אני מאמין בעיצוב דמוקרטי ונגיש לקהל

מעצב העל קארים ראשיד, שנמצא בימים אלה בישראל כאורח של חברת השקעות הנדל"ן HAP, מאמין כי ניתן להפיץ את בשורת העיצוב היוקרתי לקהלים נרחבים, במחירים סבירים * בראיון בלעדי ל"גלובס" אומר ראשיד: "עיצוב יוקרתי לא צריך להיות יקר והיזם לא צריך לקחת פרמיה על העיצוב אלא להיפך - להביא עיצוב טוב לכל בית * על תבונה ונגישות /

"סנובים, בהארלם כבר השקעתם?", שואלים יזמי הנדל"ן לקוחות פוטנציאליים ברחבי העולם כדי למשוך אותם חזרה אל שוק הנדל"ן המניב בניו-יורק.

חברת השקעות הנדל"ן HAP, פונה כעת לקהל המשקיעים הישראלי ולצורך כך הם מנפנפים לנגד עיניהם בתוכניות בנייה של פרויקטים חדישים, שבהם בולט מגע ידו היצירתית של מעצב העל קארים ראשיד. בניין שחזיתו מרפסות זכוכית בגווני ורוד וטורקיז, או אחר שחזיתותיו השקופות זוויתיות כיהלום מלוטש.

ישראלים אינם חדשים בבלוק הנדל"ן הניו-יורקי. בשנות ה-90, רווחה מגמה של רכישת דירות להשכרה, כהשקעה מניבה, לא רק לעשירים מופלגים אלא גם בקרב ישראלים מבוססים קמעה, שהכניסו ידם לכיס ונרשמו כבעליהן הגאים של דירות בעיקר בדאון טאון מנהטן. הרכישות נעשו בתוכניות מימון נדיבות של הבנקים - טרם משבר האשראי, כשהאמון בחוסנו של השוק בניו-יורק היה בשיאו, טרם מתקפת הטרור של 11 בספטמבר 2001.

אחרי נפילת התאומים, נפגעו גם רבים מהבניינים הצעירים שנבנו בסביבתם ב"פייננשל דיסטריקט". בהמשך הייתה זו אווירת החרדה, הצניעות והמשבר הכלכלי שהחל ב-2008, שהאטו את הפעילות הנדל"נית. אך בשנים האחרונות צומחים בניו-יורק יותר ויותר מגדלים ופרויקטים, מעוטרים בשמות יזמים בינלאומיים ויותר מכך, בשמות אדריכלים נוצצים, וגם לא מעט ישראלים שולחים ידם אל התפוח, ומחפשים רוכשים ומשקיעים לדירות שייבנו.

ראשיד, מעצב תעשייתי מהחשובים והמשפיעים בעולם בעשורים האחרונים, נשכר על-ידי חברת השקעות הנדל"ן HAP, לתכנן שני מבני מגורים בצפון מזרח מנהטן, באזור המתפתח של "ספניש הארלם". זאת, כחלק מהתפשטותה צפונה של מגמת הצמיחה של מגדלי-מעצבים ברחבי מנהטן, בחיפוש אחר אפשרויות השקעה ופיתוח. המגמה שהחלה באזורי הבאטרי, האדסון וצ'לסי, עם מגדלים של פרנק גרי ושל ז'אן נובל, מטפסת ומגיעה לשכונות שעד כה לא היו עולות על דעתם של משקיעים ודיירים פוטנציאלים.

שמו ואישיותו הצבעונית, תרתי משמע, של קארים ראשיד הם כרטיס כניסה שפותח דלתות לא רק ליוקרה, אלא גם למגוון אוכלוסיות רחב יותר ויותר. "אני מאמין בעיצוב דמוקרטי ונגיש לקהל", אומר ראשיד בשיחה עם "גלובס". "מעיפרון ועד נעל, מחדר מלון ועד דירה למגורים. אני אוהב לעבוד לשוק הרחב, כי כך ההשפעה של עיצוב מתרחבת".

אמש הוא התארח במפגש עם אדריכלים ומעצבים במתחם "דיזיין סנטר". הערב (ה') הוא מרצה בפני חברי המועדון העסקי-כלכלי של אוניברסיטת ת"א.

בדמותו האיקונית לא פחות מעיצוביו, ראשיד הוא מהתורמים הגדולים לעליית מעמדם של ה"סטאר-כיטקטים" - מעמד שממנו נהנית קבוצה קטנה של כוכבי-על בינלאומיים בעולם העיצוב והאדריכלות, עמה נמנים גם רון ארד, פיליפ סטארק או קארל לגרפלד וג'ורג'ו ארמני.

תורת הסימנים

ראשיד, בשנות ה-50 שלו, עיצב את הפרסונה שלו בחדווה. הוא ניחן במבנה גוף תמיר ומרשים, ועל הנתונים הטבעיים הוא מוסיף את בחירת הלבוש הבהיר - תמיד בוורוד ולבן בלבד, עם נגיעות של צבעים עזים, מנעליים ועד משקפיים. על אלה נוסיף את הקעקועים, שמצטטים את שפת הסימנים הפרטית שלו, מעין צורות יסוד המאפיינות את עיצוביו כמוטיבים צורניים חוזרים, בכל קנה מידה.

