הסלון האווירי בצרפת: טילי חץ, כיפת ברזל ומל"טים

14 חברות ישראליות מציגות בסלון האווירי שנפתח היום. בחלק מהחברות צמצמו משלחות וגם את מספר המוצגים - כדי לחסוך בעלויות

הסלון האווירי בצרפת שנחשב לתערוכה הביטחונית החשובה בעולם נפתח היום (ב') בצהריים בשדה התעופה הצבאי בלה בורז'ה שליד פריז. זאת השנה ה-50 לתערוכת האירוספייס היוקרתית, והשנה היא מתקיימת כשברקע קיצוצים נרחבים בתקציבי ההצטיידות של מדינות רבות בעולם - שעשויים להשפיע באופן ניכר על הרכש של מערכות ונשק מחברות ביטחוניות.

סימן להידוק החגורה ניכר בחלק גדול מבין מאות החברות הביטחוניות שמציגות בתערוכה, ובחרו להסתפק השנה במשלחות מצומצמות, בניסיון לחסוך בעלויות.

צמצומים כאלה נעשו גם במשלחות של חלק מהחברות הישראליות. בשונה מתערוכות קודמות, משרד הביטחון ומכון הייצוא החליטו לא להקים ביתן ישראלי. במסגרת הקיצוצים, בחרה התעשייה האווירית לצמצם את מספר המוצגים שלה במקום כדי לחסוך בעלויות שינוע. בין אלה שנשארו בישראל, גם מטוס ההתרעה המתקדם שלה, G-550, וחלק מהמל"טים שמתוצרתה.

מזג אוויר סוער וגשם זלעפות קידמו היום את באי הסלון, מה שגרם לתחושת אי-נוחות ועצבנות בקרב רבים מאנשי השיווק של החברות הביטחוניות ולעיכובים בהוצאת הפריטים השונים אל רחבות התצוגה.

לצד ראשי החברות הישראליות, גם שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, ושר המדע והטכנולוגיה, יעקב פרי, באו לסלון בלה בורז'ה, בין השאר כדי לחנוך את הביתן שהקים במקום האגף ליצוא ביטחוני במשרד הביטחון.

14 חברות ישראליות משתתפות השנה בתערוכה, במרכזן החברות המובילות בתחום האוויר: אלביט מערכות, רפאל מערכות לחימה מתקדמות והתעשייה האווירית. כ-2,200 חברות מ-45 מדינות יציגו במהלך הימים הקרובים כלי טיס, טילים, פיתוחים של מערכות וחידושים בתחום - על פני שטח של כמעט 200 אלף מ"ר. על-פי הערכות, בימי הסלון יבקרו בו כ-350 אלף איש, רבים מהם אנשי רכש מצבאות ומארגוני ביטחון מכל רחבי העולם.

ערב פתיחת הסלון בצרפת נמסר ממשרד הביטחון וממכון היצוא כי בתצוגה הישראלית כלי טיס בלתי מאוישים ומערכות מתקדמות שנלוות להם יהיו במוקד. לאלה יתווספו פיתוחים ומוצרים אחרים של התעשייה הביטחונית הישראלית, שצפויים למשוך תשומת לב ממשלחות רבות מרחבי העולם, בהם המערכות ליירוט רקטות כיפת ברזל ושרביט קסמים של חברת רפאל.

את החברה מייצגים בתערוכה היו"ר החדש שלה, יצחק גת, והמנכ"ל ידידיה יערי. אנשי השיווק של רפאל מציגים בביתן שהקימה החברה גם את סדרת הטילים הטקטיים "ספייק", שמשמשים את כוחות הרגלים במתארי קרב שונים. בין המוצגים של החברה, רפאל חושפת השנה גם גרסה חדשה של מערכת הספייס - המשמשת להנחיית פצצות. המערכת החדשה, ספייס 250, מאפשרת לפצצות רגילות יכולות מתקדמות לפגיעה מדויקות במטרות.

תפיסה חדשנית

לצד הפיתוחים המוכרים של אלביט מערכות ובהם המל"ט הרמס-900, החברה מציגה מגוון של מטענים ייעודיים (מטע"דים) שבכוחם של כלים אלה לשאת, בהתאם לאופי המשימה שיועדה להם. בין האמצעים, מטע"ד חדיש ללוחמה אלקטרונית שמותקן במל"טים, ומבטיח את שרידותם במהלך המשימות שאליהן הם משוגרים.

השיקול המרכזי שהוביל לפיתוח המערכת הוא העלות הכספית הגבוהה של האמצעים האלקטרוניים שנושאים כיום מטוסים ללא טייס במסגרת המשימות השוטפות. ברוב המקרים, העלות של אמצעים אלה מתקרבת לעלות של כלי הטיס, וכדי להגן עליהם, הוגדר הצורך לאפשר לכלי הטיס חליפת הגנה מפני ירי מן הקרקע בדומה למערכות הגנה למטוסים מאוישים.

במקביל, החברה חושפת את המערכת מיני-מיוזיק, שמאפשרת הגנה על מטוסים קטנים ועל מסוקים מפני טילי כתף מונחי חום. מערכת זו מאפשרת הגנה על כלי טיס קטנים יחסית, לאחר שבשנים האחרונות החברה השלימה פיתוח מוצלח של המערכת סי-מיוזיק להגנה על מטוסי נוסעים מפני טילי כתף. המערכת החדשה עברה בהצלחה סדרה של ניסויים.

בנוסף למערכות אלה, אלביט מציגה חליפת השבחה למטוסי התובלה C-130, המשמשים גם את חיל האוויר הישראלי. חליפת השבחה זו מאפשרת שילוב של טכנולוגיות מתקדמות בתחום האוויוניקה, לצד שיפורים נרחבים בפעילות המבצעית של מטוסים אלה, שנחשבים מיושנים, במצב של טיסה בגבהים נמוכים ובתנאים של ראות לקויה.

בין המוצגים של התעשייה האווירית, מגוון של טילים ובהם ברק-8, טילי קרקע קרקע מסוג לורה והטיל נגד טילים - חץ. לצד אלה, מציגה תע"א גם את המל"ט "הארופ", שחג מעל מטרה, מזהה אותה ומתפוצץ עליה. טרם התערוכה החברה דיווחה על חוזים חדשים שקיבלה באחרונה והיקפם כ-100 מיליון דולר. במסגרת חוזים אלה, תע"א עתידה לספק למספר לקוחות זרים מערכות לאיסוף מודיעין, מכ"מי סיור ימי ועוד.

יצוא ביטחוני ב-7.5 מיליארד דולר

ב-2012 הסתכם הייצוא הביטחוני של החברות הישראליות בכ-7.5 מיליארד דולר - היקף דומה לזה שהיה בשנים 2009 ו-2010. זאת, לאחר שב-2011 חלה ירידה בהיקף היצוא הביטחוני. בישראל כ-150 חברות שעוסקות בתחום הביטחוני ובתחום החלל ומועסקים בהן כ-44 אלף איש.