מעוררי דאגה. "משמעות הגזירות על מערכת הבריאות היא הקטנת הנגישות לבריאות", הוא אומר, "יש בהן הגיון כלכלי אדיר כי כבר עכשיו קופ"ח מרוויחות המון לא רק מהתשלומים שנגבים מהציבור, אלא גם מזה שאנשים רבים נמנעים מלרכוש תרופות. הקטנת הנגישות תקטין את המערכת, הם הולכים באופן אכזרי להוציא שכבות שלמות מחוצה לה. אנשים שמרוויחים שכר מינימום ויש להם ילדים לא יקבלו בריאות. משכבת העניים זה פשוט יישלל. זה גם יגדיל את התלות בפילנתרופיה. חיי אנשים ובריאותם יהיו תלויים בתרומות".

הקיצוצים העיקריים בתקציב החינוך
 הקיצוצים העיקריים בתקציב החינוך