העלאת התעריפים לשיא והגז מ"תמר" לא שיפרו את רווחי חח"י

(עדכון) חברת החשמל העלתה את תעריפי החשמל ביותר מ-6% וחתכה 7 מיליארד שקל בעלויות, אך לא נרשם שיפור ברווחיות התפעולית ■ החוב הכולל של החברה נותר סביב 73 מיליארד שקל

‎‎העלאת תעריף החשמל ביותר מ-6% וירידה של מעל 7 מיליארד שקל בעלויות הדלק לייצור חשמל לא השפיעו על רווחיותה התפעולית של חברת החשמל, כך עולה מניתוח דוחותיה הכספיים של החברה. חברת החשמל דיווחה הבוקר על רווח נקי של 248 מיליון שקל לרבעון השלישי של השנה ועל הפסד מצטבר של 368 מיליון מתחילת השנה.

‏הרבעון השלישי נחשב מסורתית לרבעון החזק של החברה והשנה היו ציפיות כי החברה תציג רווחיות גבוהה במיוחד על רקע העלאת תעריף החשמל לרמות שיא והזרמת הגז ממאגר "תמר", שהחלה ב-30 במארס ונכנסה לקצב מלא ב-30 ביוני.

יו"ר החברה יפתח רון טל אמר כי "החברה ממשיכה להציג שיפור בתזרים המזומנים שלה, אשר נובע ממעבר לשימוש בגז טבעי כחול לבן, זול ירוק וידידותי לסביבה". המנכ"ל אלי גליקמן אמר כי "במקביל לתזרים מזומנים משופר מפעילות שוטפת ומשיפור בתוצאות העסקיות בתשעת החודשים הראשונים של 2013 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, חברת החשמל מסיימת את קיץ 2013 עם אספקת חשמל סדירה ואיכותית וממשיכה להיערך לכניסת הייצור הפרטי".

‏לפי הדוחות רשמה חברת החשמל שיפור ניכר בתזרים המזומנים מפעילות שוטפת, שעמד על 3,012 מיליון שקל בתקופת הדוח, לעומת תזרים שלילי של 2,297 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. סעיף נוסף שרשם "שיפור" ניכר הוא הפרשות היתר של החברה לטובת הפנסיה לעובדיה: על פי הדוחות מאז סוף 2012 כמעט והוכפל העודף של נכסי תוכנית הפנסיה (על המחויבות האקטוארית לעובדים) מ-1.1 מיליארד שקל בסוף 2012 למעל 2 מיליארד שקל בסוף ספטמבר השנה.

‏ואולם השיפור הניכר בתזרים מפעילות שוטפת אינו מתבטא לפי שעה לא במצבת בחוב הכולל של החברה שנותרה סביב 73 מיליארד שקל, ולא בשורת הרווח התפעולי, שעמד על 1,576 מיליון שקל לעומת 1,556 ברבעון המקביל אשתקד. אחת הסיבות העיקריות לכך היא ירידה מפתיעה של כ-8% במכירות החשמל במהלך הקיץ לעומת התקופה המקבילה אשתקד. סיבה נוספת היא מהלך חשבונאי שעשתה החברה כשהעבירה סכום השווה לחיסכון בעלויות הדלקים לסעיף בשם "נכס פיקוח לדלקים". הסעיף שהיה ביתרת חובה של 4.5 מיליארד שקל לפני שנה עבר בעקבות ההעברה ליתרת זכות של 2.777 מיליארד.

‏הגורם העיקרי להפסד המצטבר של החברה מתחילת השנה הוא הוצאות המימון על הר החובות הענקי: בתשעת החודשים הראשונים של השנה הוציאה החברה 1.835 מיליארד שקל רק כדי לעמוד בהחזרי החוב השוטפים שלה, בחישוב שנתי מגיעות הוצאות המימון של החברה לסכום עתק של 2.5 מיליארד שקל.

‏המקור העיקרי לצמיחת הר החובות של חברת החשמל הוא הפער הכרוני בין הכנסותיה ממכירת חשמל לבין הוצאותיה. כל הכנסות החברה באות ממכירות חשמל כשתעריף החשמל, שנקבע על ידי רשות החשמל, אמור לכסות את מלוא הוצאותיה של חברת החשמל ולהבטיח לה רווחיות בסיסית (תשואה נורמטיבית על ההון). בפועל הרשות מסרבת להכיר לחברה בהוצאות "שאינן דרושות לצורך מילוי תפקידה", לדעת הרשות. מדובר בהוצאות המעידות על אי יעילות של החברה כמו עיכובים לא מוצדקים בבניית תחנות כוח והפרשות יתר לקרן הפנסיה לעובדים.

התוצאה היא פער של מיליארדי שקלים, שאותו מממנת חברת החשמל באמצעות הגדלת החוב. כך, למשל, ב-2012, מתוך הוצאות של 23 מיליארד ו-260 מיליון שקל, קיבלה חברת החשמל הכרה רק ב-20 מיליארד ו-407 מיליון שקל. הפער, בסך 2.853 מיליארד שקל, כוסה בחלקו על ידי רשות החשמל שאשרה לחברה בדיעבד מיליארד שקל "תשואה על ההון", אך החברה נותרה עם הפסד תפעולי נקי של 1.8 מיליארד שקלים.

‏בדוחות מציגה לראשונה חברת החשמל את היקף הפגיעה שהיא צפויה לספוג כתוצאה מכניסתם של יצרני חשמל פרטיים. יצרן החשמל הפרטי הראשון, ‏OPC‏, של החברה לישראל ו-ויאוליה, המפעילה תחנת כוח בהספק 448 מגה-ואט במישור, החל לפעול בקיץ השנה ובשבועות הקרובים תצטרף אליו תחנת הכוח דוראד באשקלון, שתפעל בהספק של 850 מגה-ואט. בכך יגדל היקף ייצור החשמל הפרטי במשק מאחוזים בודדים ל-10% ב-2013, 19% ב-2014 ו-23% ב-2015.

‏בשלב זה מורשים יצרני החשמל הפרטיים להתחרות בחברת החשמל על הלקוחות העסקיים הגדולים בלבד - ומציעים להם הנחות של כ-7% מהתעריף שהם משלמים לחברת החשמל. כתוצאה מהתחרות צפויה חברת החשמל לאבד ליצרני החשמל הפרטיים 40 לקוחות גדולים ב-2013 ועוד כ-30 ב-2014. להערכת החברה אובדן הלקוחות יביא לפגיעה של 3.2 מיליארד שקל (שהם 8.1 מיליארד קוט"ש) בהכנסות השנתיות של החברה, החל ב-2015.

‏נתון מדאיג נוסף מבחינת החברה הוא הגידול המהיר בחובות הצרכנים הפלסטינאים, שחצו לראשונה את קו המיליארד שקל. החוב מורכב מחוב של הרשות הפלסטינית, שזינק מ-85 מיליון שקל בסוף 2012 ל-329 מיליון ב-30 בספטמבר ומחוב של חברת החשמל המזרח ירושלמית, המספקת חשמל לאזורים הפלסטיניים בירושלים ובסביבתה - שזינק במהלך אותה תקופה מ-287 מיליון ל-635 מיליון שקל.