יש הסכם: סוריה תפורק מהנשק הכימי עד אמצע 2014

ההסכם קורא להחלת פיקוח ראשוני על מאגרי הנשק הכימי בסוריה עד חודש נובמבר ■ לאסד יש שבוע להעביר מידע מלא על מאגרי הנשק הכימי שברשותו ■ ג'ון קרי: "לא יהיו משחקים, אין מקום להתחמקות"

ארה"ב ורוסיה הגיעו להסכם במסגרתו סוריה תפורק מנשקה הכימי עד אמצע 2014, כאשר ארה"ב עדיין שומרת לעצמה את האופציה לתקיפה צבאית נגד משטרו של בשאר אסד כדי להבטיח שסוריה תעמוד בהתחייבויותיה.

ההסכם קורא להחלת פיקוח ראשוני על מאגרי הנשק הכימי בסוריה עד חודש נובמבר. לאסד יש שבוע אחד בלבד לספק מידע על מלאי הנשק הכימי, נשק בו הוא לא הכיר עד השבוע. כמו כן יהיה צורך באישור האו"ם כדי לכפות סנקציות על סוריה.

"לא יהיו משחקים, אין מקום להתחמקות", אמר מזכיר ההגנה האמריקאי ג'ון קרי במסיבת עיתונאים בז'נבה עם עמיתו הרוסי סרגיי לברוב. קרי הוסיף כי ארה"ב "שומרת לעצמה את הזכות להשתמש בכוח".

הדיפלומטים הוסיפו כי הם מקווים שההסכם הזה יחיה את המו"מ להביא לסיומה של מלחמת האזרחים בסוריה הנמשכת מזה כשנתיים וחצי וגבתה עד כה את חייהם של יותר מ-100 אלף איש.

קרי ולברוב ייפגשו החודש עם שליח האו"ם לסוריה, לאחדר ברהימי, במהלך כינוס אסיפת האו"ם, וזאת במטרה לגבש פסגה. אסד אמנם הסכים להשתתף, אך האופוזיציה הסורית דורשת כי הוא יודח כתנאי מוקדם למו"מ.

פריצת הדרך שהושגה היום בין ארה"ב לרוסיה מגיעה לאחר 5 ימים של מו"מ ולאחר שקרי עצמו הביע סקפטיות באשר לכוונתו של אסד להתפרק מהנשק הכימי. כעת, קרי מתכנן לנסוע לפריז מחרתיים לסבב שיחות עם נציגים בריטים, צרפתים וסעודים. לפני כן, הוא יגיע מחר לישראל וייפגש עם רה"מ בנימין נתניהו.