דיווח: איראן תנטרל אורניום מועשר ברמה של 20%

ה"ניו-יורק טיימס" מדווח מפי גורמים בכירים במערב כי במסגרת ההסכם המתגבש בז'נבה תידרש איראן לצמצם משמעותית את העשרת האורניום ותסכים להגברת הפיקוח על מתקני הגרעין

לקראת הסכם עם איראן: לאחר שהבוקר (ש') נחתו בז'נבה שרי החוץ של המעצמות לקראת השלב המכריע של שיחות הגרעין עם איראן, ה"ניו-יורק טיימס" מפרסם את פרטי ההסכם המתגבש, ולפיו תידרש איראן לנטרל את מלאי האורניום המועשר לדרגה של 20% ותסכים להגברת הפיקוח על מתקני הגרעין שלה.

בכירים במערב דיווחו לעיתון כי במסגרת ההסכם, שתוקפו שישה חודשים, תידרש איראן לדלל את האורניום המועשר בדרגה גבוהה שברשותה או להמיר אותו למוטות דלק או אבקת תחמוצת - כך שלא ניתן יהיה להשתמש בו על מנת לבנות נשק גרעיני.

מדובר בניסיון לספק את הסירוב האיראני לעצור לחלוטין את העשרת האורניום במדינה. בעבר דחתה איראן הצעה להוציא את האורניום המועשר שבשטחה. כמו כן תורשה איראן להמשיך ולהעשיר אורניום ברמה נמוכה, עד לדרגה של 3.5%, אך תידרש לדלל את האורניום שתעשיר בששת חודשי ההסכם או להמיר אותו לדלק.

גורמים בישראל ובערב הסעודית הביעו חשש כי אם איראן תמיר את האורניום המועשר שבידיה לאבקת תחמושת ולא למוטות דלק, ניתן יהיה להמיר אותו בחזרה - אך הבכירים במערב אומרים כי תהליך כזה הוא מורכב, וכי ניכר שלאיראן אין את היכולת הנדרשת על מנת לבצע זאת.

במסגרת ההסכם תידרש איראן לעצור את בניית כור המים הכבדים בארק. השלמת הכור אמורה לאפשר לאיראן לייצר פלוטוניום - דרך חלופית ליצירת נשק גרעיני. איראן אף תידרש להימנע מהתקנת צנטריפוגות מתקדמות נוספות ולהימנע מהפעלת כאלף צנטריפוגות מתקדמות שכבר התקינה. כמו כן תסכים איראן לפיקוח הדוק יותר על מתקני הגרעין שלה, על מנת לוודא כי היא עומדת בתנאי ההסכם.

בתמורה תקבל איראן כ-3.6 מיליארד דולר הכנסות ממכירת נפט שהוקפאו מחוץ למדינה. כמו כן יחולו הקלות בסנקציות שהוטלו על תעשיית הרכב, התעשייה הפטרוכימית ואף מכירת זהב ומתכות יקרות. עם זאת, אמברגו הנפט וסנקציות על העברות כספים יישארו בתוקפו.

הבכירים, שביקשו להישאר בעילום שם, העריכו כי ההקלות בסנקציות על איראן יחסכו לה כחמישית או שישית מההפסדים שהיא סופגת בעקבות העיצומים. על פי הערכות שונות, איראן מפסידה מדי שישה חודשים בין 25 ל-30 מיליארד דולר מאמברגו הנפט לבדו.