דרום אפריקה מתכוננת להלוויית נלסון מנדלה ב-15 בדצמבר

נשיא דרום אפריקה ג'ייקוב זומה הודיע כי הלווייתו של 'מאדיבה', נלסון מנדלה שהלך אמש לעולמו תיערך בעוד יותר משבוע ■ טקס אשכבה מיוחד ייתקיים חמישה ימים קודם לכן

בדרום אפריקה ממשיכים לבכות את לכתו של המנהיג ששם סוף לאפרטהייד במדינה, נלסון מנדלה שהלך אמש לעולמו בגיל 95. בהודעה שפרסם הנשיא המכהן ג'ייקוב זומה נמסר כי טקס האשכבה המסורתי ייערך בעוד חמישה ימים, באצטדיון הכדורגל שבו נערך גמר גביע העולם בכדורגל בשנת 2010, ואילו הלוויה, תיערך חמישה ימים מאוחר יותר - ב-15 בדצמבר, שם הוא יובא למנוחות בכפר הולדתו.

הסיבה למועד המאוחר, היא בין היתר ההכנות הקדחתניות שעושים כעת במדינה לקראת מסע הלוויה הגדול ביותר בתולדותיה. בדרום אפריקה מעריכים כי מאות מנהיגים מרחבי העולם יגיעו ללוות את המנהיג הנערץ בדרכו האחרונה, ובשורת הטקסים שיתקיימו עשויים להשתתף מיליונים. בארצות הברית מדווחים כי גם הנשיא אובמה צפוי לשנות את תוכניותיו לטוס לדרום אפריקה כדי להשתתף בלווייה של האדם שאותו הגדיר אתמול בנאומו כ"אחד האנשים הגדולים שאי פעם התהלכו על פני האדמה".

הבוקר החלו אלפים מתושבי המדינה לנהור אל מחוץ לביתו של מנדלה, המונים התאספו גם מחוץ לבית החולים בפרטוריה שם אושפז בחודשים האחרונים. הם הדליקו נרות ובכו על לכתו של מי שמוגדר "האב של מדינת הקשת", אך במקביל, כפי שנהוג במדינה רקדו ושרו על מנת לחגוג את חייו. "אהבנו אותו כל כך", סיפרו ההמונים. "'מאדיבה' היה הרוח של דרום אפריקה החדשה".

מנהיגי העולם נפרדים

מנהיגים מרחבי העולם המשיכו גם היום לספוד למי שנחשב לסמל למלחמה בגזענות. "לעולם לא אשכח את חוסר האנוכיות שכל כך אפיין אותו ואת יכולתו האדירה לדבוק במטרה", אמר מזכ"ל האו"ם, באן קי מון שספר למנהיג.

"ארצות הברית איבדה הלילה את אחד מידידיה הקרובים, דרום אפריקה איבדה לוחם חירות, העולם איבד אדם מעורר השראה לחופש, צדק והגינות אנושית, נלסון מנדלה איננו עוד איתנו - הוא ייזכר לעולמי עד", ספד הנשיא האמריקני אובמה אמש בנאום מיוחד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד גם הוא למנדלה: "מדובר באחד האנשים המשפיעים ביותר שידע העולם", אמר נתניהו. "בעזרת אומץ הלב שלו הוא שינה את פני האנושות לטובה. מחויבתו לפיוס עם אלו שכלאו אותו סימנה גם היא שינוי חיובי עבור לדורות הבאים".

נשיא המדינה שמעון פרס סיפר על מנהיג בעל שיעור קומה עצום, ששינה את נתיב ההיסטוריה. "בשמי ובשם כל אזרחי ישראל אנו אבלים יחד עם כל מדינות העולם ועם אזרחי דרום אפריקה אשר איבדו מנהיג דגול שהעניק השראה לעם הדרום אפריקאי ולעולם כולו", אמר פרס.