הממשלה שוקלת: מס של 1.3 מיליארד למימון ערכות מגן

40% מהציבור לא מצוייד בערכות מגן, ובמשרד להגנת העורף והמטה לביטחון לאומי שוקלים להטיל את מימון המחסור על האזרח

המשרד להגנת העורף והמטה לביטחון לאומי שוקלים להטיל מס נוסף של 1.3 מיליארד שקל כדי לכסות את עלות של ערכות מגן חסרות - כך עלה היום (ג') מדיון בוועדה לביקורת המדינה.

המימון אמור להגיע מהגדלת הגבייה בביטוח הלאומי, והוא צריך לכסות את עלות רכישת הערכות בסך 1.3 מיליון שקל ו-300 מיליון שקל נוספים לריענון הערכות.

מנתוני הוועדה עולה כי כ-40% מאזרחי ישראל אינם מצוידים כיום בערכות מגן. "מדובר בשיגעון", אמר יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס), "הטילו די והותר גזירות וקיצוצים על הציבור בתקציב האחרון. על המדינה לשאת בעלות התקציבית של ערכות המגן".

"מודאג מאוד שביטחון האזרחים מוטל בספק"

סגן ראש המטה לביטחון לאומי, זאב צוק רם, אמר בדיון כי יש לשקול את מימון ערכת המגן על-ידי האזרחים עצמם, כיון שהערכות משמשות אותם לשימושים אזרחיים. כדוגמה הוא הביא את צבעי-הרכב במוסכים.

בדיון הביע יו"ר הוועדה גם תרעומת על הנתונים שהוצגו בוועדה מדוח מבקר המדינה על מוכנות העורף לשעת חירום. "אני מודאג מאוד שביטחון האזרחים מוטל בספק. אין נטילת אחריות, אין מיגון למתקנים אסטרטגים ואין תיאום בין רשויות החירום. אני מתפלל לקב"ה שלא יביא עלינו התקפות שיחשפו את המחדל".

השר להגנת העורף, גלעד ארדן, התריע בדיון כי בכל עימות עתידי, ינחתו מאות או אלפי טילים מדויקים על העורף הישראלי, ביניהם מרכזי אוכלוסייה ומתקנים חיוניים. "לצערי, מספר האזרחים שאינם ממוגנים היום זהה למספרם במלחמת לבנון השנייה", אמר ארדן, "חלוקת סמכויות נכונה בין המשרדים תציל חיי אדם".

בעניין מסכות המגן התייחס ארדן ואמר שכיום הטיפול והסמכות בנושא זה נמצאת אצל משרד הביטחון. בהתקפות בלתי קונבנציונאליות הוא בסמכות שר הביטחון.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי הוא "מתנגד להטלת מס ייעודי למימון רכישת ערכות מגן".