חילן מציעה לרכוש את חברת התוכנה אשבל ב-105 מיליון שקל

זאת, בעקבות ההסתבכות של אשבל מול רשות המסים ■ מניות השליטה באשבל מוחזקות כיום בידי שותפו לשעבר של נפתלי בנט בחברת סיוטה שנמכרה תמורת 145 מיליון ד'

חברת שירותי המחשוב חילן שבשליטת אבי באום הודיעה היום לבורסה בת"א כי הציעה לרכוש את הבעלות המלאה בחברת אשבל טכנולוגיות, בדרך של הקצאת מניות, תמורת 105 מיליון שקל. כך, לאחר שנים של התנהלות בבתי המשפט, כתוצאה מהסתבכות מול רשות המסים, עשויות תלאותיה של אשבל, ספקית התוכנה הארגונית, להגיע לקו הסיום.

אשבל, שהוקמה בשנת 1986, פיתחה את תוכנת פריוריטי (Priority) שמספקת פתרון תוכנה לניהול תהליכים בנושאים לוגיסטיים, כספיים, משאבי אנוש, שיווק ועוד (ERP), עבור בתי עסק בינוניים וקטנים. התוכנה הפכה לפופולרית מאוד לאורך השנים, ועל פי אתר החברה היא מותקנת בכ-6,000 ארגונים, עם יותר מ-200 אלף משתמשים ברחבי העולם.

באידיליה הזו פגמה חקירה של רשות המסים בסוף שנות ה-2000, שבמסגרתה נחתם הסדר טיעון עם בעל השליטה בחברה, יוסי שחם, ובת זוגו, נאוה אנוש. אלו הודו בין השאר כי ניהלו שתי מערכות חשבונאות, הקטינו את הכנסות החברה שדווחו בעשרות מיליוני שקלים, והוציאו מחשבונותיה עשרות מיליוני שקלים לשימושם האישי. באוגוסט האחרון דחה בית המשפט המחוזי בירושלים ערעור כנגד טענות רשות המסים, והחברה נקנסה ב-4.6 מיליון שקל.

חילן מפרטת בהודעה כי היא מגישה את ההצעה במסגרת "הליך המתנהל בביהמ"ש" בין אשבל ובעל השליטה בה לבין רשות המסים. חילן אינה היחידה שמתמודדת על רכישת אשבל, אם כי זו הפעם הראשונה שיוצאת הודעה רשמית בנושא.

ההצעה של חילן היא בשיתוף העובדים הבכירים באשבל, ביניהם המנכ"ל נועם קסטלר ומנהל המו"פ מיכה בר-און, ובעלי מניות מיעוט שמחזיקים כ-30% מהמניות. יתרת המניות, כ-70%, נמצאות בידי בנו של יוסי שחם - בן אנוש, דמות מוכרת בהיי-טק הישראלי בשנים האחרונות. אנוש היה מעורב במספר חברת, ביניהן מטרולייט, שבה השקיעה גם אשבל, וכן PLYmedia, ובעיקר סיוטה של נפתלי בנט. אנוש היה חברו לצוות בסיירת מטכ"ל והקים עם בנט ושני שותפים נוספים את החברה, שנמכרה ל-RSA תמורת 145 מיליון דולר בסוף 2005.

בראיונות לאחר מכירת סיוטה, סיפר בנט כי החברה התחילה את דרכה בעליית גג שהקצה שחם לפעילות. במקום אחר מתאר בנט איך החברה ניצלה בזכות גיוס של מאות אלפי דולרים בשנת 2002 מ"הסבתא של בן אנוש". ההון של אותה הסבתא מסתבר, עמד גם במרכז הדיונים מול רשות המסים, שתהתה לגבי הקשר המדויק בינו לבין ספריה של חברת אשבל.

לא תתקשה לבצע את הרכישה

המוטיבציה של חילן לבצע את הרכישה נובעת מהעיסוק המסורתי של החברה, בתחום פתרונות תוכנה לשירותי שכר ומשאבי אנוש, אשר אחראי לכ-45% ממכירותיה ברבעון השלישי של השנה, שהסתכמו ב-91 מיליון שקל. הרווח הרבעוני הסתכם ב-9.5 מיליון שקל, כאשר תחום תוכנת שירותי השכר מספק כ-90% מהרווח התפעולי. בתשעת החודשים הראשונים של השנה גדל הרווח הנקי ב-9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לכ-36 מיליון שקל.

חילן נסחרת כיום לפי שווי של 645 מיליון שקל, לאחר זינוק של מעל ל-60% בשנה האחרונה. המעמד החזק של תוכנת פריוריטי בשוק צפוי לאפשר לה, במידה שרכישת אשבל תצא לפועל, לקבל מסד לקוחות משמעותי, חלקו מעבר לים, ומכאן גם אופציה משמעותית לצמיחה שאינה טריוויאלית בשוק המחשוב הישראלי כיום.

לחילן, המנוהלת על ידי בעל השליטה באום, יש כיום יתרות מזומן של כ-27 מיליון שקל, וחובות פיננסיים כוללים של כ-35 מיליון שקל. בהתחשב בתזרים היציב יחסית של החברה, ודירוג האשראי שהיא נהנית ממנו, סביר שלא יקשה עליה לגייס אג"ח כדי לתמוך ברכישה, או לחילופין לנצל קו אשראי.