לפיד התנגד לחופשת לידה לאבות - והעביר 52 מ' ש' למוסדות דת

למה? בגלל ההסכם הקואליציוני עם "האח" בנט ■ "מינהלת הזהות היהודית" קיבלה 14 מיליון שקל, משרד הדתות קיבל כ-38 מיליון שקל ■ כמו כן, שר האוצר הסכים לבטל קיצוץ בסכום של 50 מיליון שקל לבני ישיבות מחו"ל

יומיים לאחר ששר האוצר יאיר לפיד נימק את התנגדותו למתן חופשת לידה לאבות במחסור תקציבי, נראה שלמטרות אחרות, רובן דתיות, דווקא מצאו באוצר את הכסף: ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום העברה תקציבית של 14 מיליון שקל ל"מינהלת הזהות היהודית", שהקמתה עוגנה בהסכמים הקואליציוניים עם הבית היהודי.

הכסף שהועבר היום מתווסף ל-5 מיליון שקל שהועברו לפני כשבועיים למינהלת שבראשה עומד הרב אביחי רונצקי, ועל פי החלטת הממשלה היא נועדה לפעול "לקידומה וחיזוקה של הזהות יהודית בקרב צבורים שונים בחברה ולצורך הגברת התודעה והזהות בקרב החברה הישראלית, עם מרכיבי היסוד של הזהות היהודית ושל המורשת היהודית והלאומית".

יעד המינהלת על פי ההחלטה הם "בניית תשתית ארגונית שתאפשר לכל ישראלי להיפגש עם מקורות המורשת היהודית באופן נגיש, מעניין ומשמעותי, הקמת תשתית ארגונית למפעלים חינוכיים וקהילתיים שיעסקו ביצירת מפגש משמעותי של הציבור הרחב עם המורשת והמסורת, פיתוח וטיפול חשיבה מנהיגותית בקרב גופים ציבוריים ופרטיים על בסיס עקרונות המורשת והתרבות הישראלית, וכן העלאת נושא הזהות היהודית לשיח ציבורי".

בין היתר, המינהלת מתכוונת לקיים מפגשי זהות יהודית לסטודנטים, הכשרה מקצועית של מדריכים לתחום הזהות היהודית, מפגשי זהות יהודית בקהילה, כולל תמיכה בפעילויות שונות לפי קריטריונים שווים שייקבעו, מפגשי לימוד לאוכלוסיות מנהיגותיות כמו הנהגות תנועות הנוער, צוותי הדרכה, קבוצות שנת שירות ומכינות קדם צבאיות, וכן קידום פרויקטים להנגשת ההווי והמסורת היהודית.

בנוסף ל-14 מיליון השקל שהועברו למינהלת הזהות היהודית, אישרה היום ועדת הכספים העברת 37.8 מיליון שקל למשרד הדתות למטרות שונות. כמו כן, הסכים שר האוצר לבטל קיצוץ בסכום של 50 מיליון שקל לבני ישיבות מחו"ל. זאת, עקבות דרישתו של יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי, שהצליח יחד עם חברי קואליציה נוספים להביא לביטול הקיצוץ של הלומדים במוסדות הציונות הדתית.

סלומינסקי הסביר כי הישיבות שבהן לומדים בני חו"ל "הן המוסד שמביא הכי הרבה לקליטת עליה מכל הגופים שמטפלים בהבאת עולים לארץ ובמחיר הכי זול".

עוד אישרה היום הוועדה הרשאה להתחייב בסך 536.3 מיליון שקל - 22 שנה לשכירות של בניין משרדים של הממשלה בירושלים (בניין ג'נרי 2). לאחר 22 שנים הבניין יעבור לידי הממשלה. אישור ההרשאה יאפשר לממשלה לחתום על הסכם מול שיכון ובינוי להקמה ותחזוקה 22 שנים עד להעברתו לבעלות הממשלה; 2.1 מיליון שקל למתאם הפעולות בשטחים לצורך ביצוע שינויים פנימיים; 170 מיליון שקל למשרד התיירות בהמשך להחלטת ממשלה לפיתוח סביבתי באזור ים המלח, שדרוג הטייל באילת, תכנון מרכז תיירות, הקמת והרחבת מלונות, פרויקט חניון המגדלור בעכו ופרוייקטים נוספים; 20 מיליון שקל למשרד השיכון לשיפוץ דירות בדיור הציבורי, עוד 10 מיליון שקל לתכנון עתודות קרקע ברחבי הארץ (ראש העין, נתניה, באר-שבע, ירוחם, דימונה, ביתר עילית ועוד. 6 מיליון שקל לפיתוח העיר העתיקה בבאר-שבע, במימון משותף עם משרד נגב גליל.

מ"יש עתיד" נמסר כי "בהמשך לפרסומים בנושא ההעברות התקציביות לתלמידי חו"ל המגיעים ללמוד בישיבות בארץ, מבקשים בסיעת 'יש עתיד' להבהיר כי כל עוד לא יגובשו ויאושרו הקריטריונים לתוכנית הלימודים המתגבשת בימים אלו לאותם תלמידים, לא יינתן אישור להעברה תקציבית למטרה זו.

"התוכנית לתלמידי חו"ל, אותה מגבשים בימים אלו שר החינוך הרב שי פירון וח"כ אלעזר שטרן (התנועה) מבקשת לייצר מתווה שיחייב כל תלמיד שמגיע מחו"ל ללמוד בישיבות בארץ, לקבל על עצמו סדרת לימודי חובה שיעסקו בערכי המדינה והציונות. במסגרת התוכנית יבקרו התלמידים בבסיסי צה"ל, באתרי מורשת, וישתתפו בסמינרים שונים בנושא. המימון יעבור רק לישיבות שיעמדו בתנאי זה. בסיעה מדגישים כי האישור להעברת התקציב יינתן רק לאחר שיסיימו השר הרב פירון וח"כ שטרן לגבש את התוכנית ולאחר שהיא תעבור את אישורו של שר האוצר יאיר לפיד".