קבוצת שיכון ובינוי זכתה במכרז להקמת התחנה הסולארית באשלים

קבוצת נגב אנרגיה שבבעלות שיכון ובינוי ואבנגואה הספרדית זכתה רשמית במכרז להקמת תחנת כוח בטכנולוגיה תרמו-סולארית בחלקה A ליד קיבוץ אשלים בנגב. הקבוצה תקים על השטח תחנת כוח מהגדולות מסוגה בעולם בהספק 110 מגה-ואט ובהשקעה כספית הנאמדת ב-1.1 מיליארד דולר. התחנה אמורה להתחיל לפעול ב-2017.

על פי הערכות הסכימה נגב אנרגיה למכור את החשמל שתפיק התחנה למדינה במחיר בסיס של כ-79 אגורות לקוט"ש ל-25 שנה, מחיר הנמוך בעשרות אחוזים מהצעתה המקורית. לצד התחנה שתקים שיכון ובינוי מקימה קבוצת מגלים שבבעלות אלסתום וברייטסורס תחנה תרמו-סולארית בשיטת מגדל שמש שתהיה בהספק 121 מגה-ואט. שתי התחנות יספקו ביחד 2% מצריכת החשמל של ישראל.

זכייתה של נגב אנרגיה מביאה לסיומו את אחד המכרזים המסובכים והגדולים שפרסמה ישראל בשנים האחרונות. הליכי המכרז החלו לפני שבע שנים וידעו תהפוכות רבות שבסיומן נותרה מציעה בודדת לכל אחד משני המתחמים שהוצעו לבנייה. זכייתה של נגב אנרגיה היא הישג למנכ"ל חברת שיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת אמיר לוי שיעבור בקרוב לתפקיד הממונה על התקציבים באוצר. לפני כשנה הודיעה שותפתה המקורית של שיכון ובינוי, סימנס הגרמנית, על יציאתה מהפרויקט כחלק מחיסול פעילות הקונצרן בתחום האנרגיה הסולארית. ענף התרמו-סולאר נמצא במשבר עמוק בגלל ירידת העלויות הגדולה בטכנולוגיה המתחרה המכונה PV. למרות זאת הצליחה שיכון ובינוי להישאר בתמונה לאחר שהכניסה את אבנגואה במקומה של סימנס.

התחנות שיוקמו באשלים יהיו בטכנולוגיה סולארית תרמית, שעיקרה ריכוז של קרינת השמש לצורך הפקת אנרגיה תרמית (חום) והמרתה לחשמל באמצעים קונבנציונאליים (טורבינת קיטור), תוך שימוש מזערי בגז טבעי לצורכי תגבור בלבד, ותוך ייצור חשמל נקי, תוך מזעור פליטת מזהמים לאוויר. התחנות יהיו מסוגלות לאגור חשמל, בשונה מתחנות PV שמסוגלות לספק חשמל רק כאשר הן חשופות לקרינת השמש. מנגד מדובר בפרויקטים מורכבים בהרבה מפרויקטים בטכנולוגיית PV שתלויים בין היתר באספקת מים וגז טבעי להפעלת טורבינה.

את ההודעה על זכייתה קיבלה נגב אנרגיה מוועדת המכרזים הבינמשרדית בראשות יריב נחמה, סגן החשבת הכללי במשרד האוצר. המכרז הינו למימון, הקמה ותפעול מסוג BOT. נגב אנרגיה עתידה לחתום על הסכם הזיכיון להקמת התחנה בשבועות הקרובים, והיא מצויה במגעים עם גופים פיננסיים שונים במטרה לקדם את הסגירה הפיננסית של הפרויקט.

עופר קוטלר, מנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי, אמר כי "מימוש החזון הסולארי באשלים מביא עמו בשורה לא רק לשיכון ובינוי אלא לנגב ולמדינת ישראל כולה".

המתמודדות הסופיות על המיזמים הסולאריים של סאן-פאוור: כלל ביטוח ואנלייט

שתי קבוצות נותרו בהתמודדות על המיזמים הסולאריים של חברת סאן-פאוור (Sunpower) האמריקאית, בעסקה שהיקפה עשוי לעלות על 200 מיליון שקל. ל"גלובס" נודע כי המתמודדות הסופיות על המיזמים הן כלל ביטוח וחברת אנלייט בשיתוף קרן נוי (שכלל ביטוח שותפה מרכזית במשקיעים בה).

העסקה תהיה רכישה ראשונה של מיזמים סולאריים על ידי גופים מוסדיים. שמות נוספים שהביעו עניין הם אלומיי, קרן הליוס עם מגדל, אנרג'יקס של אמות וסאנפלאוור. כלל ביטוח משתפת פעולה עם חברת סולג של צחי סולטן וניר פלג.

המיזמים שעליהם מתמודדות הקבוצות הם מבטחים ותלמי ביל"ו, שכל אחד מהם יהיה בהספק 10 מגה-ואט. למיזמים הובטח תעריף של 130 ו-102 אגורות לקוט"ש ל-20 שנה. הפרויקטים נמצאים בשלבי הקמה מתקדמים לקראת קבלת רישיון קבוע לייצור חשמל והתחברות לרשת ההולכה.

את המיזמים קידמה במקור סאן-ריי שנרכשה בפברואר 2010 על ידי סאנפאוור האמריקאית תמורת 277 מיליון דולר. סאנפאוור (Sunpower), שבבעלות ענקית האנרגיה הצרפתית טוטאל, החליטה לממש את נכסיה בישראל בעקבות חוסר הוודאות הרגולטורית ולאחר שמינהל מקרקעי ישראל העלה במאות אחוזים את שומות הקרקע במיזמים שקידמה. באמצע שנה שעברה סיכמה סאנפאוור על מכירת המיזם של בתלמי אליהו, גם הוא בהספק 10 מגה-ואט, ל-EDF-EN. בתחילת השנה מכרה סאנפאוור אופציה לבעלות על שלושה מיזמים סולאריים נוספים לחברת שיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת. המיזמים בית הגדי, אורים ונבטים הם בהספק של 35 מגה-ואט. מדובר באופציה משום שאישור המתקנים מותנה בהגדלת המכסה למתקנים סולאריים גדולים.