מי מגן על גבולות חדרה-גדרה

איך הכול התחיל

מצודת הטגארט "קטרה" הייתה אחת מכ-70 מצודות שנבנו בישראל בשנים 1938-1943. הן הוקמו כיוזמה של המנדט הבריטי, כדי לספק הגנה מפני פורעים בימים שלאחר מאורעות המרד הערבי הגדול. המצודות נקראו על שמו של המתכנן, קצין המשטרה הבריטי סר צ'רלס טגארט, שהיה מהנדס ומומחה לדיכוי מרידות. קטרה היה כפר ערבי הסמוך למצודה, שעל אדמותיו היא נבנתה.

תיאור המבנה

"קטרה" יושבת על מגרש בן כמה דונמים. המבנה המרכזי הוא בצורת מרובע המקיף חצר פנימית פתוחה. החזית הראשית, הפונה אל הכביש, היא בת שתי קומות, ומעל דלת הכניסה ניתן למצוא את השלט המקורי שעליו שם האתר בשלוש שפות. גם הצלע הנגדית, המערבית, היא בניין מוארך בן שתי קומות ובקצה הצפוני מגדל שמירה. את שתי הצלעות הללו מחברים שני מבנים צרים בני קומה אחת כל אחד. ככלל, המצודה מאופיינת בקווים פשוטים ונקיים, באופן שנועד לשרת את הפונקציות הבסיסיות - אבטחה, חדרי שינה, תאי מעצר ומשרדים. המבנה כולו מצופה טיח לבן, המעניק לו מראה מודרניסטי.

גלגולים

מאז קום המדינה נעשו ב"קטרה" שימושים ביטחוניים מגוונים - בין היתר של יחידות מודיעין של צה"ל, השב"כ ומשטרת ישראל, לשם חקירה ומעצר של שבויי מלחמה ועצירים ביטחוניים; וכנראה גם של יחידות מיוחדות, שתרגלו במקום לוחמה בשטח בנוי. בתחילת שנות ה-90 שוכנו במתחם עולים חדשים מאתיופיה.

הידעתם

מצודת "קטרה" נתפסה במלחמת השחרור, ב-17 באפריל 1948, ללא קרב, על ידי גדוד 53 של חטיבת גבעתי ומשטרת רחובות. הם הקדימו מעט את תוכניתה של משטרת המנדט הבריטי למסור את המצודה לערבים.

תמונת מצב

מאז ננטשה סופית לפני שנים עומדת מצודת "קטרה" שוממה ומוזנחת. מכל עבריה גדלה פרא צמחייה המסתירה חלקים מהבניין היפהפה. המצודה מוקפת גדר תיל גבוהה למדי ונעולה לכניסת מטיילים. השילוט מורה כי המתחם שייך למשטרת ישראל, אך ממנה נמסר כי הוא הועבר למינהל הדיור הממשלתי במשרד האוצר, שם מסרו כי יחד עם המשטרה נבחנות חלופות שונות לניצול מיטבי של הנכס.

אם יורשה לנו

המיקום המרכזי אך המבודד מעט, העושר המבני והערך האדריכלי של המצודה, וכן השטח העצום מבליטים מיד את הפוטנציאל הטמון ב"קטרה". המקום מציע מגוון אפשרויות - מהקמת מוזיאון היסטורי או מבנה ציבור אחר ועד שימושים מסחריים, אולם בינתיים ההזדמנות אינה ממומשת. הזדקנות המצודה לא תקל על המשימה.