מנין צמחה שפת הסימנים ופאלטת הצבעים העליזה שלך?

"אלה הם שני דברים שונים. נתחיל מהלבוש. באסכולת העיצוב שעליה גדלתי, שלט המינימליזם ואימצתי בחום את משנתו של מיס ואן דר-רוה ודומיו. כילד הסתכלתי על הציורים של אבא שלי וכשהתחלתי לעצב חשבתי לא פעם על עבודותיו, שיש בהן יותר מדי צבע. אבל בשנות ה-30 של חיי, הצבעים הפכו לכלי לביטוי. הבנתי שזוהי הפריבילגיה שלי, ואני רוצה להותיר חותם. אני רוצה לבטא באופן גלוי - אפילו פרובוקטיבי אם תרצו - את האינדיבידואליזם שלי".

והסימבולים שלך?

"למעשה הם לא מסמלים כלום, אבל מישהו העיר לי בדיעבד שיש להם מראה של הירוגליפים, וזה מאוד מצא חן בעיניי", אומר ראשיד, ומזכיר שמוצאו מצרי. הוא נולד במצרים למשפחה אמידה שנדדה בעקבות הקריירה של אביו האמן, בין היתר לצרפת ולקנדה, שם החל את לימודי העיצוב שלו.

"את הסימבולים הללו התחלתי במקרה. כמעצב צעיר עבדתי בחברה שייצרה מכשירים וכלי עבודה ל'בלאק אנד דקר'. רציתי להטביע בהזרקת הפלסטיק אייקון של חברת העיצוב, אבל הלקוח מאוד התנגד, אז החלטתי, באופן חתרני, להטביע חותם קטן ובלתי נראה. הראשון היה סימן קטן בפלסטיק. בפריט הבא הוספתי ל סימן X חוצה ונוצרה הכוכבית *, וכך התפתחה סדרת הסימנים".

מאז הם הפכו למאוד דומיננטיים - גם כסימני היכר שלך וגם כצורות יסוד בעיצוביך.

"את הצעד הזה עשיתי שנים אחר כך, בעיצוב המלון הראשון שלי, מלון 'סמירמיס' באתונה, בתחילת שנות ה-2000. בשלב הזה כבר הייתה לי סדרה מפותחת של סימנים ושכנעתי את בעלי המלון שבמקום מספרים לחדרים ניתן לכל חדר סימבול משלו. יש במלון 54 חדרים והאורחים מקבלים יחד עם המפתח לחדר גם מעין מדבקות לסימון ומשחק. ב-54 גם סיימתי את הסדרה".

איך ניתן להחיל את אותן צורות מספה ועד בקבוק מים, ממלון לדירה?

"אנחנו בני חלוף בעולם הזה ואנחנו צריכים לשאול את עצמנו מה אנחנו עושים ומה הצורך והטעם בכך - כי העולם מאוד רווי. עיצוב זה אבולוציה של חפצים. זו לא דקורציה וקישוטים, אלא חוויה והוויה של שימושים ברוח הזמן".

"אם נציג באופן מודגש יותר דברים עכשוויים, חכמים, פתרונות שעובדים, חוויית המשתמש תשנה את תפיסת העולם, את החיים עצמם. החשיפה של קהל לעיצוב היא חווייתית, ולא דידקטית. חוויה של מפגש ושימוש בעיצוב טוב היא חוויה מעשירה ומספקת".

אילו פרויקטים אתה דוחה ואילו אתה אוהב במיוחד?

"אני בר מזל. כשהייתי צריך ונזקקתי להרבה עבודה זכיתי בפרויקטים שהציגו אותי לעולם. כיום באים אליי לקוחות בעיקר בזכות מי שאני, הם יודעים מה הם רוצים ומביאים אליי פרויקטים שמתאימים לי. לכן אני לא נאלץ לדחות הרבה".

בין היתר, ראשיד מעצב מלון בתל-אביב עבור יזמים שפנו גם לרון ארד לפני שסיכמו איתו. התחרות בשוק הסטארים מהולה בידידות ובכבוד הדדי, אך מי שעושה את הפרויקט בסופו של דבר הוא זה שיותיר חותם בשטח.

"רבים לא יפנו אליי כי חושבים שאם אני מפורסם אז אני בוודאי יקר מאוד. זה לא נכון. אני לא חושב שאני יותר יקר ממעצב ישראלי שיוזמן לפרויקט דומה, אולי קצת יותר. אני גובה מחיר סביר של עשרות אלפי דולרים עד מאות אלפי דולרים לפרויקט - לפי מורכבות המעורבות שנדרשת ממני. אבל כשאני לא מאמין בפרויקט - לא אקח אותו".

מה למשל?

