החיים שאחרי: מה עושים האנליסטים שנוטשים את התחום?

קצב עזיבת האנליסטים את בתי ההשקעות הואץ בחודשים האחרונים ■ מדוע הם עוזבים, ומה הם מחפשים שם בחוץ?

מספר האנליסטים שעוזבים בשנים האחרונות - וביתר שאת בחודשים האחרונים - את בתי ההשקעות בארץ הולך וגדל. הם פנו לכיוונים שונים - בין אם לחברות שאותן סיקרו בעבר, בין אם לדרך עצמאית בתחום ההשקעות, או לכיוונים אחרים. ההערכה היא שאחרים, שעדיין מועסקים בתחום, מגששים ומחפשים אפשרויות מחוץ לעולם האנליזה ושוק ההון.

הרגולציה, הירידה בהיקפי המסחר בבורסה המקומית, מחזוריות בשוק או הקונסולידציה הגוברת, כל אלה עולים כסיבות לירידה במספר העוסקים בתחום.

האנליסטים המוכרים יותר לקוראי העיתונים הכלכליים, שעזבו את תפקידם, כוללים לדוגמה את לימור גרובר, שהייתה מנהלת מחלקת המחקר sell side בבית ההשקעות פסגות, ובמהלך שנוי במחלוקת עברה לנהל את קשרי המשקיעים בחברת כיל, שאותה סיקרה בעבר. גרובר נקנסה ב-7,500 שקל על-ידי רשות ניירות ערך, על כך שלא דיווחה על מגעיה עם כיל במקביל לסיקור החיובי שהעניקה למניה.

אנליסטים אחרים שעשו צעד דומה הם נתלי גוטליב, אנליסטית הפארמה של אי.בי.אי, שעברה לחברת טבע. אולם במקרה שלה, ההמלצה האחרונה על טבע פורסמה זמן רב לפני שנוהלו המגעים בינה לבין החברה.

כך היה גם עם רמי רוזן, שניהל את מחלקת המחקר בפעילות הברוקראז', שנסגרה לאחרונה, של קבוצת הראל. רוזן עבר לחברת הטכנולוגיה אלוט, שהייתה בתחום סיקורו, כמה חודשים לאחר שהמליץ עליה בפעם האחרונה.

עוד אנליסטים לשעבר כוללים את צחי אברהם, שהיה בכלל פיננסים והיום מנהל קרן גידור שהקים, אמיר אדר, שניהל את מחלקת המחקר Sell side במגדל שוקי הון, ועזב לפני כמה חודשים, ודודו יוגב - גם הוא ממגדל שוקי הון, שעוסק כיום במחקר מכיוון קצת שונה, בחברת הייעוץ תבור כלכלה ופיננסים.

"מספר המועסקים בשוק ההון התרחב בצורה ניכרת בעשור האחרון, וחלק מהירידה בהיקפי הפעילות קשורה למחזוריות של גאות ושפל. זה לא רק אנליסטים, אלא גם מנהלי השקעות ואנשי שיווק ומסחר שעוזבים", אומר דניאל מירון, גם הוא אנליסט לשעבר, שניהל עד לא מזמן את פעילות המחקר בישראל של RBC.

מירון, שדרך אגב זכה בשנה שעברה במקום השלישי בדירוג האנליסטים של "גלובס", סבור שלא מדובר בתופעה מקומית, אלא דווקא עולמית. "גם בארה"ב מחזורי המסחר ירדו. חלק גדול מהמסחר עובר דרך מערכות ממוחשבות, והשיוך לא נעשה כלפי מחלקת הברוקראז', כך שהמודל הכלכלי משתנה.

"לא חסרות דוגמאות של צמצומים - קרדיט סוויס, ג'יי.פי מורגן - המצב לא פשוט. בארה"ב, בלונדון ובכל המרכזים הפיננסיים הגדולים, אנשים רבים מצאו את עצמם מחוץ לתעשייה, ואני מכיר למשל בנקאי השקעות שעברו לצד השני, והיום הם מנהלי פיתוח אסטרטגי בחברות שלהן ייעצו בעבר".

תפקיד של אנליסט הופך בעצם למקפצה לתפקיד הבא?

"אני לא יודע אם זה ביטוי נכון. אנליסט מגיע עם סט מסוים של תכונות ומתפתח לאורך השנים, בדומה, למשל, למהנדס תוכנה שמתקדם לניהול צוות וכבר לא כותב שורות קוד. זה חלק ממסלול קריירה לגיטימי של כל אדם. וכמו שיש אנליסטים שעוברים מ-Sell side ל-Buy side, יש גם כאלה שעוברים לחברות. אם מישהו היה אנליסט ועבר לחברה שסיקר, זה גורע מהאובייקטיביות שלו בסיקור לפני כן? אני לא יודע, זה תלוי באמות המידה של אותו אדם, ואי אפשר להכליל".

מירון סבור שלאנשי שוק ההון, ובהם האנליסטים, יש "משהו שבוער מבפנים". "אנחנו אוהבים את מה שאנחנו עושים, את העניין, הדינמיקה, האתגור הבלתי פוסק של היכולות", הוא אומר. ובכל זאת, הוא מודה שבכל רגע נתון יש כאלה שמחפשים תפקידים אחרים, אבל מסייג: "אני לא יודע כמה מתוכם רק 'מוציאים קיטור' על התפקיד".

"לבי עם החבר'ה בתחום המוסדי"

ערן כהן ניהל את קרנות חו"ל במגדל שוקי הון, ועזב לפני כשנתיים. כהן הקים את קרן הגידור Kala Global, שמשקיעה בחברות Large Cap אמריקאיות, כגון IBM. הקרן, שהוקמה בפברואר האחרון, מנהלת נכון להיום כמה מיליוני דולרים, ועד כה הניבה תשואה של כ-14%. גם כהן שומע על אנליסטים שמעוניינים לעזוב את הגופים המוסדיים שבהם הם מועסקים.

"רוב האנשים שאני מכיר נורא רוצים לעזוב, אבל צריך אומץ לעזוב ולהקים משהו בעצמך, וזה גם מצריך חוסן מנטלי ופיננסי בלתי רגיל", אומר כהן. "אני אישית עזבתי את מגדל, כי צפיתי את הקונסולידציה, שאפילו הגיעה הרבה יותר מהר ממה שחשבתי. לבי לבי עם החבר'ה בתחום המוסדי. השוק עובר תהליכים לא פשוטים, והסיבות לדעתי הן טעות מוחלטת בקונספציה, לצד עודף רגולציה, שיוצרת קונסולידציה בין בתי ההשקעות".

- מהי הטעות בקונספציה?

"רוב בתי ההשקעות ויתרו על ניהול השקעות. הם לא רוצים להידרש להסברים, הם מוציאים הרבה מאוד כסף על רגולציה, וכמעט לא מרוויחים. כשאתה מוותר על ניהול אתה לא צריך אנליסט. אתה מוכר מדד - אתה לא צריך אנליסט בשביל 'לשבת' במניה מסוימת אחוז אחד פחות ממשקלה במדד.

"כולם מתרכזים סביב המדד, ואגב היחידים שמעיזים להיות שונים, כמו ילין לפידות ואלטשולר שחם, הם היחידים שבולטים לטובה. אני לא מבקר את הגופים על כך - לי, כקרן גידור, זה מצוין. אני מוכר ללקוח ביצועים תמורת כסף טוב. זה פשוט גורם לי להבין שמקומי לא שם".

אנליסטים בולטים
 אנליסטים בולטים