לשכת נשיאות מצרים: "מורסי דוחה את אולטימטום הצבא"

אחרי שאתמול הציב הצבא אולימטום לנשיא מצרים, הלילה פרסמה לשכתו הודעה רשמית לפיה מורסי דוחה את האיום ■ למרות שראשי הצבא הבהירו כי מטרתם אינה הפיכה צבאית אלא שינוי דרכי הממשל, ההמונים יצאו לרחובות ובירכו על ההצהרה

נשיא מצרים מוחמד מורסי דחה את האולטימטום שהציבו לו אתמול ראשי הצבא - להיענות לדרישות המפגינים בתוך 48 שעות, או שהצבא "ייאלץ לנקוט בצעדים בשטח".

לשכת הנשיאות המצרית פרסמה הלילה (ג') הודעה לפיה הנשיא מורסי החליט להמשיך לדבוק בתכניות שלו כדי להשיג פיוס לאומי. "נשיאות מצרים רואה בחלק מההצהרות שפורסמו נושאות בתוכן משמעויות שעלולות לגרום לבלבול בסביבה הלאומית המורכבת", נכתב בהודעה.

הצהרת הלשכה מצטרפת להודעת מפלגת האחים המוסלמים שפורסמה זמן קצר לאחר הצבת האולטימטום: "האחים המוסלמים דוחים את האולטימטום שהציבו גורמי הצבא", אמר אתמול חבר במפלגה השולטת במדינה. "הפתרון למצב צריך להיות במסגרת החוקה המצרית. עידן השליטה של הצבא במדינה נגמר".

במקביל, במהלך הלילה המשיך גל ההתפטרויות של בכירי השרים במצרים, לאות הזדהות עם המפגינים במדינה - אחרי שאתמול התפטרו מתפקידם שישה שרים, באישון לילה הודיע גם שר החוץ מוחמד כאמל עמאר על התפטרותו.

לפנות בוקר פרסמה לשכת הנשיאות הודעה בעמוד הפייסבוק הרשמי שלה, בה נאמר כי לפנות בוקר נשיא מצרים עם מקבילו האמריקני ברק אובמה. על פי ההודעה, בשיחה הדגיש מורסי כי מצרים "מתקדמת לקראת המעבר לדמוקרטיה שלווה".

בצבא המצרי דחו אמש את הטענה כי מאחורי האולטימטום שהוצב לנשיא מורסי עומדות שאיפות פוליטיות. בהודעת הבהרה שפרסם הלילה הצבא נטען כי האולטימטום שהציב הוא תגובה "להלך הרוח של העם המצרי ברחובות", וניסיון לגרום לדרג הפוליטי הנוכחי לפעול. עוד הוסבר כי ההצהרה שהוציא הצבא לא נועדה לחולל הפיכה צבאית, אלא ללחוץ על הפוליטיקאים להגיע לכדי הסכמה.

מאז הודיעו על אולטימטום של 48 שעות לנשיא מורסי, שמחה שוררת ברחובות קהיר. "הצבא והמפגינים - אחד הם", נשמעו קריאות בכיכר תחריר שהייתה עמוסת המפגינים גם בשעות הלילה המאוחרות. ובעוד ההמון מריע, מעל הכיכר חגו מסוקים של הצבא שהשליכו דגלי מצרים לקול תשואות הקהל. ברשת "אל ג'זירה" דווח כי נציגים מהאופוזיציה, האחראים לארגון הפגנות הענק, אמרו כי הצהרת הצבא על אולטימטום של 48 שעות למורסי מראה כי הם החליטו לעמוד לצד העם המצרי.

נציגי האופוזיציה הוסיפו וקראו למפגינים להישאר ברחובות עד ששלטונו של מורסי יגיע אל קיצו. בינתיים, תומכיו של נשיא מצרים קראו ל"מחאת מיליון" משלהם בכיכר האוניברסיטה בקהיר.

במקביל, האחים המוסלמים, התנועה שאותה מנהיג נשיא מצרים מוחמד מורסי, טרודים במאמצים כדי למצוא פתרון למשבר שמאיים על שלטונם. לפי הדיווחים, במסגרת המאמצים, מורסי עצמו נפגש הערב עם שר ההגנה עבד אל-פתח א-סיסי וראש ממשלת מצרים הישאם קנדיל בלשכתו.

בדיונים במפלגת האחים המוסלמים עלו שלוש אפשרויות פעולה עיקריות: האחת - קיום משאל עם על המשך כהונתו של מורסי. השנייה - הליכה לבחירות מוקדמות. השלישית, מכיוון אחר - הוצאת ההמונים התומכים באחים המוסלמים לרחובות.