אחרי שהבטיחה ומימשה; מה קומפיוג'ן מתכננת לעתיד?

החברה הצליחה לממש את החזון שהציגה לפני כשנתיים וחצי, וכיום יש לה הסכם עם ענקית התרופות בייר, מוצרים רבים בפיתוח, והיתכנות מסחרית למודל העסקי ■ המנכ"לית ענת כהן דייג: "אנחנו רוצים לאזן בין מוצרים שנמסחר בשלב מוקדם לאלה שניקח הלאה"

לפני כשנתיים וחצי התראיינה ל"גלובס" מנכ"לית קומפיוג'ן, ענת כהן דייג, ופרשה את החזון שלה עבור החברה לשנים הבאות. החזון נראה שאפתני ודי דומה, על פניו, לדברים שקומפיוג'ן הבטיחה בעבר, ולא מימשה. לכן השוק הקשיב למנכ"לית החדשה, אבל לא מיהר לשים את הכסף.

היום, כמה חודשים אחרי חתימת הסכם אסטרטגי עם תאגיד התרופות בייר - בהיקף פוטנציאלי של מאות מיליוני דולרים, עם מקדמה של 10 מיליון דולר ותשלומים קרובים של 30 מיליון דולר - ברור כי קומפיוג'ן הצליחה לממש חלק מן החזון שלה. היא הראתה כי היא מצליחה להפיק באמצעות האלגוריתמים הממוחשבים שלה מולקולות שמועמדות להיות תרופות שמעניינות את חברות הפארמה הגדולות כבר בשלב הניסויים בבעלי חיים, וכי חתימת הסכם עם חברות פארמה מעלה את ערך המניה ומביאה משקיעים מהציבור. נכון, עוד מוקדם לברך על המוגמר - התרופה עוד לא בשוק ומאות המיליונים עוד לא בכיס, זה ייקח עוד שנים - ובכל זאת למודל העסקי של החברה יש כבר היתכנות מסחרית.

- הבטחתם ומימשתם, וכעת השוק קשוב למה שאתם מתכננים הלאה.

כהן דייג: "הבאנו מולקולה למסחור בשלב מוקדם מאוד בחיים שלה. בהמשך אנחנו רוצים לאזן בין מוצרים שנמסחר בשלב מוקדם לבין מוצרים שניקח הלאה. המערכת שלנו מפיקה המון מולקולות שיכולות להיות מוצרים, אבל אין לנו המשאבים והיכולת לקחת 20 מוצרים אפילו לשלב הפרה-קליני. נתקדם רק עם מוצרים ספורים, וזה יביא לדעתנו עסקות אטרקטיביות, אפילו יותר מהנוכחית. מוצרים אחרים נמסחר בשלב דומה לזה של העסקה הנוכחית".

גם בעבר מסחרתם מוצרים רבים לחברות התרופות, אבל החוזים הללו לא כללו מקדמות או תשלומים משמעותיים בתחילת הדרך. אותם מוצרים גם לא התקדמו בתוך צינורות הפיתוח של החברות וכמעט לא הניבו הכנסות. מה השתנה?

"ראשית, התמקדנו בתחום תרופתי שנקרא אימיון צ'קפוינטס - משפחה של מולקולות שהניבה תרופות רבות מכר לחברות כמו BMS ו-Roche, והיו הדבר הכי 'חם' בשוק המחלות הדלקתיות והסרטן (אחד המוצרים הללו "בנה" מחדש את חברת BMS, והזניק לכותרות את סמנכ"ל האסטרטגיה ושיתופי הפעולה שלה, ג'רמי לוין, כיום מנכ"ל טבע - ג.ו.).

"עוד הבדל הוא שעכשיו, לאחר שנים של ניסיון בעבודה עם חברת תרופות, אנחנו יודעים איך לבנות תיק מוצר", מוסיפה כהן דייג, "אנחנו לא מוכרים רק רצף מולקולרי, אלא חושבים כבר בשלב מוקדם לאיזו אינדיקציה מתאים המוצר, איך הוא יעבוד כתרופה, אילו יתרונות יהיו לו לעומת מוצרים אחרים שנמצאים היום בפיתוח קליני. חברות הפארמה מוצפות במוצרים מחברות צעירות ומהאקדמיה, אך כדי שיקרה משהו עם המוצר, הערך שלו חייב 'לקפוץ' מתוך המסמכים כתרופה, ולא כגילוי.

