שלום: מתנגד להשתתפות רשות החשמל בדיוני הרפורמה בחח"י

באוצר לוחצים לאפשר לנציג הרשות להשתתף במו"מ שייפתח מחר ■ עובדי החברה פתחו בעיצומים במחאה על החלטות הרשות האחרונות

האם הרגולטור של משק החשמל יישאר מחוץ למו"מ על הרפורמה בחברת החשמל? שר האנרגיה והמים, סילבן שלום (הליכוד), מתנגד לשיתוף רשות החשמל במו"מ שייפתח מחר (ג') עם עובדי חברת החשמל על רפורמה בחברה. מדובר בצעד דרמטי, שמבטא את עומק אי-האמון שרוחש שר האנרגיה והמים לגוף שאמור לפקח מטעם המדינה על הנעשה במשק החשמל.

שלום יכנס מחר מסיבת עיתונאים בהשתתפות מזכ"ל ההסתדרות עופר עיני, כדי להכריז על פתיחת מו"מ רשמי בין המדינה לעובדי חברת החשמל על רפורמה בחברה. כפי שנחשף באחרונה ב"גלובס", בראש צוות המו"מ של המדינה יעמוד הממונה על התקציבים לשעבר באוצר, אורי יוגב. במסיבת העיתונאים יוצגו יוגב וחברי צוות המו"מ האחרים, ובהם נציגים ממשרדי האנרגיה, האוצר והמשפטים.

ל"גלובס" נודע כי לקראת מסיבת העיתונאים התנהלו היום מגעים בין לשכתו של שלום לאוצר, סביב השתתפות נציג מטעם רשות החשמל בדיונים. שלום מתנגד להשתתפות הרשות, הרגולטור של משק החשמל בישראל, בה בעת שהאוצר לוחץ לצרף נציג מטעם הרשות. שלום מוכן שהנציג של הרשות יצורף על חשבון נציגי האוצר בצוות. מלשכת שלום נמסר בתגובה לפניית "גלובס": "נציגי האוצר ייקבעו על ידי האוצר ונציגי האנרגיה על ידי משרד המים והאנרגיה".

בסביבתו של שלום מעריכים כי המו"מ על רפורמה בחברת החשמל יניב הסכם היסטורי עד סוף השנה. המו"מ אינו מחויב רשמית לסיכומים שכבר הושגו בעבר, אך בסביבתו של שלום, כמו גם בחברת החשמל, רואים ברשות החשמל גורם שעלול לסכל את המהלך. זאת, על רקע התנגדותה למתווה הרפורמה שגובש בתקופת הממשלה הקודמת. המתווה שגיבש סגן שר האוצר לשעבר, ח"כ יצחק כהן (ש"ס), כלל הוצאת תחנות כוח של חברת החשמל לבעלות פרטית, הוצאת יחידת ניהול המערכת לחברה ממשלתית חדשה אך הותרת המונופול של חברת החשמל בתחום ההולכה והחלוקה של החשמל על כנו.

ברשות ובאגף התקציבים באוצר טענו: "אין היגיון לתת לעובדי חברת החשמל מיליארדים מבלי לקחת מהם בתמורה את המונופול בהולכה ובחלוקה". במשרד האנרגיה ובחברת החשמל משוכנעים שהרשות וסגן הממונה על התקציבים באוצר עומדים מאחורי הביקורת שנמתחה על מתווה הרפורמה, ומאחורי כינויים כמו "רפורמה לייט" ו-"רפורמת השקשוקה" שניסו להדביק לה.

בחברת החשמל טוענים כי הרשות מנסה גם בימים אלה לפגוע בפתיחת המו"מ לרפורמה על ידי פרסום הסדרות שמערערות את המונופול של חברת החשמל בתחום חלוקת החשמל, ובראשן ההסדרה על מחלקים היסטוריים (הכרה ביישובים חקלאיים מסוימים כספקי חשמל) שאושרה בשבוע שעבר. על רקע זה הורה הבוקר ועד העובדים של חברת החשמל לעובדים לנקוט שורת צעדים כדי לסכל החלטות שקיבלה באחרונה רשות החשמל בנושא ייצור וחלוקה של חשמל.

במכתב ששיגר ל-12 אלף עובדי החברה כתב יו"ר המזכירות הארצית של הוועד, דוד (מיקו) צרפתי: "לצערי, ערב פתיחת המו"מ מנסה רשות החשמל לבצע מחטפים שונים ולקבוע עובדות בשטח, בעיקר במקטעי החלוקה והאספקה, כל זאת בניגוד למתווה המוסכם שהושג בין ארגון העובדים למדינה". צרפתי הורה לעובדים לסרב להוראות שונות של ההנהלה.

מרשות החשמל נמסר: "הרשות רואה בחומרה כל פגיעה בשחקנים פרטיים במשק החשמל או בצרכני חשמל המבקשים ליהנות מפירות התחרות, תוך ניצול מעמדה של החברה".