חמינאי: "לא אופטימי לגבי השיחות עם המערב"

בצל הדיווחים כי הוא סובל מסרטן הערמונית וחלה הידרדרות משמעותית במצבו הבריאותי, המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי התראיין לערוץ טלוויזיה לבנוני ואמר כי הוא לא תולה תקוות בשיחות הגרעין עם המערב

השבוע יתחדשו בז'נבה השיחות בין איראן למעצמות, אך מנהיגה העליון של הרפובליקה האסלאמית עלי חמינאי לא תולה תקוות בהידברות. ערוץ הטלוויזיה הלבנוני "אל מיאדין" דיווח כי חמינאי אמר לסטודנטים באיראן: "קיומן של השיחות לא מפריע לי, אבל אני לא אופטימי בנוגע לתוצאותיהן".

"אם תהיה תוצאה, זה טוב, ואם לא - עלינו לסמוך על עצמנו", אמר חמינאי, שהבטיח כי "איראן לא תיפגע מהשיחות". לא פורסמו תמונות מהפגישה של חמינאי והסטודנטים שדווח עליה בערוץ הלבנוני, כך שחמינאי עדיין לא עצר את גל השמועות על מצבו הבריאותי המדרדר, ואפילו על מותו.

במקביל, התייחס גם ראש הממשלה בנימין נתניהו למשא ומתן עם איראן ואמר הבוקר כי "יש שינויים בקרב הציבור האיראני. עם זאת, מחר ביום 'מוות לאמריקה' שמצוין שם כבר 34 שנים נשמע קריאות דומות נגדנו. זה רק מבהיר שצריך להמשיך את הלחץ על המשטר האיראני".

"עושה רושם שמחלת חמניאי חמורה משחשבנו"

מעבר לדבריו של חמינאי, גם עצם העובדה שהוא נשא דברים מהווה הפתעה אחרי שבימים האחרונים דווח על הידרדרות משמעותית במצבו הבריאותי. המנהיג בן ה-74 ששולט באיראן מאז שנת 1989 לא נראה בציבור כבר שלושה שבועות, ולראשונה לא בירך את המוסלמים האיראנים שיצאו לקיים את החאג' המוסלמי ועלו לרגל למכה.

עוד נמסר כי חמינאי לא נשא את דרשתו השנתית במהלך חג "עיד אל-גדיר" - המועד החשוב ביותר בלוח השנה השיעי. "עושה רושם שמחלתו חמורה משחשבנו", אמר אחד מתומכיו. "אנשים מודאגים שזה עלול להיות הסוף".

מקורות איראניים טוענים כי לאחרונה התמוטט חמינאי במהלך פגישה פרטית, ומאז לא נראה בציבור, על אף שדווח כי קיבל טיפול וכי חלה התייצבות במצבו. הופעתו הפומבית האחרונה נעשתה בתחילת חודש אוקטובר בטהרן. במסמכי וויקיליקס נטען עוד ב-2010 כי חמינאי סובל מסרטן סופני בערמונית.

ובעוד שבאיראן "לא אופטימיים", כהגדרת חמינאי, במערב דווקא שוררת אופטימיות זהירה. יושב ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) יוקיה אמאנו אומר כי ההצעה האיראנית החדשה לפתרון משבר הגרעין היא "מהותית". הוא הביע תקווה כי ההנהגה החדשה בטהרן בראשות הנשיא חסן רוחאני מוכנה לפשרות, זאת משום שהראתה עד כה נכונות לפתור את המחלוקות עם המערב.