המפכ"ל: הלוויית הרב יוסף עלולה להסתיים באסון

מנהיגה הרוחני של ש"ס הלך היום לעולמו בגיל 93 ■ מסע ההלוויה יצא משכונת גאולה בירושלים, מישיבת פורת יוסף אל בית העלמין סנהדריה ■ מפכ"ל המשטרה: "ההמונים מסכנים את שלומם ואת שלום אחרים"

מאות אלפי אנשים מלווים בדרכו האחרונה את הרב עובדיה יוסף, מנהיגה הרוחני של תנועת ש"ס ואחד האנשים המשפיעים והחשובים בציבוריות הישראלית, שהלך היום (ב') לעולמו בגיל 93. בשבועות האחרונים היה הרב מאושפז בבית החולים "הדסה עין כרם" בירושלים, שם נאבקו הרופאים על חייו עד להידרדרות האחרונה במצבו.

מסע ההלוויה של הרב עובדיה יצא בשעה 18:00 משכונת גאולה בירושלים, מישיבת פורת יוסף אל בית העלמין סנהדריה דרך רחוב מלכי ישראל, שמגר, ירמיהו, בר-אילן עד לבית העלמין. לפי הערכות ההלוויה היא אחת הגדולות שנראו בירושלים בדורות האחרונים. עומסי תנועה כבדים נרשמים ברחובות ירושלים וכוחות משטרה גדולים נפרסו בכל רחבי העיר.

רנ"צ יוחנן דנינו, מפכ"ל המשטרה, יצא הערב באזהרה חמורה והזהיר כי "ההלוויה עלולה להסתיים באסון". דנינו הסביר ואמר כי "כמשטרה התפקיד שלנו הוא לראות שמאות האלפים שהגיעו לאזור כדי להשתתף במסע ההלוויה יוכלו לחזור לביתם בשלום. ההמונים מסכנים את שלומם ושלום אחרים. הדרישה שלנו, למען כבודו של הרב, היא למנוע פגיעה וקיפוח נפש". להערכת המשטרה כ-500 אלף איש הגיעו להלוויה.

בשעות הלילה חלה החמרה נוספת במצבו של הרב, שבעקבותיה הוא הורדם וחובר למכונת הנשמה. שעות לאחר מכן קרסו המערכות בגופו, ובני משפחתו נקראו לבית החולים על מנת להיפרד ממנו. עם פרסום ההודעה על מותו של הרב, פרצו עשרות אנשים ששהו מחוץ לחדרו בקומה ה-8 בבכי תמרורים שנשמע ברחבי בית החולים. מספריים הועברו בין המתפללים, ואלה קרעו את חולצותיהם לאות אבל.

"הרב עובדיה יוסף היה פוסק הלכה אמיץ, מעין הרמב"ם של הדור הזה", אמר ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, יו"ר סיעת העבודה. "בפסיקותיו ניסה למצוא את השילוב הנכון בין ההלכה למדינה יהודית, התיר עגונות ונקט בפסיקה מקלה בסוגיות חשובות לחיינו. הרב יוסף תמיד התגאה בפני על האופן שבו סבי הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג, הרב הראשי הראשון של מדינת ישראל, קיבל אותו והפך אותו לאחד מבאי מביתו, כשהרב הגיע ממצרים".

"איבדנו היום מנהיג, מורה ואדם גדול", אמר שר התיירות, ד"ר עוזי לנדאו, על פטירתו של הרב עובדיה יוסף. "גדולתו בתורה, כתפיו הרחבות ואומץ לבו של הרב עובדיה סללו את הדרך להתרת עגונות מלחמת יום הכיפורים ולגיורים בצה"ל. פסיקותיו, חכמתו ורוחו יוסיפו ללוות ולהדריך את עם ישראל ואת העם היהודי עוד שנים רבות".