"כמו כן, בהסכם עם בייר כללנו סעיף שלפיו אנחנו שותפים בתהליך הפיתוח, ולא רק נותנים תיק מוצר ומאפשרים להם לפתח אותו בעצמם, בלוחות הזמנים שלהם. נכון, להם יש ידע בפיתוח תרופות, אבל לי יש ידע ייחודי לגבי המולקולה שלי, ואני אדאג שיעשו את הניסוי כמו שצריך. קוראים לזה Skin in the Game. אם אתה לא שם בשטח, האינטרסים שלך לא יקודמו".

"בנינו נכסים שאין לאף חברה מקבילה"

ציינת כי חלק מההצלחה מגיע מן המיקוד שלכם בתחום "חם" - אבל "חם" זה טרנד, מה יקרה אם הוא ייגמר פתאום?

"לדעתנו יש עוד המון מה לעשות בתחום של האימיון צ'קפוינטס. זו הפעם הראשונה שתרופות מצליחות להשיג נסיגה של ממש לאורך זמן במקרים קשים של סרטן. ידוע כי קומבינציות של מוצרים ממשפחה זו עובדות היטב, ולכן כל החברות, גם אם יש להן תרופה מהמשפחה הזו, מחפשות עוד תרופות כדי ליצור עוד קומבינציות. האנליסט אנדרו באום מסיטיגרופ מאמין שהתחום הזה יגלגל 68 מיליארד דולר, ויהווה 60% משוק הטיפול בסרטן.

"ובכל זאת, טרנד באמת יכול לחלוף, ואנחנו עובדים היום על קטגוריה חדשה - נוגדנים לגידולים סרטניים שמחובר אליהם רעלן. אפילו הקמנו מעבדה לכך בסן פרנסיסקו, שמשדרגת את ההסתכלות של חברות הפארמה עלינו ומביאה ידע חדש לארץ. אנחנו אחת מחברות הביומד הישראליות הבודדות שיש לה מרכז מו"פ בחו"ל", היא מוסיפה, "הנוגדן מביא את הרעלן עד הגידול, משתחרר רק שם ולכן הורג אותו באופן מבוקר. שני מוצרים מהמשפחה הזו כבר הובאו לשוק על ידי חברות ביוטק גדולות, אבל יש עוד המון מקום להתפתחות. תכנון ממוחשב למשל יכול לשפר אותו".

בשנות ה-2000 ביואינפורמטיקה, גילוי תרופות באמצעים ממוחשבים, הייתה טרנד ענק. מלבד הפעילות שלכם - יצא מזה משהו?

"עד היום לא הגיע לשוק מוצר שהתגלה בזכות אלגוריתם חישובי, וזה הוביל להמון אכזבה וסקפטיות. כיום אני מרגישה שלא ניתן היה לעשות זאת אלא בדרך של קומפיוג'ן - חברה ציבורית שבמשך שנים רבות התנהגה כמו אקדמיה. ספגנו על כך ביקורת, אבל בנינו נכסים שאין לאף חברה מקבילה לנו. ברור שלא חשבנו שזה ייקח כל כך הרבה זמן, וזה נכון גם שהרבה שנים החברה לא הייתה מספיק ממוקדת, אבל הפעילות שלנו בשנים הללו נתנה לנו את הביטחון שהדברים עובדים; שבאמת אפשר להפיק ממידע חישובי משהו שחברות הפארמה יתעניינו בו.

"בינתיים, בחברות הפארמה משבר המו"פ עדיין קיים. הן גילו בשיטות הקלאסיות את כל התרופות שקל לגלות, ועכשיו קשה להן יותר. זו הסיבה שעכשיו הן מוכנות לשלם עבור תרופות בשלבים מוקדמים יותר מאי פעם".

- כמה עסקאות כמו בייר תצטרכו כדי "לסדר" את עצמכם מבחינה תקציבית?

"בכוונתנו להעלות מעט את ההשקעה שלנו במו"פ. מספיקות שתי מקדמות מעסקות כמו זו עם בייר כדי לכסות זאת".

מניית קומפיוג'ן
 מניית קומפיוג'ן