שוק הצוללות הבלתי מאוישות בארץ צפוי לגלגל 2 מיליארד דולר

במשרד הביטחון מסמנים את האתגר הבא של התעשיות הביטחוניות בארץ: לעשות בתחום הלוחמה התת-ימית את מה שעשו המטוסים הבלתי מאוישים בתחום הלוחמה האווירית

במינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות (מפא"ת) של משרד הביטחון מסמנים את האתגר הבא של התעשיות הביטחוניות בארץ: לעשות בתחום הלוחמה התת-ימית את מה שעשו המטוסים הבלתי מאוישים בתחום הלוחמה האווירית.

אם החברות הביטחוניות יקדימו לזהות את הפוטנציאל של התחום, ויעמידו כלי צלילה בלתי מאוישים שמסוגלים לתפקד היטב, סביר שבעוד כעשור הן יהיו על הגל: להערכת ראש ענף ים והגנה אווירית במחלקה לאווירונאוטיקה של מפא"ת, ד"ר יובל כהן, עד 2020 השוק הזה יגלגל כ-2 מיליארד דולר בשנה.

לדעתו, אם ישראל היתה פורצת דרך בתחום המל"טים - אין סיבה שהיא לא תפרוץ את הדרך גם עמוק מתחת למים: "יש כאן את התשתיות האקדמיות ואת היכולות הדרושות כדי לעבוד על פיתוח של כלים בתחום הזה, ואם התעשיות ישקיעו את המשאבים הדרושים למחקר ופיתוח - יהיה להן מה למכור לעולם", אומר ד"ר כהן ל"גלובס".

אנשי מפא"ת הציגו בשבוע שעבר את חזונם בתחום הכלים הבלתי מאוישים בכנס שעסק בכך ביוזמת המגזין ישראל דיפנס. בזמן שישראל דוהרת קדימה בתחום המל"טים ומתקדמת בפיתוח כלי רכב וכלי שייט בלתי מאוישים, במפא"ת מדגישים כי במקרה של פיתוח כלי צלילה - האתגר הטכנולוגי עצום: בניגוד לכלי טייס שמופעלים באמצעות מערכות תקשורת לווייניות ופקודות שניתנות מתחנת שליטה ובקרה קרקעית, עמוק מתחת לאוקיינוס יכולות התמצאות וניווט אלו לא זמינות: התקשורת מתחת לפני המים היא אקוסטית, שמטבעה מוגבלת בנפח ובטווח.

לפיכך, כלי צולל לא מאויש מחייב פיתוח רמת אוטונומיות והתמצאות עצמית גבוהה. כלים צוללים שמחוברים עם כבל אספקה לספינה כבר קיימים בשוק - אך הם מוגבלים לטווח קצר, באופן שלא מאפשר להם לבצע משימות בעומקים משמעותיים ובמרחקים גדולים. הפוטנציאל של כלים כאלה גדול - ולא רק בגלל שבשדה הקרב העתידי הם אמורים להחליף לוחמים.

השקעה משתלמת

כשבמצולות מתהווה בעיה כלכלית, כמו איום של מיקוש ימי שעלול לפוצץ אוניות סוחר - זאת אמורה להיות השקעה משתלמת: "מוקשים ימיים שוקלים מאות קילוגרמים, הם גדולים וקשה לזהות אותם בין כל העצמים שנזרקים אל קרקעית הים. זה כמו לחפש מחט בערימת שחת. אלה מוקשים מתוחכמים, שיוזמים את עצמם ומתפוצצים בצירוף של חתימה אקוסטית של מנועי הספינה שעוברת מעליהם; שינויים בלחץ המים בעת מעבר של כלי שייט או באמצעות מגנט, שנמשך אל כלי מתכתי.

עד שהקו האמור לא נקי ממוקשים - אף אחד לא ירצה להפליג באזור כזה ולמעשה, מדובר במצור ימי. כיום המענה לאיום כזה הוא חלקי והסריקה איטית ויקרה. פיתוח של כלי צלילה אוטונומיים בלתי מאוישים שיהיו מסוגלים להתמודד באופן יעיל עם איום כזה - צפוי להיות אטרקטיבי ועם שוק עולמי טוב", אומר ד"ר כהן.

בשדה הקרב העתידי, ד"ר כהן לא פוסל אפשרות שמבצעים מורכבים ביעדים מרוחקים יעשו בצורה של צוללת בלתי מאוישת שמגיעה בחשאי לחופי האויב, כשהיא מגיעה לנקודת עניין שהוגדרה לה עולה מעל פני המים, אוספת מודיעין ומשדרת את המידע אל תחנת שליטה ובקרה מרוחקת. כלי טייס בלתי מאויש מספק באותו זמן חוזי אווירי וצילומים בזמן אמת וכלי שייט, גם הוא בלתי מאויש, מנחית על המטרות שזוהו ואומתו - מכת אש חזקה.

במערכת הביטחון מסרבים לדבר על עומק המעורבות של מפא"ת בתכניות הפיתוח של הטכנולוגיות שיאפשרו ייצור של כלי צלילה בלתי מאוישים. עם זאת, הקשר שמקיים המינהל עם חברות ביטחוניות ומוסדות אקדמיים ובהם הטכניון והאוניברסיטאות בר אילן ובן גוריון הוא אינטנסיבי.