פריצת דרך: ג'ון קרי הכריז על חידוש המו"מ

במסיבת עיתונאים שקיים בירדן עם חזרתו מהפגישה עם אבו מאזן, אמר קרי כי "למרות שההסכם לא הגיע לסיומו, מדובר בצעד משמעותי קדימה"

מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי הכריז הערב (ו') בעמאן בירת ירדן על חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים על בסיס מתווה השיחות שהציע בימים האחרונים לנציגי הצדדים.

"בשם נשיא ארצות הברית אני שמח להצהיר שהגענו להסכם לפיו יחולו שיחות ישירות בין הישראלים לפלסטינים", אמר קרי בפתיחת דבריו. "למרות שההסכם עדיין לא הגיע לסיומו, זהו צעד משמעותי קדימה. לא אפרט על תוכנו של המתווה אבל אם הכל יקרה כצפוי ציפי לבני, יצחק מולכו וסאיב עריקאת יצטרפו אליי לוושינגטון לטובת המשך השיחות".

בהמשך דבריו ביקש קרי להודות למנהיגי הליגה הערבית, שלדבריו "תרמו, ביקרו, דחפו, ייעצו ועודדו. כולנו ניהלנו שיחות כדי לשמר ולפתור את הבעיות במזרח התיכון, זה לא היה קל. אנחנו יודעים שהאתגרים כוללים החלטות קשות".

"הישראלים והפלסטינים מבינים שמדובר בעתידם. אבו מאזן ונתניהו בחרו שניהם בהחלטות קשות, ואם שניהם לא היו פועלים בצורה הזאת לא היינו עומדים כאן. נציגי שני הצדדים הכירו, בצורה אמיצה, כי אם הם מעוניינים לחיות בשלום ובביטחון הם חייבים לשבת לשולחן המו"מ", המשיך מזכיר המדינה האמריקני.

מתווה השיחות: על בסיס קווי 67' ותמורת מחוות ישראליות

עם סיום פגישתו ברמאללה עם יו"ר הרשות הפסטינית אבו מאזן, עשה קרי את דרכו חזרה לעמאן בירת ירדן, שם הכריז על חידוש השיחות. מוקדם יותר היום חשף הבכיר הפלסטיני אחמד מג'דלני סיפר לסוכנות הידיעות AP כי קרי הציע לקיים את השיחות במשך שישה עד תשעה חודשים, תוך שימת דגש על הסוגיות המרכזיות הנוגעות לגבולות ולהסדרי ביטחון.

לדבריו, מזכיר המדינה האמריקני הבטיח לגורמים הפלסטינים כי ישראל תשחרר בהדרגה כ-350 אסירים כבר בחודשים הקרובים. בין האסירים שישוחררו על פי הדיווח נמצאים כ-100 פלסטינים שהורשעו לפני חתימת הסכם אוסלו, ושישראל סירבה בעבר לשחררם מכיוון שהם מוגדרים כ"אסירים עם דם על הידיים".

עוד טען הבכיר הפלסטיני כי קרי הצהיר שיתמוך בחזרה לקווי 67' כבסיס לשיחות בין הצדדים. למרות שהתכנית המסתמנת לא כוללת סעיף של הקפאת בנייה בהתנחלויות, לא ידוע עדיין האם ישראל תקבל את הדבר כתנאי לשיחות.