"אלוני-סדובניק העלילה על השופטים בהשתלחות בלתי מרוסנת"

הנהלת בתי המשפט התלוננה לוועדת האתיקה של לשכת עוה"ד נגד עו"ד רוני אלוני-סדובניק, שטענה כי מרשתה אולצה להדגים אונס בביהמ"ש ■ "עו"ד אלוני-סדובניק הביאה לציבור פרטים מתוך הליך חסוי ותוך שהיא טוענת טענות חסרות בסיס"

"עו"ד רוני אלוני-סדובניק העלילה עלילת דברים על הרכב השופטים צבי סגל, משה דרורי ויורם נועם, ובנוסף פירסמה פרטים חסויים מתוך הליך שהתקיים בדלתיים סגורות" - כך טוענת הנהלת בתי המשפט בתלונה יוצאת דופן בחריפותה כנגד עו"ד אלוני-סדובניק, המייצגת את המתלוננת בפרשה, שבמסגרתה נטענה טענת-השווא כלפי שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים כי כביכול אילצו את המתלוננת להדגים באולם בית המשפט כיצד נאנסה.

תלונתה המשמעתית של הנהלת בתי המשפט כנגד עו"ד אלוני-סדובניק הוגשה כבר לפני קרוב לחודש, במהלך תקופת החגים, לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין, ופרטיה של התלונה, המתפרסמים כאן לראשונה, הגיעו לידי "גלובס".

תלונה זו, השלישית במספר בפרשה זו כנגד עו"ד אלוני-סדובניק, מצטרפת לתלונות שהגישו נגדה עמותת אומ"ץ וכן עו"ד מנחם בלום, הסנגור שייצג את שלושת הנאשמים בהליך הפלילי - שהאישום נגדם באונס נמחק בסופו של דבר, והם הורשעו בביצוע מעשים מגונים ותקיפה הגורמת לחבלה בנסיבות מחמירות (נאשם אחר הורשע כקטין, במסגרת הסדר טיעון באונס שביצע ביחד עם אחרים, זאת מכיוון שהחזיק בזרועה בעת שאחד מחבריו אנס אותה - לפי טענתה). בלום גם הגיש נגד אלוני-סדובניק תביעת לשון הרע בסך 200 אלף שקל.

כזכור, לפני כחודשיים פירסם נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא, אליעזר גולדברג, החלטה המגבה חד-משמעית את השופטים, וקבע כי ההאשמה נגדם היא "עלילת דברים", ואף שיבח את פעולתם.

תלונתה של הנהלת בתי המשפט הוגשה לאחר סדרה של דיונים שהתקיימו בהנהלת בתי המשפט ובבית המשפט העליון, לרבות בדרגים הגבוהים ביותר.

בתלונה מפורטת השתלשלות העניינים, החל מחודש לפני פרסום הפרשה בתקשורת, ביוזמתה של עו"ד אלוני-סדובניק, ביולי האחרון. כך, מתואר כיצד ביוני השנה פנתה עו"ד אלוני-סדובניק לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין וכן להנהלת בתי המשפט, בעניין "השפלתה לכאורה של מרשתה במסגרת הליך שיפוטי שהתקיים בעניינה בשנים 2007-2008. עו"ד אלוני-סדובניק לא ייצגה את מרשתה בהליך הפלילי וממילא לא נכחה באולם המשפט בקרות האירועים".

"לא נכחה באולם"

אף שמנהל בתי המשפט, מיכאל שפיצר, השיב לה כי הדברים ייבדקו, נטען בתלונה, "מבלי להמתין לבדיקת הדברים התראיינה אלוני-סדובניק בתקשורת והפנתה ביקורת נוקבת כלפי בית המשפט והתנהגותו בהליך, תוך שהיא מביאה לידי הציבור פרטים מתוך הליך חסוי שהתנהל בדלתיים סגורות, ותוך שהיא טוענת טענות חסרות בסיס, לפיהן נהג הרכב השופטים במרשתה באופן מבזה ובלתי ראוי".

בפרק בתלונה הקרוי "עלילת דברים", מתואר כיצד "בראיונות שמסרה עו"ד אלוני-סדובניק לכלי התקשורת, ציינה זו שוב ושוב כי מרשתה נאנסה על-ידי הנאשמים, וזאת כאשר היא מודעת לכך שהנאשמים הורשעו בהסדר טיעון במעשה מגונה בכוח וגרימת חבלה בנסיבות מחמירות - ולא באונס. עו"ד אלוני-סדובניק הניחה תשתית עובדתית שאינה משקפת את מצב הדברים לאשורו, והדבר מקבל ביטוי מפורש בהחלטת נציב התלונות".

