מערכת הביטחון ממליצה: סוף לערכות המגן בישראל

לאור שיקולים כלכליים ותמונת המודיעין המשתנה, ממליצה מערכת הביטחון להפסיק לייצר ולחלק ערכות מגן לאזרחים בישראל ■ גורמי ביטחון מזהירים מאופטימיות יתר: "התפרקות סוריה מנשק כימי לא הושלמה"

ערכות המגן ליוו אותנו במשך יותר מ-20 שנה, מיליארד וחצי שקלים הושקעו ברכישתן, אך 40% מהאוכלוסייה אינם מצויידים בהן. כעת מתגלה שכנראה גם לא יצויידו לאחר שמערכת הביטחון המליצה להפסיק לייצר ולחלק אותן לציבור בישראל.

במערכת הביטחון מדגישים כי לא מדובר בנושא הנובע רק משיקולים תקציביים, אלא גם בשינוי של תמונת המודיעין והאיומים המופנים כלפי ישראל. בין הגורמים לשינוי הזה ההסכם שצפוי להיחתם עם האירנים בנוגע לפירוק תכנית הגרעין, כמו גם פירוק משטר אסד בסוריה מהנשק הכימי שברשותו.

בעקבות ההמלצה, מזהירים גורמים בצה"ל מני מה שהם מגדירים כ"אופטימיות יתר". לדבריהם, התפרקותה של סוריה מנשק כימי עדיין לא הושלמה כאשר פקחי האו"ם עדיין נמצאים ופועלים במדינה. כמו כן הגורמים מזהירים מפני זליגה של הנשק. "ההחלטה תוביל לפגיעה בכשירות", מזהירים הגורמים.

שיקולים אלה צפויים לעלות בימים הקרובים בפני תשעת שרי הקבינט המדיני-ביטחוני, שצפויים לקבל את ההחלטה שצפויה להשפיע רבות על המוכנות של העורף הישראלי לקראת עימות עתידי.

כזכור, בחודש אוגוסט האחרון, אלפי ישראלים צבאו על תחנות חלוקת ערכות המגן, לאור האיום האמריקני לתקוף בסוריה. תוך זמן קצר התברר כי רק ל60% מהאוכלוסייה יש ערכות תקפות, שיכולות לשמש אותם במקרה קיצון שבו הלחימה הייתה זולגת לישראל. כעת נראה כי 40% הנותרים לא צריכים לדאוג עוד להשלים את המלאי החסר.