"כשביקשו ממני לעצב מכונית קונספט דחיתי את ההצעה. אני אשמח לעצב מכונית אמיתית, אבל אני חושב שכל מי שעושה משהו יצירתי צריך לתרום משהו חדש לעולם. לא צריך להמציא את הכיסא מחדש, אבל חשוב לעשות משהו מקורי - מבחינה צורנית או שימושית, חומרית או סביבתית. למשל בקבוק ה-Bobble שאני מאוד גאה בו - הוא מטהר מים אישי, צבעוני, קל ונגיש".

כמה השקעה ותכנון נדרשים לעיצוב בקבוק לעומת עיצוב של בית מלון או בניין דירות?

"ממיקרו למאקרו - אני עובד באותה גישה. אני עושה כיום יותר ויותר בתי מגורים. והם לא בהכרח יוקרתיים - אני מאמין שצריך לבנות בתים לאנשים אמיתיים. מעצב יוקרתי לא צריך להיות יקר והיזם לא צריך לקחת פרמיה על העיצוב אלא להיפך - להביא עיצוב טוב לכל בית. במיאמי עיצבתי מתחם של 170 דירות שנמכרו כולן תוך שישה שבועות ב-200 אלף ד' לדירה".

ב-HAP Six (ראו מסגרת), ראשיד משתמש בגיאומטריה של חיתוכי יהלום להחדרת האור הטבעי למבנה. התוצאה היא יצירה ארכיטקטונית מרשימה, שיוצרת זוויות מבט חדשות וחווייתיות עבור דיירי הבניין והסביבה. "היוקרה כיום איננה מוגדרת ביהלומים ובשנדלירים אלא באור יום ובחוויית השימוש בחלל, במרחב הנוח, בקשר עם הטבע והסביבה. אני מקדיש מחשבה יתרה כדי להכניס אור יום לדירה, האור מעלה את רמת הסרוטונין ומגביר את אושרם של הדיירים בחיי היומיום".

עיצוב בחמש אצבעות

כללי האצבע של ראשיד לעיצוב איכותי

עיצוב נגיש לכל נפש: "למדתי שאם אעשה חפצים לשוק ההמון, אעשה שינוי אמיתי".

עכשוויות, רלוונטיות לעידן ולזמן שבו אנו חיים: "אני לא רוצה כסא בארוקי כמו שאני לא רוצה ללכת לאירוע של 'בלאק טאי'".

קיימות: "כל דבר שאנו שמים בשטח צריך להיות עמיד ולנצל נכון חומרים. כך, למשל, פיתחתי תחליף פלסטיק שעשוי מקני סוכר במקום מפוליאטילן. המחקר בחומרים מתפרקים ביולוגית הוא השקעה חשובה לעולם העיצוב".

תרומה לעולם: "כמעצבים משפיעים, אנחנו צריכים לשלב בעבודתנו פרויקטים שמשפרים את העולם. כמו ה-Bobble שחוסך אלפי בקבוקים חד-פעמיים מזהמים".

איכות חיים: "תפקידו של עיצוב טוב הוא להעלות את החוויה הרגשית והאיכותית של השימוש, בכל דבר".

למטה (ומשמאל למעלה): עיצובים איקוניים של ראשיד

(צילומים: יח"צ)

כך ניקח את מנהטן

חברת HAP investments נמצאת בבעלות שלושה ישראלים, ערן פולק, אמיר חסיד וניר אמזל. החברה פנתה לראשיד במטרה לאפיין את עיצוב הבניינים בשני פרויקטים למגורים באיסט הארלם. פרויקט "HAP Five" נמצא ב-329 Pleasant Avenue, על חלקת קרקע צרה שרכשה החברה בתחילת השנה תמורת כ-1.3 מיליון דולר. שווי המגרש ירד לאחר המשבר ב-2008, אז עמד על כ-2 מיליון דולר. הפרויקט השני: HAP Six ממוקם ב- 1653-1655 Madison Avenue, מרחק בלוק מחלקו הצפוני-מזרחי של סנטרל פארק. המגרש נרכש לפני מספר חודשים בכ-2.5 מיליון דולר.

HAP Five יכלול 20 דירות בשמונה קומות, עם גינה פרטית לכל דירה וגג משותף. בשל החלקה הצרה, תכנן ראשיד מבנה מדורג ונסוג, שבו המרפסות מחופות זכוכית צבעונית המכניסה אור יום רב לפנים הדירה. ב-HAP Six יהיו 19 דירות בתשע קומות, בגודל של כ-60-80 מ"ר. מחירי הדירות ינועו בין 400 ל-600 אלף דולר. מרבית הדירות מיועדות להשקעה ולהשכרה למגורים. הפרויקטים הללו מצטרפים לארבע רכישות נוספות שביצעה החברה בשנים האחרונות במנהטן, בהיקף כולל של 120 מיליון דולר. היא מתכננת להקים כ-270 יחידות דיור שיאוכלסו במהלך השנתיים הקרובות.