אובמה: איראן רשאית לפתח גרעין לצרכי שלום

אובמה: עוד סנקציות לא היו מועילות; צריך לתת מוצא של כבוד ■ נשיא ארה"ב אמר בפורום סבן: כשנשיא אומר שהוא אינו מסיר אופציה צבאית מהשולחן, צריך להתייחס לכך ברצינות ■ פתרון הבעיה הפלסטינית בשלבים; קודם בגדה, אח"כ ברצועה

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר הערב (מוצ"ש), בדו-שיח פומבי בפורום סבן, בוושינגטון, שהחשיבה שאיראן היתה מתקפלת תחת לחץ של סנקציות נוספות ואיומים צבאיים אינה משקפת הבנה של העם באיראן. אובמה לא ייחס במפורש את החשיבה הזו לרה"מ בנימין נתניהו, אך הוא התייחס לסוגיה זו כאשר דן בחילוקי הדעות העיקריים בינו לבין רה"מ. הוא אמר, שהוא ורה"מ מקיימים התייעצויות לעיתים תכופות, אך לפעמים נוצרים חילוקי דעות טקטיים. ברור שישראל אינה יכולה לעשות מיקור חוץ של ביטחונה ואנו מבינים זאת. הישראלים צריכים לדאוג לביטחונם.

"מי שחושב, שהידוק הסנקציות היה ממוטט את טהרן, אינו מבין את המציאות באיראן", אמר אובמה. "האיראנים צריכים למצוא מוצא של כבוד, ולא מדובר רק בקיצונים שביניהם אלא בעם כולו. לכן צריך לתת לאיראנים מוצא כזה, שיאפשר להם להשתלב בקהילייה הבינלאומית. בעולם אידיאלי, איראן היתה מתפרקת מכל יכולותיה הגרעיניות, אבל בעולם אידיאלי הקונגרס היה סומך ידו על כל יזמות החקיקה של הבית הלבן, ציין אובמה. הקהל הגיב בצחוק גדול. לכן, צריך לאפשר לאיראן להמשיך לפתח יכולות גרעיניות לצרכי שלום".

אובמה הוסיף כי "עם זאת, יכולות גרעיניות אזרחיות אינן מצריכות מתקן גרעיני תת-קרקעי, כמו זה שבפורדו. הן אף אינן מצריכות מפעל מים כבדים (פלוטוניום) כמו זה שבאראק, ואף לא צנטריפוגות מתקדמות. מדבריו עלה, שפירוק מתקנים אלה צריך להיות חלק מההסדר הסופי שאמור להיחתם עם איראן בעוד כחצי שנה. אך הוא ציין כי לדעתו יש סיכוי של 50% שיושג הסכם כזה.

בתשובה על שאלה, באילו נסיבות הוא היה מורה להפציץ מטרות גרעיניות באיראן, אמר אובמה שלא יהיה זה חכם לפרסם ברבים מתי ישקול לעשות זאת. אבל, הדגיש אובמה, כאשר נשיא אומר ששום אופציה אינה מוסרת מעל השולחן, לרבות האופציה הצבאית, כפי שהוא הכריז פעמים רבות, צריך להתייחס לכך ברצינות. הוא ציין, עם זאת, שאופציה צבאית אינה משמשת מטרה כלשעצמה אלא רק מכשיר נוסף בשק המכשירים שעומדים לרשות הבית הלבן והוא מעדיף תמיד את הדרך הדיפלומטית.

אובמה הדגיש כי מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל היא "מקודשת", וכי ביטחון ישראל יוסיף לעמוד בראש מעייניו של הנשיאים הבאים בבית הלבן, דמוקרטים או רפובליקאים. שיתוף-הפעולה הצבאי והמודיעיני עם ישראל מעולם לא היה חזק יותר.

על הבעיה הפלסטינית אמר אובמה כי הפתרון יושג בשלבים: קודם צריך להגיע להסדר בגדה. אם ההסדר ינחל הצלחה, ותושבי הגדה יוכלו לנהל חיים שלווים עם מצב כלכלי משופר, תושבי עזה ירצו ליהנות אף הם מפירות הסדר כזה.

חלק ניכר מדבריו הקדיש אובמה לסנגוריה על על הסכם ז'נווה. הוא אמר, שהנחה מראש שהעסקה עם איראן גרועה מעיקרה אינה קבילה. ברמז לטענה ישראלית, שהבית הלבן מגלה נאיביות, אמר אובמה שצריך לבדוק את האופציה הדיפלומטית, ובדיקה כזו אינה מצביעה על נאיביות.

האינטרס של ארה"ב, כמו זה של ישראל ושל הקהיליה הבינלאומית, הוא לוודא כי לאיראן לא תהיה יכולת לפתח נשק גרעיני, אמר הנשיא. לצורך זה הוטלה על איראן מערכת סנקציות נטולת תקדים והיא אכן גבתה מחיר כבד מאיראן: מכירות הנפט שלה קוצצו ב-50%, המטבע שלה פוחת וכלכלתה התכווצה ב-5% אשתקד. בגלל סנקציות אלה, הגיע העם באיראן למסקנה שצריך לנסות כיוון חדש ובחר בחסן רוחאני כנשיא.