הצעת חוק של ח"כ סתיו שפיר: 35% מס על "חברות עשירות"

המס לא יחול על חברות כמו אינטל או טבע אלא על חברות שרווחיהן הופקו ממכירת מוצרים או שירותים בישראל, כמו הבנקים, חברות הביטוח, המזון, התקשורת והדלק, יבואני הרכב וחברות המפיקות את רווחיהן ממשאבי טבע

ח"כ סתיו שפיר (העבודה) הניחה הבוקר (ד') על שולחן הכנסת הצעת חוק חדשה הקובעת כי יש להעלות את שיעור המס על "חברות עשירות", קרי חברות שרווחיהן עולים על 3 מליון שקל בשנה, לרמה של 35%.

מס החברות עומד היום על 25% ובמשרד האוצר שוקלים להעלותו לכ-27%. מס החברות הנהוג כיום במדינות מפותחות רבות בעולם גבוה מבישראל - בארה"ב וביפן הוא עומד על כ-40%, בצרפת 33% ובגרמניה 30%.

"מונחת בפנינו הזדמנות לשנות את פני המשק", אמרה שפיר. "לצד העבודה בוועדת הכספים על חוק הריכוזיות שנועד לטפל בבעיית הפירמידות, יש לשנות את מיסוי החברות בישראל כך שיהיה הוגן ופרוגרסיבי יותר. כפי שמס ההכנה על יחידים נקבע בהתאם לגובה ההכנסה, כך צריך לעשות גם במס החברות. זו הדרך הצודקת ביותר להקל על מעמד הביניים ולעודד צמיחה של עסקים קטנים".

לפי הצעת החוק של שפיר, המיסוי יוטל רק על חברות שמרבית רווחיהן הופקו ממכירת מוצרים או שירותים בישראל, כמו הבנקים, חברות הביטוח, המזון, התקשורת והדלק, יבואני הרכב וחברות המפיקות את רווחיהן ממשאבי טבע. המס לא יחול על חברות כמו טבע, או אינטל, שמשקיעות במרכזי פיתוח וייצור בארץ ועלולות לעזוב למדינות אחרות באם יוטל עליהן שיעור מס גבוה יותר.

"הטענה הקבועה נגד העלאת מס החברות היא החשש מבריחת תאגידים מישראל למדינות אחרות, שבהן שיעור המס נמוך יותר", הסבירה שפיר. "החברות שיכללו בהצעת החוק מפיקות את רווחיהן בישראל, ולכן טענה זו אינה תקפה לגביהן".

מוקדם יותר היום קראה שפיר לחשוף את הפרוטוקולים מוועדת צמח לבחינת ייצוא הגז, כחלק מהמאבק המתנהל בנושא זה. (לסיפור המלא)