אובמה מוכן לתקוף בסוריה גם ללא השתתפות בריטניה

בתבוסה צורבת לראש ממשלת בריטניה, החליט הפרלמנט בלונדון להצביע נגד השתתפות בתקיפה ■ פקידים בוושינגטון: לאובמה הסמכות והנחישות להתקדם לבד ■ "אחיו של בשאר אסד, מאהר, הורה לבצע ההתקפה הכימית בדמשק בשבוע שעבר"

נשיא ארה"ב ברק אובמה מוכן להוביל את ארצו לתקיפה בסוריה גם ללא השתתפות בריטניה במבצע, אומרים פקידי ממשל בוושינגטון. הם מדגישים שלאובמה יש הסמכות והנחישות להתקדם לבד, בעקבות התבוסה הצורבת שהנחיל הפרלמנט בלונדון לראש ממשלת בריטניה, דייוויד קמרון, בהצביעו אמש (ה') נגד השתתפות כוחות בריטיים בפעולת ענישה נגד משטר אסד.

בהודעה שפירסם הבית הלבן זמן קצר אחרי ההצבעה בלונדון נאמר: "ארה"ב תוסיף להתייעץ עם ממשלת בריטניה, אחת מבעלות הברית ומהידידות הקרובות ביותר שלה. כפי שאמרנו, החלטתו של הנשיא אובמה תונחה ע"י האינטרסים הטובים ביותר של ארה"ב. הנשיא מאמין, שאינטרסים חשובים ביותר מונחים על כף המאזניים ושמדינות שמפרות נורמות בינלאומיות חייבות לתת את הדין על כך".

הצבעת הפרלמנט היא מכה מכאיבה לאובמה, שמנסה לגייס תמיכה בינלאומית במבצע בסוריה, לאחר שהגיע לכלל מסקנה שמועצת הביטחון לא תסמוך ידה על מבצע כזה. אובמה השלים עם העובדה, שאין שום דרך להתגבר על התנגדות רוסיה לפעולה בסוריה ושווטו רוסי על כל הצעת החלטה במועצה לאישור הפעולה הוא כורח המציאות.

ההצבעה היא גם מהלומה קשה לקמרון, שהתחייב לתמוך בפעולה אמריקאית וקרא לצירי הפרלמנט להצביע בעדה, אך פקידי ממשל בוושינגטון, שמצוטטים היום ב"ניו יורק טיימס", ב"וושינגטון פוסט" ובכלי תקשורת אחרים, מבהירים

הפקידים אמנם מציינים, שאובמה טרם קיבל החלטה סופית, אך כל הסימנים מצביעים על כך שהמהלומה האמריקאית על סוריה תונחת זמן קצר לאחר שצוות חוקרי או"ם יעזוב את המדינה לאחר שישלים את חקירת ההתקפה הכימית בפרבר בדמשק. החוקרים מתוכננים לצאת מסוריה בשבת.

בהתבטאויות פומביות ובשיחות פרטיות אומרים פקידי הממשל, שאובמה הולך ומתקרב להחלטה להנחית על סוריה מהלומה מוגבלת באמצעות טילי שיוט. הצוות הבכיר של הנשיא לענייני ביטחון לאומי תידרך אמש מחוקקים בכירים על הראיות בשטח שמוכיחות שכוחות אסד אכן ביצעו את ההתקפה הכימית בדמשק בשבוע שעבר, שבה נהרגו, לפי כמה הערכות, יותר מ-1,000 אזרחים, ובהם ילדים רבים.

המתדרכים אמרו, עם זאת, כי אין ראיות שקושרות ישירות את בשאר אסד להתקפה. אך "ניו יורק פוסט" מסר אתמול, שאחיו הצעיר של בשאר, מאהר, בן 45, חשוד שהוא נתן את ההוראה להפעיל את הנשק הכימי נגד אזרחים נגד בדמשק. מאהר הוא מפקד החטיבה המשוריינת הרביעית, שיחידת הטילים שלה שיגרה את הטיל נושא החומר הכימי באותה התקפה.

ציר בית הנבחרים, אליוט אנגל, אמר אחרי התדרוך, כי למתדרכים לא היה שום ספק שאסד השתמש בנשק כימי נגד אזרחיו. אך כמה מחוקקים בכירים לא השתכנעו. הציר באק מקיאון, יו"ר ועדת השירותים המזוינים של הבית, אמר שאובמה צריך לשכנע את הקונגרס ואת האומה שבעת המלחמות שיש צידוק לפעולה בסוריה.

"אם הוא לא יעשה זאת, תהיה לו בעיה רצינית ם עם הקונגרס ועם הציבור האמריקאי", אמר המחוקק. "הוא צריך למכור לנו את הפעולה, וזו משימה גדולה".

בהטילו את יוקרתו על כף המאזניים. הוא הכריז, אחרי ההצבעה, כי יכבד את רצון הפרלמנט ולא ישלח כוחות לפעולה. קודם לכן משכה הליגה הערבית את תמיכתה במבצע, למרות שהיא גינתה את משטר אסד על השימוש בנשק כימי נגד אזרחיו. ומבית, מספר הולך וגדל של מחוקקים קורא לממשל לתת לקונגרס הזדמנות להצביע על המבצע המתוכנן. כי התמיכה הנשחקת בפעולה נגד אסד אינה מרתיעה את אובמה. משרד ההגנה האמריקאי הודיע, שהצי השיט משחתת חמישית למזרח היום התיכון.

כל המשחתות האמריקאיות באזור נושאות עשרות טילי שיוט מדגם טומהוק, שיהיו, קרוב לוודאי, שוט החובלים שבו יוכה אסד, ובכללם שר החוץ ג'ון קרי, שר ההגנה צ'אק הייגל, ראש המודיעין הלאומי ג'יימס קלאפר והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס, אחת מהראיות המרכזיות היא שיחת טלפון בין קצינים בצבא סוריה, שיורטה ע"י המודיעין האמריקאי. באותה שיחה אמר אחד מהקצינים, שההתקפה הכימית בשבוע שעבר היתה קטלנית יותר מהמתוכנן. "נראה כאילו (אותו קצין) חשב שזו היתה אמור להיות פעולה בהיקף קטן, אך היא חרגה משליטה", אמר אחד מהמתדרכים.