הנהלת בתי המשפט אף קיבצה בתלונה מבחר ציטוטים מדברים שאמרה עו"ד אלוני-סדובניק לתקשורת בחודשים אחרונים על אודות הפרשה: "היא הושפלה במשפט", ביחס למרשתה; "היא עצמה הורדה על ארבע בבית המשפט, השופטים איפשרו לעורך הדין שייצג את אותם אנסים להתנהג אליה בצורה מאוד משפילה לאורך כל המשפט"; "התנהגות מחדלית תמוהה ומקוממת של כבוד שופטי בית המשפט המחוזי, שאיפשרו את חקירתה של נפגעת אונס קטינה, התעללות כה קשה מול עיניהם ולא הבינו מה הם מחוללים"; ועוד. כל הדברים הללו, נאמר בתלונת הנהלת בתי המשפט, נסתרו בהחלטת הנציב.

ואולם נכתב בתלונה, "השיח הציבורי שנוצר, שהתבסס על מידע מעוות ובלתי מבוסס, כמו גם הסיקור הנרחב בתקשורת, פגע לא רק בשלטון החוק ובאמון הציבור במערכת בתי המשפט, אלא גם בקורבנות התקיפה המינית ובזכות הלגיטימית שלהם לפעול להעמדתם לדין של אלה שפגעו בהם".

"עשתה דין לעצמה"

פרק נוסף של התלונה עוסק בפרסום פרטים חסויים מתוך ההליך הפלילי, שהתנהל בדלתיים סגורות בשל היותם של הנאשמים קטינים. ואולם, טוענת הנהלת בתי המשפט, "פרטים מהתיק פורסמו באמצעי התקשורת על-ידי עו"ד אלוני-סדובניק".

בית המשפט אישר לסדובניק להעתיק מסמכים מהתיק "לצורך הגשת תביעה אזרחית באותו עניין. לפיכך, אין ולא היה היתר לפתיחת הדלתיים. אלוני-סדובניק עשתה דין לעצמה וחשפה פרטים חסויים מתוך ההליך השיפוטי באמצעי התקשורת, תוך שהיא מפירה ברגל גסה את הדין ותוך חריגה מההרשאה שניתנה לה מבית המשפט".

עוד נאמר בתלונה כי "עו"ד אלוני-סדובניק הטעתה את אמצעי התקשורת וטענה בראיונות עמה כי צווי החיסיון בתיק הוסרו. היא יצרה מצג כוזב לעיתונאים ולכתבים, ולפיו החיסיון בתיק הוסר לבקשת מרשתה, ועל כן ניתן לסקרו ללא סייג".

סדובניק, נטען בתלונה, גם אמרה כי "פרוטוקול הדיון אינו משקף את כל מה שנאמר ונעשה באולם, מאחר שמדובר ברישום של קלדנית שרושמת רק מה שהשופטים אומרים לה" - בעוד שבמקרה זה הדיון הוקלט.

"מן הראוי היה שסדובניק, שלא נכחה באולם בעת עדות המתלוננת, תבדוק את העובדות לאשורן בטרם תפעל להגשת התלונה. גם פנייתה של עו"ד אלוני-סדובניק לאמצעי התקשורת, תוך יצירת מצגי-שווא והשתלחות בלתי מרוסנת בבית המשפט, עומדת על פניו בניגוד גמור לחובות האתיות שבהן מחויב עוד".

עו"ד רוני אלוני-סדובניק: "כל מה שאמרתי וטענתי, נאמר בשם מרשתי"

עו"ד רוני אלוני-סדובניק בחרה שלא להגיב לדברים שבתלונה. ואולם, בהודעה שהעבירה בימים האחרונים לוועדת האתיקה בלשכת עורכי הדין, בתגובה לתלונה מטעמו של עו"ד מנחם בלום, נטען כי יש למחוק תלונה זו, ובמקום זאת להגיש נגדו תלונה משמעתית על חשיפת פרטיה של המתלוננת בתיק. "נכון תעשה ועדת האתיקה אם תודיע לעו"ד בלום על מחיקת תלונתו ותורה לו להשמיד כל עותק שלה באשר הוא מכיל פרטים האסורים בפרסום", כתבה אלוני-סדובניק.

עוד נאמר בתגובתה של עו"ד אלוני-סדובניק: "אני מוגנת מפני תלונה משמעתית, מאחר שכל שאמרתי וטענתי כנגד עו"ד בלום נאמר בשם מרשתי, ובהסתמך על גירסתה ותלונתה ללשכת עורכי הדין. עו"ד בלום הוא שפירסם בתקשורת ציטוטים בגנותה של מרשתי, ולפיכך הרי שנאלצתי להגיב בשם מרשתי כנגד פרסומיו אלה".

ממשרדה של עו"ד אלוני-סדובניק נמסר: "עו"ד אלוני-סדובניק ממלאת את חובתה המקצועית כעורכת דין על-פי מיטב הבנתה, הכרתה ומצפונה וללא מורא. יחד עם זאת, כבודה של מערכת המשפט ושופטי ישראל עמדה ועומדת לנגד עיניה תמיד. החובה לשמור על כבודה של נפגעת העבירה איננה עומדת בסתירה לשמירה על כבוד מערכת המשפט ושופטיה. צר לנו שתלונת מערכת המשפט מצויה כבר שבוע בידי כלי תקשורת בטרם התקבלה במשרדנו. כשתתקבל תלונה כזו באם הוגשה, נגיב בהתאם".