דנקנר מקדם מתווה חדש ב-IDB; ערמוני: "פגר מת"

(עדכון) - דרמה לילית במו"מ בין נציגות אג"ח אי.די.בי אחזקות להנהלת החברה: הזרמה של מאות מיליוני שקלים לאי.די.בי פתוח - או שדנקנר יאבד את השליטה ■ מחזיקי האג"ח הפרטיים: "דנקנר כשל! צריך לקחת ממנו את החברה"

מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות קיימו היום (ד') אסיפה סוערת סביב מתווה הסדר החוב החדש שמבקשת נציגות המחזיקים לקדם. בסופה של האסיפה הצביעו המחזיקים אם לאשר או לדחות את המתווה שהציגה הנציגות, שעיקרו לקיחת השליטה מידיו של נוחי דנקנר, ומימוש שני נכסיה העיקריים של החברה - הכסף בקופה (כ-180 מיליון שקל) ומניות אי.די.בי פתוח.

האסיפה נערכה בצלה של דרמה לילית. נציגות האג"ח, בראשות יואב ערמוני מקרן הפנסיה גילעד, אלכס סורז'קו מאקסלנס ויוני שר, המשמש כיועץ לנאמנים, ישבה עד השעות הקטנות של ליל אמש עם הנהלת החברה, בראשות דנקנר והשותף שלצדו, איש העסקים הארגנטינאי אדוארדו אלשטיין, במטרה להגיע למתווה להסדר חוב חדש בחברה. אלשטיין התמנה רק אתמול לסגן יו"ר החברה הבת, אי.די.בי פתוח.

"אנחנו ממשיכים לדבר עם החברה, מכונת המו"מ לא נחה", אמר באסיפה ערמוני, שהוסיף: "הייתה אתמול פגישה ארוכה עם דנקנר ואלשטיין. העלו דברים יצירתיים, שאם יבשילו לכדי מתווה אחד, תזומן אסיפה והדבר יוצג בפניכם. נכון לעכשיו זה לא קיים. אין סיכומים ואין הסכמות".

ערמוני הדגיש כי במצבה הנוכחי, "אי.די.בי אחזקות היא פגר מת, שיש לו בכיס 180 מיליון שקל במזומן ומניות של אי.די.בי פתוח, וזה מה שמעניין אותנו".

נציגי מחזיקי האג"ח הפרטיים שנכחו באסיפה הביעו את מורת רוחם מהמו"מ המתנהל מול דנקנר, ואחד מהם אף צעק: "דנקנר כשל! קודם כל צריך לקחת את החברה ממנו". אחרים הוסיפו: "נוחי דנקנר ינוח, הספיק לנו עד פה עם המינוי של דני נווה. דנקנר משחק בנו. אנחנו צרכים לקחת ממנו את החברה כמו שעושים במצרים למורסי, ואח"כ להתמודד עם ג'רמי בלנק (המוביל את נציגות האג"ח של החברה הבת, אי.די.בי פתוח - א' פ')".

למרות הכחשות חברי הנציגות כי אמש הושגו הסכמות במו"מ מול הנהלת החברה, מקורבים לנושא העידו היום בפני "גלובס" כי מדובר במהלך רציני, לפחות מבחינתו של אלשטיין, המשקיע של נוחי דנקנר. לפי המתווה החדש שעליו דנו אמש דנקנר ואלשטיין עם נציגות האג"ח באי.די.בי אחזקות, יזרימו הראשונים יותר מ-700 מיליון שקל (בעיקר כספי אלשטיין) כדי לשמור על החזקה של 50% במניות אי.די.בי פתוח, והיתרה תוחזק בידי מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות.

על פי אותה הצעה, 575 מיליון שקל יופקדו בנאמנות בישראל עד 21 ביולי, זאת לפי תנאים שיסוכמו מראש, ו-200 מיליון שקל נוספים יוזרמו עד סוף השנה. נושי אי.די.בי אחזקות יקבלו, מלבד מחצית ממניות החברה הבת, גם את הכסף שבקופה (כאמור 180 מיליון שקל), בתוספת 76 מיליון שקל שאותם יזרים אלשטיין. אם לא יעמדו דנקנר ואלשטיין בתנאים אלו, הם ינושלו מכל החזקותיהם בחברה.

אלא שבאסיפה היום העדיפה הנציגות להתמקד במתווה שאותו היא מבקשת לקדם, ולא הרחיבה בנושא הנ"ל, על אף תחושת הבלבול הכבדה ששררה בקרב המחזיקים הפרטיים. הללו נשטפו בחודשיים האחרונים במספר לא מבוטל של הצעות למתווי הסדר כאלו ואחרים בחברה. "ההצעה הנוכחית להסדר חוב לא נבדקה עם הבנקים", אמר ערמוני בתגובה לשאלות המחזיקים.

המתווה שמקדמת נציגות אחזקות (להבדיל מזה שהציע אמש דנקנר) מציע שתי אפשרויות לחלוקת נכסי החברה בין נושיה, לפי סכומי נשייתם, כאשר הסוף הוא זהה - פירוק אי.די.בי אחזקות.

בעוד שהאפשרות הראשונה מדברת על העברת מניות השליטה באי.די.בי פתוח (25%-51%) לנאמנות לתקופה קצובה של שנה-שנתיים, ומכירתן על-ידי ברוקר בינלאומי, באפשרות השנייה יחולקו כל מניות פתוח בין נושי החברה האם, פארי פאסו (בדרגה שווה), לפי סכום נשייתם.

חמישה מתווים מול שופט אחד

ההתפתחויות האחרונות בסאגת הסדר החוב באי.די.בי מגיעות ימים ספורים לפני הדד ליין להגשת ההצעות למתווה להסדר חוב בקונצרן (בעל חוב פיננסי של כ-8 מיליארד שקל בחברות אי.די.בי אחזקות ופתוח), שאותו קבע השופט אורנשטיין ליום ראשון הקרוב. ביום זה צפויות להיות מוגשות לביהמ"ש לפחות חמש הצעות שונות, שאותן יגישו החברה ונושיה - מחזיקי האג"ח והבנקים.

בעוד שמתווה החברה נתון לשינויים דינמיים תכופים, להלן תזכורת קצרה למתווים של נושיה: על הפרק עומד המתווה של "ברית המוסדיים", שמהווה שיתוף פעולה בין מחזיקי האג"ח באי.די.בי אחזקות ופתוח, ושעיקרו לקיחת השליטה מדנקנר והעברתה לנושים.

מתווה נוסף, אם יאושר ביום חמישי, יהיה זה שעליו הצביעו היום מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, המבקשים להשתלט על החברה לבדם ולמכור את נכסיה. המתווה השלישי צפוי להיות זה של דנקנר, שעליו הוא שוקד בימים אלה, וייתכן שיהיה מבוסס על ההסכמות שהושגו עם מחזיקי האג"ח אמש.

נוסף על שלושת אלה צפויה נציגות האג"ח של אי.די.בי פתוח להגיש מתווה שאותו פרסמה לפני כשבועיים, ושלפיו יקבל דנקנר שקט אם יזרים לחברה הון חיצוני בהיקף של 900 מיליון שקל.

אחרונים הם הבנקים, הצפויים להגיש מתווה הכולל פריסה מחדש של החוב ודחייתו ליותר משנה וחצי, תוך כדי פיצוי ריבית ומניות שתקצה החברה לנושיה.